Simen1 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg tenker på offisiell strafferamme fra UP, ikke hva som kan skje dersom uhellet er ute. Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Er det noen regel som sier noe om man skal gå til høyre eller venstre i en trapp, avhengig av om man går opp eller ned? Det er ganske så vanlig å holde høyreregelen fra trafikken, i mange situasjoner. De fleste er f.eks klar over at i rulletrapper står man på høyreside, mens man går på venstre. Det samme på slike rullebånd på flyplasser, hvis du vil stå, hold deg til høyre. Slik at de som vil gå i tillegg til å rulle, kan komme forbi deg på venstresiden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Er det noen regel som sier noe om man skal gå til høyre eller venstre i en trapp, avhengig av om man går opp eller ned? Det er ganske så vanlig å holde høyreregelen fra trafikken, i mange situasjoner. De fleste er f.eks klar over at i rulletrapper står man på høyreside, mens man går på venstre. Det samme på slike rullebånd på flyplasser, hvis du vil stå, hold deg til høyre. Slik at de som vil gå i tillegg til å rulle, kan komme forbi deg på venstresiden. Personlig vil jeg si de fleste her til lands ikke er kalr over det i det hele tatt, folk er jo helt nek når det gjelder å følge høyreregelen i rulletrapper. AtW Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Og folk er helt nek når det kommer til å opplyse om det. Fikk kjeft av en sur dame når jeg var i Oslo en gang. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Er det noen regel som sier noe om man skal gå til høyre eller venstre i en trapp, avhengig av om man går opp eller ned? Det er ganske så vanlig å holde høyreregelen fra trafikken, i mange situasjoner. De fleste er f.eks klar over at i rulletrapper står man på høyreside, mens man går på venstre. Det samme på slike rullebånd på flyplasser, hvis du vil stå, hold deg til høyre. Slik at de som vil gå i tillegg til å rulle, kan komme forbi deg på venstresiden. Snakker du om verdensvante borgere i europeiske storbyer, eller norske bondeknøler på det lokale kjøpesenteret? Det du snakker om er vanlig konvensjoner i store metropoler, men dessverre er ikke nordmenn like godt oppdratt på dette området. Selv i Oslo er det mange som forbryter seg mot disse, og andre generelle høflighetsregler (som for eksempel å vente på at folk går ut før man går inn på t-banen). Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Vel, jeg har alltid vært klar over det. Men som ATW og dere andre sier, så er det en haug som ikke forstår dette konseptet. Hvor vanskelig kan det være? Det er normal folkeskikk å slippe folk forbi når de tydelig ønsker det, og pga høyreregel i trafikk og slikt, er det da ganske instinktivt å vike til høyre. Det burde vel egentlig hengt skilt i taket over første trinn, "stå til høyre, gå til venstre". Stå til høyre, gå til venstre : Dagsavisen I 1948 fikk Norge sin første rulletrapp i varehuset Steen og Strøm i Oslo. 60 år seinere kan vi fremdeles ikke den uskrevne regelen http://www.dagsavisen.no/meninger/article3...s&pageNum=8 [..]Gjøre som de har gjort på T-banen i London i mange tiår: «Please stand to the right, walk to the left» står i på skiltene i midten av rulletrappene på «Tube'n». Prøver du å stå til venstre vil du garantert få høre et høyt «Excuse me!» Avslørt som bonde i by'n eller utlending. Endret 5. juni 2009 av toth Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Er det noen regel som sier noe om man skal gå til høyre eller venstre i en trapp, avhengig av om man går opp eller ned? Det er ganske så vanlig å holde høyreregelen fra trafikken, i mange situasjoner. De fleste er f.eks klar over at i rulletrapper står man på høyreside, mens man går på venstre. Det samme på slike rullebånd på flyplasser, hvis du vil stå, hold deg til høyre. Slik at de som vil gå i tillegg til å rulle, kan komme forbi deg på venstresiden. Jeg vil legge til at "stå til høyre, gå til venstre" egentlig er en noe feilaktig beskrivelse av høyreregelen for trappegang ol. Regelen er at du alltid skal trekke så langt til høyre som mulig, enten du går eller står; på denne måten kan også evt. raskere mennesker går forbi de som beveger seg i et moderat/sakte tempo. Og folk er helt nek når det kommer til å opplyse om det. Fikk kjeft av en sur dame når jeg var i Oslo en gang. Og det fortjente du også. Du trenger ikke akkurat være rakettforsker for å utlede denne regelen på egenhånd, uansett hvor lite verdensvant du måtte være. Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Forsåvidt sant det, beerf.., det blir mao akkurat som trafikkreglene på tofeltsvei. Kjør forbi, og legg deg tilbake i høyre. Problemet er jo at folk ikke skjønner dette i trafikken en gang, men ligger å cruiser i venstrefil i 58 i 60-sona. De er flinkere på dette i stavanger og oslo, her i kr.sand er man helt elendige. Nedover i europa er det fullstendig selvsagt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Høyreregelen for rulletrapper er også i tråd med hvordan man gjør det i trafikken. På motorveier skal man kun kjøre forbi i venstre felt. Dersom man kjører sakte (f.eks trailere i oppoverbakke) så skal man holde høyre felt. Regelen er også vanlig for syklister i sykkelfelt og fotgjengere på fortau eller i trange gater, korridorer og brede dører. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hva er egentlig mottiltakende mot etsende stoffer i svelg? Fikk dunst fra ovnrens rett i kjeften og kjentes nærmest ut som tåregass i svelget, tok litt melk og. Virker ok nå iallefall. EDIT: SVELGING:Drikk straks 1-2 glass vann eller melk i små slurker. Skyll om mulig munnen grundig med vann først. Ikke fremkall brekninger, og prøv å unngå å kaste opp. Videre oppfølging bør skje snarest på sykehus. Akkurat hva jeg gjorde, skylte med vann og drakk melk etterpå. Puh. Endret 5. juni 2009 av co2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Siden det var en base (NaOH-skum) så kan det svekke magesyren og gjøre magen mer utsatt for infeksjoner. Med mindre det var store mengder så går det nok bra uten noen videre tiltak. Fortsett med melk, det er bedre med litt for mye enn litt for lite. Vask gjerne ansiktet grundig med vann, med øynene godt lukket. Da vil du fjerne eventuelle base-rester på huden. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Siden det var en base (NaOH-skum) så kan det svekke magesyren og gjøre magen mer utsatt for infeksjoner. Med mindre det var store mengder så går det nok bra uten noen videre tiltak. Fortsett med melk, det er bedre med litt for mye enn litt for lite. Vask gjerne ansiktet grundig med vann, med øynene godt lukket. Da vil du fjerne eventuelle base-rester på huden. Correct me if I'm wrong, men: Skal man ikke drikke melk når man har fått i seg en syre fordi melk er svakt basisk? Hvis det stemmer går det vel fint ann å konkludere som Ron Burgundy: "Milk was a bad choise", hvis du har fått i deg en base. Melk er mye bedre enn ingenting, men det er vel mye bedre med vann. (Eller kanskje til å med en svak syre som feks eplejus?) Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 At folk ikke står til høyre irriterer meg, senest igår stod en gammel dame og blokkerte hele rulletrappa, mens mannen hennes stod til høyre. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Har valget mellom å bruke E8400 og Q8200 i PC-en min. Har svinegod vannkjøling og et Gigabyte P45-kort på vei, så overklokking burde ikke være et problem. Det som er problemet derimot, er at jeg ikke vet hvor godt noen av prosessorene overklokker, og jeg kan bare teste (og velge) én. Da hadde jeg valgt å poste denne problematikken i en egnet tråd, istedet for en tråd som denne, som ikke er til den type spørsmål. AtW Beklager, trodde jeg var i hardware-kaféen .... Men har et spørsmål på lur: Kondensator-delen i en varmepumpe må vel romme mindre enn fordamper-delen? Ellers kan vel ikke gassen komprimeres. EDIT: Bare slett forrige post Endret 5. juni 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Og folk er helt nek når det kommer til å opplyse om det. Fikk kjeft av en sur dame når jeg var i Oslo en gang. Og det fortjente du også. Du trenger ikke akkurat være rakettforsker for å utlede denne regelen på egenhånd, uansett hvor lite verdensvant du måtte være. Fortjente? Ja jøss, irritable mennesker finnes det visst nok av. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Og folk er helt nek når det kommer til å opplyse om det. Fikk kjeft av en sur dame når jeg var i Oslo en gang. Og det fortjente du også. Du trenger ikke akkurat være rakettforsker for å utlede denne regelen på egenhånd, uansett hvor lite verdensvant du måtte være. Fortjente? Ja jøss, irritable mennesker finnes det visst nok av. Blir vel en oppveining, det er jo ikke så veldig høflig å kaste bort folks tid fordi man ikke følger sosiale konvensjoner heller, så blir det jo litt oppveining hva man synes er verst, kritisere fremmede, eller koste fremmede folk tid. AtW Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Og folk er helt nek når det kommer til å opplyse om det. Fikk kjeft av en sur dame når jeg var i Oslo en gang. Og det fortjente du også. Du trenger ikke akkurat være rakettforsker for å utlede denne regelen på egenhånd, uansett hvor lite verdensvant du måtte være. Fortjente? Ja jøss, irritable mennesker finnes det visst nok av. Vel, jeg mente ikke med det at jeg dypt og inderlig hater gutsene til alle som ikke følger høyreregelen. Imidlertid reagerte jeg på at du sidestiller det å ikke følge regelen med det å påpeke at du bryter den. Klart at verden hadde vært et bedre sted hvis alle hadde vært vennlige og hyggelige bestandig, men så er det nettop slike irriterende små ting i hverdagen som fucker opp humøret også da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 hva kalles idretten hvor man løfter en stor vektstang over hodet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Men har et spørsmål på lur: Kondensator-delen i en varmepumpe må vel romme mindre enn fordamper-delen? Ellers kan vel ikke gassen komprimeres. Tenker du på volum eller vekt av gass/væske? I så fall er ikke det noen regel på det. Komprimeringen skjer egentlig ikke noen av de to plassene. Komprimeringen skjer i kompressoren som sitter mellom fordamperen og kondenseren. EDIT: Bare slett forrige post utført! Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 hva kalles idretten hvor man løfter en stor vektstang over hodet? Vektløfting? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå