Mannen med ljåen Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg er på ingen måte ekspert på lyd og bilde. Men jeg synes at bildet på min 20 år gamle PHILIPS CRT TV har bedre bilde enn min onkels SONY LCD. Egentlig så har alle LCD-skjermer åpenbart dårlig bilde. Men jeg fatter ikke hvorfor. Er det fordi man lettere ser defektene på en god skjerm? Eller er digitale skjermer dårlige? Jeg snakker om konvensjonelle signaler. HD-signaler til HD-skjerm gir selvsagt gode bilder. Endret 29. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg vil tro han snakker om jo større skjerm, jo dårligere bilde. Dette er feil, men det kan se slik ut, fordi en ser jo uansett på vanlige SD-signaler på de TVene, og når en har et såpass dårlig bilde, og blåser det opp, vil en legge merke til den dårlige kvaliteten enda bedre. For eksempel ser mine rips av Friends fantastisk ut på min gamle 21" CRT-TV, men på PC-skjermen min og LCD-TVene i huset (24" og 40"), ser det grasalt dårlig ut. Er det ikke der oppløsning kommer inn i bildet? Altså hvis du har et bilde med 1680x1060 og slenger dette på en SXGA+ skjerm så vil vel ikke det bli noe dårligere enn et 320x200 bilde på en CGA-skjerm. Endret 29. mai 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvor stor er bilderørs-TV-en din? Hvis du sammenlikner en liten bilderørs-TV med en stor LCD-TV, må jo nødvendigvis bildet strekkes. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Slik som alt annet så finnes det crappy LCD-TVer også, om du finner en 32" -TV til 4000-5000kr så er ikke dette bare god fisk. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Var det meg du snakket til? I så fall står det i innlegget. Den er 21". Og jo, oppløsning vil jeg tro har litt å si. Jeg syntes fortsatt de samme episodene ser relativt dårlig på laptopen min som er 15,4" og 1680x1050. Men det kan være en illusjon siden jeg sitter så nært skjermen når jeg ser på laptopen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg tror ikke jeg snakker til noen, jeg uttrykker meg individuelt. Edit: Eller kanskje jeg gjør det, uansett så er jeg for trøtt til å tenke på slikt. Endret 29. mai 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Egentlig så har alle LCD-skjermer åpenbart dårlig bilde. Men jeg fatter ikke hvorfor.Er det fordi man lettere ser defektene på en god skjerm? Eller er digitale skjermer dårlige? Jeg antar vi snakker om analoge signaler på digital TV. I analoge TVer er bildet ikke delt opp i "punkter" på samme måte som på digitale TVer. De er mer som et kontinuerlig signal hvor de ulike punktene "glir" over i hverandre. Mens på en digital TV er hvert enkelt punkt et strengt, firkantet ensfarget område. Når TVen har "harde" punkter (digitale piksler) istedenfor et "mykt", kontinuerlig signal (analog) trenger den langt mer info for å kunne fremstille et bilde som er mykt og behagelig for øyet. Den analoge TVen "glatter" ut bildet og får den til å framstå som mykere og mer behagelig for øyet, by design. Når da det analoge signalet har langt lavere oppløsning enn det digitale mister den digitale TVen denne biten, den er nødt til å ta den lille infoen som er i det analoge signalet og strekke det over x antall piksler. Da ser bildet ikke så pent ut. Det blir noe a là når du stiller en PC til å ha langt lavere oppløsning enn den native oppløsningen til LCD-skjermen, du taper en del info på denne måten som skjermen prøver å kompensere for, og resultatet blir ikke så pent egentlig. Jeg vet ikke om det var så godt forklart, men det er iallefall slik jeg tenker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg vet ikke, men jeg fikk en gratis TV av min onkels nabo. Stappet den i bilen og kjørte den 30 mil til hytta, så nå har jeg en TV med godt bilde i noen år ennå. Endret 29. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Var det meg du snakket til? I så fall står det i innlegget. Den er 21". Og jo, oppløsning vil jeg tro har litt å si. Jeg syntes fortsatt de samme episodene ser relativt dårlig på laptopen min som er 15,4" og 1680x1050. Men det kan være en illusjon siden jeg sitter så nært skjermen når jeg ser på laptopen. Jeg mente å spørre Mannen med ljåen, hvis det var meg du spurte. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Hvis man gir full gass i en Bugatti Veyron, og kjører i 14 minutt (Så er tanken tom). Hvor langt kommer man seg da på de 14 minuttene? Edit: 12,5 minutt Endret 30. mai 2009 av Applebee Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Si den bruker 1 minutt til toppfart som er ca. 400 km/t, og kutter dette (siden jeg regner i hodet nå), så er det jo 11,5 minutter med 400 km/t. Det blir 76,6 kilometer, pluss den avstanden den tilbakelegger under aksellerasjonen. Forresten, hvor stor er tanken på en Veyron? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hvis man gir full gass i en Bugatti Veyron, og kjører i 14 minutt (Så er tanken tom). Enten er tanken (som er på 100 liter) tom eller så eksploderer dekkene. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hvis man gir full gass i en Bugatti Veyron, og kjører i 14 minutt (Så er tanken tom). Enten er tanken (som er på 100 liter) tom eller så eksploderer dekkene. Mener å ha hørt på Fifth Gear eller Top Gear at tanken går tom før dekkene eksploderer. (Captain Slow) Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Jepp, nå husker jeg det samme. Uansett, poenget er at man ikke kan holde toppfarta særlig lenge. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Er det fullt mulig å lage mikrobølgepistol? Som jeg kan skyte på folk i gate? Skal beskytte meg selv med blyplater rundt pistolen, funker det? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Er det fullt mulig å lage mikrobølgepistol? Som jeg kan skyte på folk i gate? Skal beskytte meg selv med blyplater rundt pistolen, funker det? Det kreves vel en god del effekt for å lage en mikrobølge som har noe særlig effekt på avstand. Så spørs om pistolen blir så mobil da. Og blyplater hjelper vel ikke så fryktelig på mobiliteten det heller. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Det har vært diskutert før. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1095230 Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hva med en bil? At den er feste til fronten på en bil! Også.. ta strøm fra bilen på en eller annen måte? Da vil jeg ha en ganske stor en! Tips? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Du får lese den tråden jeg linka til, og evt. spørre videre i den siden hele tråden spesifikkt handler om det du spør om :-) Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hva er grunnen til at Coca-Cola Company inkluderer koffein i produktene dems? (tenker hovedsaklig på Coca Cola). Det kan neppe smake noe? Ser ingen positiv følge. Er det for å få folk til å bli lettere avhengig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå