Mannen med ljåen Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Er dette praktisk gjennomførbart? Hvor mye informasjon kan denne lys-RAM'en holde på? Et par bytes, eller flere terabytes? Og kan man bruke den som batteri? Lyset kan jo drive et solcellepanel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Er dette praktisk gjennomførbart?Hvor mye informasjon kan denne lys-RAM'en holde på? Et par bytes, eller flere terabytes? Og kan man bruke den som batteri? Lyset kan jo drive et solcellepanel. - Det har allerede vært gjennomført i praksis. (laboratorie) - Aner ikke. Magefølelsen min sier at det neppe kan være særlig mye. - I teorien ja, men så trenger man sikkert noen kilowatt til å drive forsøksoppsettet. - Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt et mange tonn tungt "batteri" til mange millioner kroner som kan oppbevare kanskje en promille av energien til et vanlig AA-batteri. Lenke til kommentar
storken Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hvilke alkoholholdige drikker fikk toppkarakter fra FHM i det nummeret som er ute i butikkene nå? Ja, jeg har googla som en gal, finner det ikke ut xD Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg har sett på Fanthomas, og lurer på om det går an å laste ned en slik AutoTune, eller A1-knapp til PCen. Get up and go, break down! OOOuuuOOOuuu Endret 28. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Colb Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hvordan lager man flytende nitrogen? eller kjøler ting ned til omtrent 0 kelvin? noen som har greid å kjøle noe ned til 0 kelvin? Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Nitrogen kondenserer ved 77,3 K ved normalt trykk. Men de bruker vel trykktanker når de skal gjøre det flytende antar jeg... Tviler sterkt på at noen har greid 0 K Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Det er umulig å kjøle noe helt ned til 0 K. http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_zero Jeg anbefaler dere dokumentaren "NOVA: Absolute zero - The Conquest of Cold" om dere er interessert i emnet. Veldig interessant dokumentar (Hvem skulle tro det om kulde? ). Den kan ses gratis (og lovlig) her: http://www.pbs.org/wgbh/nova/zero/program.html selv om det ikke er verdens beste kvalitet. edit: de har visst sperret for IP'er utenfor USA nå, men det burde kanskje fungere gjennom en proxy. De fungerer gjennom www.hidemyass.com om du kopierer linken til wmv hi og går direkte dit gjennom proxyen Endret 28. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Her regner det nå og jeg ser noe merkelig på dammen et par titalls meter unna. regner drypper jevnt ned på vannoverflaten, men ca hvert sekund kommer det spesielt store klask mot vannoverflaten. Det er ingen trær over stedene der det forekommer og det er ingen fisk i dammen. Vi har en del frosk, kan de finne på å bryte vannoverflaten raskt i regnvær? Hva annet kan grunnen være? Bumper denne og slenger til et spørsmål til: Hvorfor kan ikke matfløte piskes? For lite fett? Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Ganske sikker på at matfløte ikke kan piskes til krem pga fettmangel, ja. Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) siden det ikke er mulig å få noe i 0 kelvin, eller å få noe i lysets hastighet, har dette noe sammenheng? er det flere slike ting i universet eller i naturen som er lignende? Annen ting. Hvorfor sender de ikke bare alt det radioaktive avfallet fra reaktorer o.l ut i rommet? Mot f.eks sola? Endret 29. mai 2009 av k_flaathe Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 siden det ikke er mulig å få noe i 0 kelvin, eller å få noe i lysets hastighet, har dette noe sammenheng? er det flere slike ting i universet eller i naturen som er lignende? Annen ting. Hvorfor sender de ikke bare alt det radioaktive avfallet fra reaktorer o.l ut i rommet? Mot f.eks sola? Fordi det er risikabelt og dyrt. Over 1% av ferjeoppskytninger hittil har jo endt med at noe har gått til helvete, og det er ganske lett å lagre ting her på jorda, problmet er bare at folk ikke liker å ha det lagret i nærheten av seg. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 siden det ikke er mulig å få noe i 0 kelvin, eller å få noe i lysets hastighet, har dette noe sammenheng? er det flere slike ting i universet eller i naturen som er lignende? Disse to grensene har ikke noe med hverandre å gjøre. Angående det å sende radioaktivt avfall til sola så er det mye mer risikabelt enn å lagre det her på jorda. Jeg synes heller de kunne funnet en metode å sende det ned i mantelen. Men det er vist ikke så lett å gjøre med lav risiko det heller. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvorfor kan ikke matfløte piskes? For lite fett? Tror nok heller det er fordi matfløte er homogenisert. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Kremfløte er ikke homogenisert. Det ivaretar piskeegenskapene. Homogenisering ville gjort kremfløten vanskelig å vispe til krem. http://www.matvareguiden.no/matvareenkel4632.asp Lenke til kommentar
GeO Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvordan lager man flytende nitrogen? eller kjøler ting ned til omtrent 0 kelvin? noen som har greid å kjøle noe ned til 0 kelvin? Produksjon av flytende nitrogen foregår ved at man øker trykket i gassen, kjøler den ned med en varmeveksler med et fornuftig kjølemedium, og deretter ekspanderer gassen over en ventil. Da vil den kondensere. Dette gjøres med luft, og deretter destilleres den flytende luften i destillasjonstårn slik at man får skilt ut de ulike komponentene (hovedsakelig nitrogen, oksygen, argon). Som andre har sagt så er det umulig å kjøle noe ned til 0 K. Men man kan komme veldig nær. Først kan man kjøle stoffet ned til ca. 1 K ved å fordampe nitrogen-, hydrogen- og heliumgass. Så brukes et såkalt paramagnetisk salt, dvs. et stoff med spesielle magnetiske egenskaper slik at elektronspinnene retter seg i samme retning når stoffet utsettes for et kraftig magnetfelt. Dette senker entropien (graden av uorden) i systemet, og det avgis varme til omgivelsene (flytende helium). Så isoleres systemet, og magnetfeltet slås av. Da vil elektronspinnene returnere til mer tilfeldige orienteringer igjen, slik at entropien i systemet øker. Dette krever imidlertid energi, og den tas fra systemet i form av varme, noe som gjør at temperaturen faller. Denne prosessen, kalt adiabatisk demagnetisering, kan gi temperaturer ned i 0,005 K. Hvis man skal gå enda lavere enn dette, bruker man samme prinsipp men med en slik styrke på magnetfeltet at det er kjernespinnene og ikke elektronspinnene som rettes opp. Da kan man komme ned i ca. 10-6 K hvis prosessen gjentas flere ganger. For å nå 0 K måtte man utføre prosessen et uendelig antall ganger, noe som ikke er særlig praktisk. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 jeg har nettopp sovet hele 12 timer. jeg er våken for en gangs skyld, og vet at jeg kommer til å være opplagt resten av dagen... meeen i følge de fleste eksperter så er visstnok 12 timer for mye. ja, det går faktisk an å sove for mye - det bidrar til større risiko for blant annet overvekt, hjerte og karsykdommer, depresjon og diabetes. jeg klarer ikke å få dette til å stemme. er det noe annet enn shady statistikker (som jeg ikke stoler på et sekund) som kan bevise at det å sove for mye er farlig? det virker rett og slett helt skrudd at det skal gå an å sove seg syk. det virker fullstendig ulogisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 jeg har nettopp sovet hele 12 timer. jeg er våken for en gangs skyld, og vet at jeg kommer til å være opplagt resten av dagen... meeen i følge de fleste eksperter så er visstnok 12 timer for mye. ja, det går faktisk an å sove for mye - det bidrar til større risiko for blant annet overvekt, hjerte og karsykdommer, depresjon og diabetes. jeg klarer ikke å få dette til å stemme. er det noe annet enn shady statistikker (som jeg ikke stoler på et sekund) som kan bevise at det å sove for mye er farlig? det virker rett og slett helt skrudd at det skal gå an å sove seg syk. det virker fullstendig ulogisk. Hvordan har du tenkt til å finne ut av slike ting om man ikke bruker "shady statistikker". Det er jo særdeles vansklig å vite om noe fører til økt ratre av diverse lidelser uten å bruke "shady statistikker". AtW Lenke til kommentar
zpug Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) edit: GLEM DET:D Endret 29. mai 2009 av Tommy8I Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvilken temperatur er det i verdensrommet? Altså ikke i stjerner eller planeter eller stjernetåker eller lignende, men rundt forbi hvor det er mindre enn ett atom/cm^2 osv. Altså det hvor det ikke er noe spesielt. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvilken temperatur er det i verdensrommet? Altså ikke i stjerner eller planeter eller stjernetåker eller lignende, men rundt forbi hvor det er mindre enn ett atom/cm^2 osv. Altså det hvor det ikke er noe spesielt. -273 grader celcius ifølge Google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå