Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Universets størrelse er ikke uendelig.

Det er strengt tatt et åpent spørsmål.

Jeg husker ikke i farta hvor stort det er estimert å være (nei, ikke ~13,7 milliarder lysår i radius). Men universets grenser er definert til å være hvor langt ut partikler og lys har strømmet. Utenfor er det muligens ingenting, men det vet vi ikke noe om. Vi har heller ikke noen indikasjoner på at det har kommet ting utenfra og inn via yttergrensene.

Universet har ingen grenser, det blir feil å tenke på det som et rom som ligger i et annet rom. Det inneholder seg selv på en måte, derfor blir det meningsløst og prate om grenser og ting utenfor.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det forresten an å beregne de totale kostnadene av en storstreik som den som kanskje er på trappene? Med tanke på at følgende: Kinoen er i streik -> tapte inntekter for kinoen. Tapt omsetning i kinokiosk -> lavere salg for de som leverer til kiosken. Ali Baba Kebab (nei det er ikke en nedsettende kommentar om innvandrere. Den heter det den jeg snakker om) selger ikke like mye kebab -> færre penger til Ola Bonde som leverer salaten til kebabene. Streikekasser tømmes osv. Ledd på ledd på ledd så blir det mange som blir rammet av streiken på en eller annen måte. Enten i form av tapte arbeidsdøgn, utsatte prosjekter, dødtid på prosjekter, de som lager det de som du kjøper ting av kan kanskje ikke levere. Ola dunk som ikke er i streik, men ikke kan levere fordi hans leverandør er i streik osv. Til slutt så er alle som ikke streiker også rammet på en eller annen måte. Slike følgeskader må jo være veldig vanskelig å beregne. Er det mulig å finne ut av? Kan noen regne det ut i "vårt" scenarie? og Hva vil en slik storstreik koste samfunnet vårt om den gjennomføres?
Veldig godt spørsmål. :thumbup: Konsekvensene vil selvsagt være uendelige hvis man tar med uendelig antall ledd bakover i kjedene. På den andre siden kan man si at en hver krone mindre brukt på f.eks kinobiletter, kioskvarer, kebab, ansatte, salatbønder osv. betyr at den kronen vil brukes enten en annen plass, eller på det samme, bare en annen dag. Sånn sett vil jo noen også tjene på det og deres underleverandører vil tjene på det osv gjennom et uendelig antall ledd.

Alt i alt blir ikke mindre penger brukt og mindre arbeid utført. Men pengene vil bli brukt andre plasser til andre tider. Utført arbeid vil på samme måte bli utført mindre noen steder og mer andre steder. En streik vil altså bare omfordele bruk av tid og penger, ikke hindre det.

Der tar du feil. En streik består i at noen surpomper bestemmer seg for å ikke utføre arbeidet sitt fordi de er misfornøyde med et eller annet. I en fri økonomi vil deres arbeid være verdiskapende. (Ellers hadde ingen giddet å betale dem for å utføre det i utgangspunktet.) Dette betyr at mindre verdier blir skapt. Den direkte kostnaden av en streik er derfor alternativkostnaden til at arbeiderne sitter på rompen og drikker kaffe.

Verdien av en krone i dag er forøvrig høyere enn verdien av en krone i fremtiden.

Det er en komplisert og omfattende affere å regne ut den totale kostnaden av en streik. Det er allikevel meget mulig å gjøre kvalifiserte anslag, men jeg ønsker ikke å greie ut om dette nå.

edit: Jeg går forresten ut ifra at du mener de samfunnsmessige kostnadene? Som du helt riktig påpeker vil jo sannsynligvis en kinostreik ikke påføre teateret en kostnad, tvert imot.

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Fantastiske innlegg, Simen1! Ellers: Er det tilfeldig at det er mer nedbør på høsten/vinteren enn på våren/sommeren (dersom det er det), eller er det ikke en sammenheng der? (Litt krøkete formulert - beklager).

Takk for ros :)

Det er ikke tilfeldig at det er mer nedbør enkelte deler av året. Værsystemene endrer seg fra årstid til årstid. Mye på grunn av at temperaturen i havet endrer seg med årstidene. I løpet av sommeren bygger det seg opp høyere temperatur i havet. Den høye temperaturen avtar i løpet av høsten og vinteren. Avkjølingen skyldes i stor grad fordampning. Mye luftfuktighet og kjølige temperaturer på land gir mye nedbør. Når vinteren har kjølt ned sjøen så fordamper det lite. Den kjølige temperaturen holder seg godt utover våren og forsommeren. Lav luftfuktighet kombinert med stadig høyere temperaturer på land fører til lite nedbør. Dette er i hvert fall noen av hovedtrekkene av hvordan sesongvariasjonene fungerer for Skandinavia.

Da kommer jeg med et oppfølgingsspørsmål: Hvorfor er MR-scan maskiner så dyre? Hva gjør at teknologien som blir brukt er så himla dyr?

Det selges så få eksemplarer årlig på verdensbasis at det ikke lønner seg å masseprodusere etter modell fra f.eks bilindustien. Hver maskin monteres manuelt hver for seg og lages etter spesifikasjoner. Jeg regner med at byggingen av hver maskin tar mange måneder for et arbeidslag. De består også av en god del kostbare komponenter. Blant annet en diger spole som veier flere tonn og som bader i flytende nitrogen. Et digert kjøleanlegg kjøler nitrogenet. Et svindyrt datasystem (både programvare og maskinvare) tolker resultatene. Rommet den skal stå i må ha spesialbygde vegger for å skjerme omverden fra magnetfeltet. Alt sammen er spesialbygget for hånd. Ikke rart de kan koste mer enn 50 personbiler.

Redigert: Jeg fant noe underholdene informasjon om MR-maskinenes oppbygning her.

Kan egg betraktes som høners menstruasjon?

Ja, det er mye av det samme som skjer.

Hva er forskjellen på mennesker og ikke-menstruerende pattedyr, siden kvinner må menstruere og elg ikke gjør det?

Menstruerer ikke elgen en gang i året eller noe sånt? (brunsttid)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Universets størrelse er ikke uendelig.

Det er strengt tatt et åpent spørsmål.

Jeg husker ikke i farta hvor stort det er estimert å være (nei, ikke ~13,7 milliarder lysår i radius). Men universets grenser er definert til å være hvor langt ut partikler og lys har strømmet. Utenfor er det muligens ingenting, men det vet vi ikke noe om. Vi har heller ikke noen indikasjoner på at det har kommet ting utenfra og inn via yttergrensene.
Universet har ingen grenser, det blir feil å tenke på det som et rom som ligger i et annet rom. Det inneholder seg selv på en måte, derfor blir det meningsløst og prate om grenser og ting utenfor.

Nå er jeg forvirret her da dette var svaret på en tidligere diskusjon. Wikipedia mener derimot at du har rett:

The Universe is very large and possibly infinite in volume; the observable matter is spread over a space at least 93 billion light years across.

Jeg trodde "observable matter" var definisjonen på universets størrelse og at det som eventuelt er utenfor ikke er en del av vårt univers ennå.

Lenke til kommentar
Der tar du feil. En streik består i at noen surpomper bestemmer seg for å ikke utføre arbeidet sitt fordi de er misfornøyde med et eller annet. I en fri økonomi vil deres arbeid være verdiskapende. (Ellers hadde ingen giddet å betale dem for å utføre det i utgangspunktet.) Dette betyr at mindre verdier blir skapt. Den direkte kostnaden av en streik er derfor alternativkostnaden til at arbeiderne sitter på rompen og drikker kaffe.

Verdien av en krone i dag er forøvrig høyere enn verdien av en krone i fremtiden.

Det er en komplisert og omfattende affere å regne ut den totale kostnaden av en streik. Det er allikevel meget mulig å gjøre kvalifiserte anslag, men jeg ønsker ikke å greie ut om dette nå.

edit: Jeg går forresten ut ifra at du mener de samfunnsmessige kostnadene? Som du helt riktig påpeker vil jo sannsynligvis en kinostreik ikke påføre teateret en kostnad, tvert imot.

Du har rett i det. Mindre utført arbeid gir mindre verdiskapning. Jeg mente samfunnsmessige kostnader ja. Et slags fugleperspektiv på hvordan alle de offentlige og private økonomiske systemene henger sammen.

Ikke for å kverulere men man kan jo også argumentere med at tid er penger og at det å ha ferie eller sitte på rompa og drikke kaffe har en egenverdi. ;) Men nå finnes det ikke akkurat noen "valutaomregning" mellom livskvalitet og penger.

Lenke til kommentar

I det siste har jeg sett at det på omtrent alle sukkerfrie produkter (med sukkeralkoholer og søtningsstoffer i stedet for sukker) står: "Inneholder en fenylalaninkilde".

Fenylalanin er jo en aminosyre. Er den skadelig i store mengder eller noe, ettersom det opplyses om dette overalt? Det står som regel ganske tydelig også, og noen steder foran på emballasjen.

Lenke til kommentar

duperjulie: Dette opplyses sannsynligvis fordi det finnes en stoffskiftesykdom som heter fenylketonuri. Denne sykdommen gjør at man ikke evner å bryte ned fenylalanin fullstendig. Hvis disse får i seg for mye fenylalanin, kan dette medføre en irreversibel hjerneskade

Lenke til kommentar
duperjulie: Dette opplyses sannsynligvis fordi det finnes en stoffskiftesykdom som heter fenylketonuri. Denne sykdommen gjør at man ikke evner å bryte ned fenylalanin fullstendig. Hvis disse får i seg for mye fenylalanin, kan dette medføre en irreversibel hjerneskade

Aha! Takker og bukker=)

Lenke til kommentar
Der tar du feil. En streik består i at noen surpomper bestemmer seg for å ikke utføre arbeidet sitt fordi de er misfornøyde med et eller annet. I en fri økonomi vil deres arbeid være verdiskapende. (Ellers hadde ingen giddet å betale dem for å utføre det i utgangspunktet.) Dette betyr at mindre verdier blir skapt.

Det er ikke riktig, det er mange som har jobber som ikke tilfører samfunnet netto verdi, som ødelegger verider, eller med minimal verditilførsel. Men i denne sammenhengen kan man vel trygt anta at de fleste som streiker tilfører verdier.

AtW

Lenke til kommentar

Simen1:

Når du sier at elgen menstruerer en gang i året (brunsttid) mener du da at den blør fra vagina, slik som mennesker gjør?

Er det i så fall kun elg og mennesker som gjør dette?

Jeg har katt, og hun blør ikke (i hvert fall ikke merkbart) når hun har løpetid.

Snakker vi om små mengder, eller ingen blødning i det hele tatt?

Lenke til kommentar
[...]Er det i så fall kun elg og mennesker som gjør dette?

Jeg har katt, og hun blør ikke (i hvert fall ikke merkbart) når hun har løpetid[...]

Er ingen ekspert på elg..., men hunder og katter blør når de har løpetid. Riktig nok er de fleste hunder/katter ganske flinke til å rydde opp selv, så er ikke altid man legger merke til det. Forskjelen mellom de dyrene som her løpetid og mennesker er derimot at mens mennesker ikke er særlig fruktbare akkurat under menstrasjon er hunder/katter bare fruktbare akkurat under menstrasjon. (bikkjer synes naturlig nok ikke slikt er så ekkelt, de eter tross alt bæsj...)

Lenke til kommentar
Du mener at katter opg hunder, og muligens andre pattedyr, kun er fruktbare mens de blør?

Hvorfor blør dyra så lite[...]

Vet ikke om det kun er akkurat mens de blør, men det er ikke snakk om mange dagene før/etter isåfall. Hvorfor de blør så lite? tror egentlig ikke de blør særlig mindre enn oss, men de har jo den fordelen at de går uten bukser også rekker tunga helt bak....

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...