L4r5 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) SPM: Er filmen "Mr. and Mrs. Smith" med Brad Pitt og Angelina Jolie (det er de som er med, right?) en ny versjon av en gammel? Tror en gammel versjon går på TVN nå... 9273717[/snapback] Det er en serie med samme navn og plot fra 1996 og en film med samme navn fra 1941. 1941-filmen skiller dog litt på plotet Ser ikke bort i fra at produsenten har hentet inspirasjon fra andre steder når han lagde den edit: sr jeg var litt treg Endret 13. august 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Kan te gå ut på dato? Sånn pulver/urte -te. Og hvordan vet man om te'en har blitt gammel?9272424[/snapback] Det står en dato på pakken siden det er påkrevd av EU, men det er så mange ting som spiller inn på holdbarheten til te at datoen nesten bare er der til pynt. Hvis te oppbevares tørt, mørt og godt lukket fra andre lukter, f.eks at en tesort ligger i et norgesglass med lokket på så holder det sikkert i årevis. Men ligger det åpent så vil lukt og smak gradvis forsvinne. Blir teen for f.eks noen måneder over datoen så bruker man bare to poser og teen blir like bra. Men det som kan ødelegge te er sterke lukter fra omgivelsene. F.eks om teen står åpent i skapet over komfyren og trekker til seg matos daglig så vil den smake pyton etter noen få uker, selv om det er et år igjen til den går ut på dato. Eller ennå værre: Legg teposene sammen med oppskjært løk i kjøleskapet eller sammen med fisk eller reker og den smaker pyton etter et døgn. (Det kan jo faktisk være en slem rampestrek man kan utsette te-nytere for) Lenke til kommentar
MK2 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Når man snur en vannflaske på hodet (med åpen kork) så renner ikke alt vannet ut som en foss, men stopper på en måte opp for å puste? Som om vannet må trekke luft ellernoe. Hvorfor renner ikke alt ut med engang, slik som f.eks springen? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Mine tanker rundt det: Noe må jo ta plassen til vannet, altså luft. At det ikke skjer i springen, skyldes at vannet trives av trykk. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Pga. det blir undertrykk i flaska og den derfor vil prøve å suge opp vannet eller luft. Prøv å holde flaska oppned og bevege den i sirkler slik at det dannes en "malstrøm" med en "luftekanal" i midten så vil du se at vannet renner mye fortere. Eller prøv å stikke hull i bunnen av flasken Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Enkelt forklart: Når vannet renner ut skapes det et undertrykk i flasken, og når undertrykket blir stort nok vil luft utenfra stoppe vannet som strømmer ut og selv strømme inn i flasken for å utligne undertrykket. Dette skjer i sykluser, og dermed mange ganger før du får tømt flasken. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hvorfor renner den malstrømmen i do som kommer når man trekker opp, andre veien på den sørlige halvkule? Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hvorfor renner den malstrømmen i do som kommer når man trekker opp, andre veien på den sørlige halvkule? 9274413[/snapback] Den gjør ikke det Det kommer an på vasken. Referanse: Mythbusters. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Okei, takk. Så det på Simpsons Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Det kommer allikevel litt ann på hvilken breddegrad du er på. La en smarting gi det svaret. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 *Og vi venter på Simen1 * Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Ganske overbevist om at det har blitt svart på tidligere i tråden. Søk på "coriolis". Det er coriolis-effekten som får de store værsystemene til å snurre slik de gjør. Er litt lat nå, får vente på noen andre til å forklare grundigere. Kan evt. ta en titt på wikipediaartikkelen om emnet. http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hvorfor er melk et godt brekningsmiddel? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hva vil det si at en fil er krysskoblet? Kjører chkdsk på MP3-spilleren min nå (harddisk med FAT32), og annenhver fil er krysskoblet . Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Noen som kan fortelle meg om det vil bli et problem å sende ølbokser med fly? Jeg tenker da på trykkforandringer. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Noen som vet hvem som "oppfant" plast? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Noen som kan fortelle meg om det vil bli et problem å sende ølbokser med fly? Jeg tenker da på trykkforandringer. 9276122[/snapback] når foreldrene reiste med fly, så hadde de øl i kofferten, når de da kom på hotellet så hadde ølboksene sprukket, og sølt ut over klærne. Men det er lenge siden da, veit ikke hvordan det er med moderne fly. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg vet at før var lå bagasjen utenfor trykk cabinen, men på nyere fly vil jeg tro at det skal gå greit. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hva er forskjellen på en bryter og en fribryter? (Snakker da om sport) Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hva er forskjellen på en bryter og en fribryter? (Snakker da om sport) 9276358[/snapback] En fribryter tror jeg er mer voldelig en vanlig bryting, men jeg har også hørt at fribrytning er planlagt hvem som skal vinne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå