Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvis mutten er bærer av rød-grønn fargeblindhet. Vil det si at jeg som XY(gutt) er det? Eller må fatten også være fargeblind da? For han har jo bare gitt meg ett Y-kromosom, og fargeblindhet ligger på X-kromosomet? Jeg skjønner ikke dette her. :hmm:

Ja, du er da fargeblind, begge x-krmosonene til din mor må bære genet for at hun skal bli fargeblind, mao har du helt sikkert arvet det. (med forbehold om at det kan være andre årsaker til fargeblindhet)

AtW

Ja, men hun er bare bærer. Eller mest sansynlig bærer, ettersom min morfar var fargeblind. :SherlockHolmesSmilefjes:

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis mutten er bærer av rød-grønn fargeblindhet. Vil det si at jeg som XY(gutt) er det? Eller må fatten også være fargeblind da? For han har jo bare gitt meg ett Y-kromosom, og fargeblindhet ligger på X-kromosomet? Jeg skjønner ikke dette her. :hmm:

Ja, du er da fargeblind, begge x-krmosonene til din mor må bære genet for at hun skal bli fargeblind, mao har du helt sikkert arvet det. (med forbehold om at det kan være andre årsaker til fargeblindhet)

AtW

Ja, men hun er bare bærer. Eller mest sansynlig bærer, ettersom min morfar var fargeblind. :SherlockHolmesSmilefjes:

Om hun ikke er fargeblind så trenger ikke du å være det.

AtW

Lenke til kommentar
Hvor lenge varer en ereksjon etter at et menneske er dødt?

Sikkert ganske kort etter at blodstrømmen stopper. Jeg vil gjette på at det gir seg innen et par minutter.

Hvor lenge kan spermen vare i sædblæren etter at et menneske er dødt?

Det kommer an på hvor fort kroppen kjøles ned. Dersom kroppstemperaturen holdes konstant (f.eks dør i en badstu med 37'C på termostaten) så vil det vare i mange dager. Med normal nedkjøling til romtemperatur eller utetemperatur over frysepunktet vil det vare kortere. Ved rask nedkjøling til under frysepunktet kan det vare lengre igjen. (Sæd kan oppbevares i årevis ved -196 °C i sædbanker.)

Hvordan kan verdensrommet ekspandere når det er uendelig? Hva er liksom "Utafor" der det ikke har nådd enda? Blir gaal av å tenke på sånt :S

Universets størrelse er ikke uendelig. Jeg husker ikke i farta hvor stort det er estimert å være (nei, ikke ~13,7 milliarder lysår i radius). Men universets grenser er definert til å være hvor langt ut partikler og lys har strømmet. Utenfor er det muligens ingenting, men det vet vi ikke noe om. Vi har heller ikke noen indikasjoner på at det har kommet ting utenfra og inn via yttergrensene.

Går det forresten an å beregne de totale kostnadene av en storstreik som den som kanskje er på trappene? Med tanke på at følgende: Kinoen er i streik -> tapte inntekter for kinoen. Tapt omsetning i kinokiosk -> lavere salg for de som leverer til kiosken. Ali Baba Kebab (nei det er ikke en nedsettende kommentar om innvandrere. Den heter det den jeg snakker om) selger ikke like mye kebab -> færre penger til Ola Bonde som leverer salaten til kebabene. Streikekasser tømmes osv. Ledd på ledd på ledd så blir det mange som blir rammet av streiken på en eller annen måte. Enten i form av tapte arbeidsdøgn, utsatte prosjekter, dødtid på prosjekter, de som lager det de som du kjøper ting av kan kanskje ikke levere. Ola dunk som ikke er i streik, men ikke kan levere fordi hans leverandør er i streik osv. Til slutt så er alle som ikke streiker også rammet på en eller annen måte. Slike følgeskader må jo være veldig vanskelig å beregne. Er det mulig å finne ut av? Kan noen regne det ut i "vårt" scenarie? og Hva vil en slik storstreik koste samfunnet vårt om den gjennomføres?

Veldig godt spørsmål. :thumbup: Konsekvensene vil selvsagt være uendelige hvis man tar med uendelig antall ledd bakover i kjedene. På den andre siden kan man si at en hver krone mindre brukt på f.eks kinobiletter, kioskvarer, kebab, ansatte, salatbønder osv. betyr at den kronen vil brukes enten en annen plass, eller på det samme, bare en annen dag. Sånn sett vil jo noen også tjene på det og deres underleverandører vil tjene på det osv gjennom et uendelig antall ledd.

Alt i alt blir ikke mindre penger brukt og mindre arbeid utført. Men pengene vil bli brukt andre plasser til andre tider. Utført arbeid vil på samme måte bli utført mindre noen steder og mer andre steder. En streik vil altså bare omfordele bruk av tid og penger, ikke hindre det.

Lenke til kommentar

1. Hvor mye koster det å ta MR-scan?

2. Hvor lang tid tar det å scanne?

3. Jeg skal ta scan av kneet. Vil det være mulig for meg å scanne hode og bryst bare for nysjerrighetens skyld uten at det koster noe mer?

Lenke til kommentar

1-2. Ganske mye. Maskinene koster 1-2 millioner dollar og den investeringskostnaden skal selvsagt deles på pasientene den skal scanne i løpet av sin levetid. Jeg regner med de får scannet 1-4 personer per time og at den ikke brukes på natta pga nattillegg, tilgang på kvalifisert personell og stramme helsebudsjetter. I tillegg skal energikostnadene, lokaler, vedlikehold og personell dekkes. Jeg regner med det kommer på godt over 20000 kr/dag.

2-3. Jeg regner med at et kne tar ganske kort tid. Kanskje bare 5 minutter forberedelser, noen sekunder eksponering og 10 minutter tolkning av resultatene. Å scanne overkropp/hode tar nok mer tid i både eksponeringen og tolkningen. Jeg kan ikke tenke meg til at du får lov til å sløse bort de ansattes tid og andre pasienters tid for underholdning. MR bruker å være fullbooket til randen pga større etterspørsel enn tilgjengelig tid og utstyr. Det vet legene og derfor kvier de seg for å booke tid der for småting. Viktige pasienter prioriteres.

Lenke til kommentar
1. Hvor mye koster det å ta MR-scan?

2. Hvor lang tid tar det å scanne?

3. Jeg skal ta scan av kneet. Vil det være mulig for meg å scanne hode og bryst bare for nysjerrighetens skyld uten at det koster noe mer?

1: Som i "hvor mye må jeg betale?" eller i "hvor mye koster det egentlig?"? Er det det første er det avhengig av om du har henvisning fra fastlege eller ikke... (kun egenandel (200,-?) eller etter prisliste: link (pdf))

2: 1/2 time? (inkludert kontrast og klær av og på og greier)

3: Tipper de sier "se på prislisten", men har de god tid og det er en tekniker som synes sånt er gøy kan det jo hende...

Lenke til kommentar
Doh, hadde vært så gøy å prøvd ut litt mer.

Om du synes det er værdt det, er det tydlghvis bare snakk om ett par tusenlapper ekstra (og en 50-lapp for å bildene på CD)...

Men litt dyr morro, om du ikke har noe spesielt å se etter kanskje...

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Fantastiske innlegg, Simen1! Ellers: Er det tilfeldig at det er mer nedbør på høsten/vinteren enn på våren/sommeren (dersom det er det), eller er det ikke en sammenheng der? (Litt krøkete formulert - beklager).

Lenke til kommentar

Kan egg betraktes som høners menstruasjon?

Hva er forskjellen på mennesker og ikke-menstruerende pattedyr, siden kvinner må menstruere og elg ikke gjør det?

PS. MR er nok så dyr fordi den er stor og produseres i små kvanta.

Masseproduksjon kunne nok gjort dem mye billigere.

Glem heller ikke at når det gjelder medisinsk utstyr, så holder det ikke at det virker.

Det skal være testet og godkjent på alle mulige måter, og betjenes av folk med eksamen i mange forskjellige fag.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg synes det er et godt spørsmål, jeg.

Ser virkelig blinde folk "svart"?

Altså, selv om jeg lukker øynene, så ser jeg jo svart. Det er vel en farge det også. Svart er når det ikke er lys der.

Foten min har ikke øyne. Det ville være en løgn å påstå at foten min ser "svart".

Det er sikkert individuellt hva blinde ser. Anhengig av hvilken del av synsapparatet som er skadet/defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...