KKake Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ja, og så vidt jeg vet er det kun Sola som har tatt imot Antonov An-225, om ikke jeg tar feil. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ja, og så vidt jeg vet er det kun Sola som har tatt imot Antonov An-225, om ikke jeg tar feil. Gardermoen har tidligere tatt mot lillebroren, An-124. Den lengste rullebanen på Sola og Flesland er cirka like lange, mens Gardermoen er mye lengre, så det er iallefall ikke rullebanelengde som er hindringen her. Med innflygingsvinkel vet jeg ikke, men tror ikke det er noe stort problem hos Gardermoen iallefall. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jaja, får spørre en annen plass da Nå som jeg var her: Hvilket bilmerke i verden blir regnet som det største? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jaja, får spørre en annen plass da Nå som jeg var her: Hvilket bilmerke i verden blir regnet som det største? Her er det en ganske grei liste: http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_in....28by_volume.29 AtW Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Gardermoen tar jo imot AN-124 tytt og stadig og en sjelden gang Ilyushin IL-76, mener de er leid inn av det norske forsvaret for å frakte utstyr osv. ned til bangala-land. Ellers så søkte jeg litt etter AN-225 på Sola, men fant bare at AN-124 hadde vært en tur innom. Men vi må ikke glemme at Gardermoen har tatt imot Airbus A380. Her er forøvrig noen bilder jeg tok av AN-124 en gang jeg var på OSL i vinter. Endret 4. juni 2009 av W202 Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Kan man bygge større fly enn Antonov An-225? Er det noe problem? Eller kan vi teoretisk sett lagge dobbelt, trippelt!! så stort fly så lenge rullebanen er ok ? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Største problemet er at flyplassene ikke kan ta imot større. Rullebanelengde er kanskje ikke så farlig, men hvor skal flyene stå? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Største problemet er at flyplassene ikke kan ta imot større. Rullebanelengde er kanskje ikke så farlig, men hvor skal flyene stå? Infrastrukturene må også tåle den ekstra belastningen som følger med flyet. Fundamenteringen i bakken må tåle vekten av flyet. Terminalbyggene må være dimensjonert for å kunne laste av/på flyet. Oppstillingsplassen må være stor nok. Er det et passasjerfly må passasjerterminalen kunne ta mot passasjerstrømmen, og bagasjehåndteringssystemet tåle bagasjemengdene som følger med. Er det et godsfly må flyplassen ha infrastruktur for å laste om de store godsmengdene og få dem effektivt videre. Så, det er utrolig mange ting som må tenkes på for å få ned såpass store fly. Antagelig er det enda flere viktige faktorer jeg ikke har nevnt her. Disse tingene viste seg å være et problem selv med A380. Slett ikke alle store flyplasser var dimensjonert for å ta mot et slikt fly. Man har gjerne bare tatt utgangspunkt i B747 som inntil nylig var største passasjerfly noensinne istedenfor å tenke fremover mot enda større fly når man har dimensjonert systemene på slike flyplasser. Endret 4. juni 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hva er frysepunktet for et ordinært hønseegg? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Hva er frysepunktet for et ordinært hønseegg? Et hønseegg består av mange ulike stoffer, så det går nok ikke an å gi ett enkelt frysepunkt for hele egget. Og deler av egget er jo også fast stoff (spesielt skallet), altså er den delvis under frysepunktet allerede ved romtemperatur. Men væsken i egget fryser iallefall ved 0 grader celsius. Endret 4. juni 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 hva er den eldste bilmodellen det fortsatt lages originaldeler til ? tar runde/ovale takrenner unna mer vann enn firkantige? (spør bare siden jeg aldri har sett firkantige) Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 hva er den eldste bilmodellen det fortsatt lages originaldeler til ?tar runde/ovale takrenner unna mer vann enn firkantige? (spør bare siden jeg aldri har sett firkantige) Hvor mye vann det tar unna er avhengig av volumet. En sirkel er som kjent den formen som gir størst areal/materialbruk. En Rettvinklet takrenne vil også ha punkter som er mer utsatt for slitasje, og mer relevant, oppbygging av slagg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 hva er den eldste bilmodellen det fortsatt lages originaldeler til ?tar runde/ovale takrenner unna mer vann enn firkantige? (spør bare siden jeg aldri har sett firkantige) Tror jeg har hørt at et bilmerke leverer deler til alle sine biler, uavhengig av alder. Kan det være Mercedes? Eller det kan være jeg bare fabler. AtW Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 tar runde/ovale takrenner unna mer vann enn firkantige? (spør bare siden jeg aldri har sett firkantige) http://www.isola.no/produkter/takrenner/isola_firkantrenne Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Blir det en dag vanlig med smilefjes i lærebøker på skolen? Hadde vært moro, endelig kan det se ut som om forfatteren virkelig er sjokkert! Eller virkelig funderer. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det håper jeg virkelig ikke. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Den dagen det er smilies i lærebøker er slaget tapt. Da er det på tide å brenne ned landet og starte på nytt. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 tar runde/ovale takrenner unna mer vann enn firkantige? (spør bare siden jeg aldri har sett firkantige) Runde takrenner er vel langt enklere å rense løv og annet rask fra. http://www.isola.no/produkter/takrenner/isola_firkantrenne Ikke helt firkantet, avrundet i kantene. Stor forskjell! Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Vel firkantrenne er i hvert fall styggere. Hvordan fungerer skyvedører på butikker? Da tenker jeg på at det ikke kan være helt bra at motoren som drar de opp og igjen starter og stopper hele tiden. Har den en slags standby-funksjon? Lenke til kommentar
kolvereid Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Er det noen regel som sier noe om man skal gå til høyre eller venstre i en trapp, avhengig av om man går opp eller ned? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå