Simen1 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det stemmer ikke. For bakgrunnstrålingen er ca 2,725 kelvin. Det gjør at temperaturene i tomrommet ligger fra ca 2,725 kelvin og oppover. Forutsetningen for å kunne måle temperatur er at det finnes stoff der. Selv ekstremt lite stoff som 1 atom per kubikkmeter er nok til at det finnes en temperatur. Temperaturen varierer veldig og er i tomrommet i vårt solsystem alt fra ned mot den nevnte temperaturen til over en million kelvin. De kaldeste områdene er langt ute i områder rundt planeter og måner som skjermer for solvinden. Solvinden i seg selv er svært varm. Men merk at man ikke vil brenne seg om man farer med romdrakt gjennom et område med 1 million kelvin og 1 atom per kubikkmeter. Det ene atomet er ikke nok til at varmeenergien blir nevneverdig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg har sett på Fanthomas, og lurer på om det går an å laste ned en slik AutoTune, eller A1-knapp til PCen. Get up and go, break down! OOOuuuOOOuuu Abra kadabra... Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvis Jorda slutta å gå rundt seg selv! Helt plutselig! Helt stopp! Men den går rundt sola enda.. hva skjer på jorda da? Hvordan blir det da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 For det første ville vi merket et ekstremt rykk når hastigheten ved ekvator plutselig endres med 1674 km/t. Skred (stein/jord/snø) over hele jorda, samt enorme flodbølger. For det andre ville værsystemene stoppet opp og det ville etter få dager blitt kokvarmt på den ene siden og iskaldt på den andre siden av jorda. Bekker og vann sikkert kokt på ene siden etter en uke mens alt hadde frosset til -50'C på andre siden på en uke. Det ville dannet seg nye værmønstre, særlig i overgangen mellom varm og kald side. Jordskorpa ville trolig sprukket mange plasser og gitt enorme tsunamier og vulkaner. Dette er fordi jorda har en litt flattrykt form nå på grunn av rotasjonen. Den flattrykte formen ville jevnet seg ut og blitt mer kulerund. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 For det første ville vi merket et ekstremt rykk når vår hastighet endres ekstremt mye på null komma niks. For det andre ville værsystemene stoppet opp og det ville etter få dager blitt kokvarmt på den ene siden og iskaldt på den andre siden av jorda. ( Bare å slå på aircondition? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Atmosfæren ville revet oss og alt annet i stykker siden den også er i bevegelse og ikke stopper opp momentant. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 jeg har nettopp sovet hele 12 timer. jeg er våken for en gangs skyld, og vet at jeg kommer til å være opplagt resten av dagen... meeen i følge de fleste eksperter så er visstnok 12 timer for mye. ja, det går faktisk an å sove for mye - det bidrar til større risiko for blant annet overvekt, hjerte og karsykdommer, depresjon og diabetes. jeg klarer ikke å få dette til å stemme. er det noe annet enn shady statistikker (som jeg ikke stoler på et sekund) som kan bevise at det å sove for mye er farlig? det virker rett og slett helt skrudd at det skal gå an å sove seg syk. det virker fullstendig ulogisk. Hvordan har du tenkt til å finne ut av slike ting om man ikke bruker "shady statistikker". Det er jo særdeles vansklig å vite om noe fører til økt ratre av diverse lidelser uten å bruke "shady statistikker". AtW godt poeng. men for alt man vet så kan det være slik at økt søvn er et resultat av økt risiko for de diverse sykdommene. innen statistikk er det mange faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Folk som bruker mye smertestillende tabletter får mye vondt i hodet. Eller var det motsatt? Endret 29. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Hva skjer med et menneske hvis det blir kastet ut i verdensrommet? Hvis vi sier at et menneske hopper ut fra en romstasjon eller lignende, hva skjer? Man dør jo selvfølgelig, men mer spesfikt - hva skjer med kroppen osv? Endret 29. mai 2009 av Syvertsen Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Var en fin link på NASA sin hjemmeside der de forklarte hva som ville skje hvis du havnet i verdensrommet. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Ville vel anta at kroppen din ville suges tom for luft og derfor rives ifra hverandre (?). Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Hva skjer med et menneske hvis det blir kastet ut i verdensrommet? Hvis vi sier at et menneske hopper ut fra en romstasjon eller lignende, hva skjer? Man dør jo selvfølgelig, men mer spesfikt - hva skjer med kroppen osv? Dette ble diskutert for noen sider tilbake. Det de kom frem til (hvis jeg ikke husker feil) var at det ikke ville skjedd noe særlig. Du hadde faktisk overlevd noen minutter/sekunder (?) du ville ikke eksplodert siden det bare er en atmosfære forskjell. Når du dykker (i vann) så utsettes du for flere atmosfærer forskjell. Endret 29. mai 2009 av Obi von Knobi Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvorfor ser bildekvaliteten dårlig ut på flatskjermer? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvorfor er himmelen blå på dagtid? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Hvorfor er himmelen blå på dagtid? Tror det er på grunn av lysbrytningen i luften, som bryter det til å bli blått. Når det er solnedgang så blir himmelen rød/rosa på grunn av at det blir mer luft å bryte gjennom. Hvorfor ser bildekvaliteten dårlig ut på flatskjermer? Tror det har veldig mye å si på flatskjermen, de fleste skjermene på laptopene i lavere prisklasse merker jeg har utrolig dårlig sortnivå og forferdelige kontraster. Skjermer som fokuserer mer på kvalitet er logisk nok bedre på slikt, det er nettopp derfor du finner LCD-skjermer til flere titalls tusener. Var det forresten dette du spurte om? Endret 29. mai 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes det virker som om jo bedre skjermen er, jo verre bilde viser den. Er det sånn? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg synes det virker som om jo bedre skjermen er, jo verre bilde viser den. Er det sånn? Selvfølgelig er det ikke det, men det er jo stor forskjell (i positiv retning) på billige og dyre skjermer. Endret 29. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Mannen med ljåen, si meg, korleis kan ein skjerm vere betre dersom den har lågare biletkvalitet? Virker for meg som at du har ein veldig snedig definisjon av ein god skjerm. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) En god skjerm har en god fargestandard, god oppløsning, fin pikslerering, godt sortnivå, høy kontrast og er praktisk i bruk; dette er hvertfall det jeg ser i en god skjerm. Det er kanskje noen PS-geeker som liker skikkelig dyre teknologier og fargekontrollere, men prisen følger med. Og ja, pris og kvalitet henger ganske godt sammen på skjermer. Endret 29. mai 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg vil tro han snakker om jo større skjerm, jo dårligere bilde. Dette er feil, men det kan se slik ut, fordi en ser jo uansett på vanlige SD-signaler på de TVene, og når en har et såpass dårlig bilde, og blåser det opp, vil en legge merke til den dårlige kvaliteten enda bedre. For eksempel ser mine rips av Friends fantastisk ut på min gamle 21" CRT-TV, men på PC-skjermen min og LCD-TVene i huset (24" og 40"), ser det grasalt dårlig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå