storken Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 om en bil bruker 1 liter(tatt helt ut av lufta) på 1000rpm, vil den da bruke 2 liter på 2000rpm og 6 liter på 6 rpm, eller er det forskjellig? Mener du liter i timen? Tror dette må sees i sammenheng med den kinetiske energien til bilen. En bil i 2000rpm i oppoverbakke vil vel være forskjellig fra 2000rpm i nedoverbakke. Da g virker negativt og positivt for hvert tilfelle. Nå svarte jeg egentlig ikke på spm ditt For å si det litt enklere: Drivstofforbruk er ikke avhengig av turtallet til motoren, men av drivstoff tilført motoren. Hvor sterk er en typisk startmotor som man finner i en lastebil? Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er tilførsel av energi proporsjonal med auking av fart? Brukar ein f.eks. dobbelt så mykje drivstoff for å akselerere eit objekt til 100km/t, contra 50km/t? Tenkjer da i motsetning til at når ein nærmar seg C, så vil ein trenge eksponentielt meir energi desto nærmare du kjem. (?) Kva heitar ein slik graf som visar denne eksponentielle aukinga? Lenke til kommentar
storken Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Er tilførsel av energi proporsjonal med auking av fart? Brukar ein f.eks. dobbelt så mykje drivstoff for å akselerere eit objekt til 100km/t, contra 50km/t? Tenkjer da i motsetning til at når ein nærmar seg C, så vil ein trenge eksponentielt meir energi desto nærmare du kjem. (?) Kva heitar ein slik graf som visar denne eksponentielle aukinga? Hva en slik graf heter er jeg ikke helt sikker på, men Energien til et legeme i bevegelse er gitt ved 1/2mv^2. Det vil si at du trenger 4 ganger mer energi for å doble farten. Edit: Glemte å nevne at energien som trengs for å øke farten må regnes på relativistisk når du kommer over 0,1C. Endret 3. juni 2009 av storken Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Den relativistiske kinetiske energien til et legeme er gitt ved: der Når v går mot c går utrykket i nevneren mot 0, altså går den kinetiske energien mot uendelig. Endret 3. juni 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Gjest bruker-182841 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) x Endret 25. november 2017 av bruker-182841 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Nei, og njaaa. Det finnes en del beviser for at det var en eller flere (mest sannsylig mange) personer som mente de var messias rundt den tiden Jesus skal ha levd. Endret 3. juni 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenforvi nermer oss innlegg #3000 finnes det faste bevis for at gud, jesus m.m. finnes? Selvfølgelig gjør det ikke det, ihvertfall ikke for førstnevnte. Jesus har nok levd, men at han var guds sønn er vel heller lite trolig. Endret 3. juni 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Kan et batteri bli ødelagt av en magnet? Kjøpte et 3 volts litium batteri(tynt og rundt) til klokka mi på Clas Ohlson. Dette ble liggende å snurre rundt og rundt på en magnet på varebåndet etter at det hadde vært igjennom kassen, og fungerte ikke når jeg satt det inn i klokka. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenforvi nermer oss innlegg #3000 finnes det faste bevis for at gud, jesus m.m. finnes? Selvfølgelig gjør det ikke det, ihvertfall ikke for førstnevnte. Jesus har nok levd, men at han var guds sønn er vel heller lite trolig. Kommer jo an på hva man anser som gyldig bevis. De troende vil nok mene at det er gyldig bevis ute å går, men snakker man om bevis i vitenskaplig forstand, slik at det kan testes og etterprøves, så finnes det ingen bevis. Det kan jo være at at vi bare ikke har oppdaget hvordan vi kan "måle" Gud, eller at Gud ikke vil la seg "måle". Er ingenting som tilsier at Gud eller tilsvarende skapninger finnes, med unntak av de religiøse skriftene. Og da koker det ned til det religion handler om, tro. Hvilken svar man får når man spør om Jesus har eksistert kommer litt an på hvordan man stiller sprøsmålet. Som Guds sønn? Dette betinger at Gud finnes, så neppe. Slik som bibelen beskriver? Tja, tror nok det er litt "en fjær til fem høns" ute å går, så en del av det som er skrevet må tas med en klype salt eller mer. Som "vanlig dødlig", politisk aktiv osv? Ja, regner dette som ganske sansynlig. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Apropo batteriet zeltex nevnte, jeg har et spørsmål angående slike batterier. Jeg hadde ca 13 stk liggende. Jeg la de sammen i serie og satte pekefinger og tommel på hver side, jeg fikk kraftig støt. Så la jeg de sammen igjen, pluss to ekstra batterier. Jeg surret teip rundt og loddet en ledning på hver side og samlet ledningene slik at den ble en 50V batteri med pluss og minuspol på hver sin ledning. Når jeg måler på enden av kablene med et voltmeter sier det 50V, men jeg føler ingenting når jeg tar på ledningstuppene. Hva kan ha gått galt? Man burde føle et støt sålenge det er nok spenning tilstede? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '2' innlegg slettet fra tråden. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". (hvem fikk innlegg nummer 30.000 nå... Muhahaha ) Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Startmotorer til lastebiler ligger 2-10kW etter hva slags motor som sitter i den. Siden de fleste lastebilene har 24V spenning, så vil det si en strøm på 85 - 420 A en plass. Lenke til kommentar
storken Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Startmotorer til lastebiler ligger 2-10kW etter hva slags motor som sitter i den. Siden de fleste lastebilene har 24V spenning, så vil det si en strøm på 85 - 420 A en plass. Si meg, om jeg femdoblet spenningen og kjørte denne motoren - ville den tåle det? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Apropo batteriet zeltex nevnte, jeg har et spørsmål angående slike batterier. Jeg hadde ca 13 stk liggende. Jeg la de sammen i serie og satte pekefinger og tommel på hver side, jeg fikk kraftig støt. Så la jeg de sammen igjen, pluss to ekstra batterier. Jeg surret teip rundt og loddet en ledning på hver side og samlet ledningene slik at den ble en 50V batteri med pluss og minuspol på hver sin ledning. Når jeg måler på enden av kablene med et voltmeter sier det 50V, men jeg føler ingenting når jeg tar på ledningstuppene. Hva kan ha gått galt? Man burde føle et støt sålenge det er nok spenning tilstede? - Ett av batteriene kan være defekt. - Dårlig kontakt i loddingene, eller dårlig kontakt mellom batteriene (at de ikke sitter tett nok sammen) - Du har blandet pluss/minus-pol ett eller annet sted Startmotorer til lastebiler ligger 2-10kW etter hva slags motor som sitter i den. Siden de fleste lastebilene har 24V spenning, så vil det si en strøm på 85 - 420 A en plass. Si meg, om jeg femdoblet spenningen og kjørte denne motoren - ville den tåle det? Jeg kan ikke svare 100% sikkert, men jeg tviler sterkt på at de tåler en spenning fem ganger det de er spesifisert for under normal bruk. Eller at de ihvertfall vil kjøre som normalt under slike forhold. Og selv om de går som de skal risikerer du jo problemer med overoppheting osv. Endret 3. juni 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Apropo batteriet zeltex nevnte, jeg har et spørsmål angående slike batterier. Jeg hadde ca 13 stk liggende. Jeg la de sammen i serie og satte pekefinger og tommel på hver side, jeg fikk kraftig støt. Så la jeg de sammen igjen, pluss to ekstra batterier. Jeg surret teip rundt og loddet en ledning på hver side og samlet ledningene slik at den ble en 50V batteri med pluss og minuspol på hver sin ledning. Når jeg måler på enden av kablene med et voltmeter sier det 50V, men jeg føler ingenting når jeg tar på ledningstuppene. Hva kan ha gått galt? Man burde føle et støt sålenge det er nok spenning tilstede? - Ett av batteriene kan være defekt. - Dårlig kontakt i loddingene, eller dårlig kontakt mellom batteriene (at de ikke sitter tett nok sammen) - Du har blandet pluss/minus-pol ett eller annet sted Hvis ETT av punktene dine stemmer, ville jeg lest av 50V på multimeteret? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hvis ETT av punktene dine stemmer, ville jeg lest av 50V på multimeteret? Åh. Jeg leste ikke det med 50 V på multimeteret. Beklager. Potensialet til kroppen din, motstanden (hvor mye strøm som kan flyte gjennom) osv varierer hele tiden. Kanskje du bare var uheldig nå. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Apropo batteriet zeltex nevnte, jeg har et spørsmål angående slike batterier. Jeg hadde ca 13 stk liggende. Jeg la de sammen i serie og satte pekefinger og tommel på hver side, jeg fikk kraftig støt. Så la jeg de sammen igjen, pluss to ekstra batterier. Jeg surret teip rundt og loddet en ledning på hver side og samlet ledningene slik at den ble en 50V batteri med pluss og minuspol på hver sin ledning. Når jeg måler på enden av kablene med et voltmeter sier det 50V, men jeg føler ingenting når jeg tar på ledningstuppene. Hva kan ha gått galt? Man burde føle et støt sålenge det er nok spenning tilstede? Tja, jeg har en mistanke om at de ledningene du koblet til i endene har et for tynt tverrsnitt. Spenningen er altså fortsatt 50V, men motstanden i systemet (ledningene) er så stor at strømmen begrenses. Derfor føler du ikke lengre noe støt. Lenke til kommentar
storken Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Startmotorer til lastebiler ligger 2-10kW etter hva slags motor som sitter i den. Siden de fleste lastebilene har 24V spenning, så vil det si en strøm på 85 - 420 A en plass. Si meg, om jeg femdoblet spenningen og kjørte denne motoren - ville den tåle det? Jeg kan ikke svare 100% sikkert, men jeg tviler sterkt på at de tåler en spenning fem ganger det de er spesifisert for under normal bruk. Eller at de ihvertfall vil kjøre som normalt under slike forhold. Og selv om de går som de skal risikerer du jo problemer med overoppheting osv. Dette er bare fantasering fra min side. Det jeg ser for meg er en gokart lignende sak - med en kondensatorbank på omtrent 150-200 kJ. En, eller flere, startmotorer skal svelge unna tilgjengelig ladning fortest mulig og slik gi en helvettes akselerasjon på kreasjonen. Målet er 0-100 på 2,5 sek - da skulle det ikke være nødvendig for motorene å være i bruk lenge. Med en effektivitet på 90% vil ca 20 kJ gå til oppvarming av startmotorene - tåler de dette? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Dette er bare fantasering fra min side. Det jeg ser for meg er en gokart lignende sak - med en kondensatorbank på omtrent 150-200 kJ. En, eller flere, startmotorer skal svelge unna tilgjengelig ladning fortest mulig og slik gi en helvettes akselerasjon på kreasjonen. Målet er 0-100 på 2,5 sek - da skulle det ikke være nødvendig for motorene å være i bruk lenge. Med en effektivitet på 90% vil ca 20 kJ gå til oppvarming av startmotorene - tåler de dette? Det kommer an på hvor fort de lades ut. Hvis de for eksempel lades ut over 2,5 sek (som jo er målet ditt) blir effekten 20 kJ / 2,5 sek = 8 kW, som jo er innenfor det typiske arbeidsområdet til en startmotor (som nevnt over). Leste feil, sorry. Les ellers innleggene under. Endret 3. juni 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Femdobling av spenning vil ødelegge startmotoren. Isolasjonen på viklingene er svært tynn, og ikke beregnet på høyere spenning enn 24V. Det går antagelig bra opp mot 30-40V, men noe mer enn det er i hvertfall skadelig. En kondensatorbank på 150-200kJ inneholder jo nok energi til å drive 8-10 startere i 2,5 sekunder. Problemet er at spenningen fra kondensatorene svekkes etter hvert som de tappes for energi. Dermed vil motoren utvikle mindre og mindre effekt etterhvert som energien tappes av kondensatorene. En starter på 10kW, altså rundt 13 hester, er nok i det minste laget for å drive en farkost med et menneske i opp til 100km/t på 2,5s. Det kan regnes ut hvor mange startere du trenger, men jeg gidder ikke det nå Uansett, jeg tipper en batteribank fungerer bedre enn kondensatorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå