Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem oppfant helligdagen?

Gudene vet, men 7-dagersuka er nok sannsynligvis eldre enn Bibelen/jødedommen. Den vanligste teorien er at ei 7-dagersuke er omtrent ¼ av månens omløpstid, det er altså omtrent 7 dager fra nymåne til tiltagende halvmåne, like lenge fra halvmåne til fullmåne, ytterligere ei uke fra fullmåne til avtagende halvmåne, og ei uke til til neste nymåne. Månens omløpstid er i snitt 29½ døgn, så dette stemmer sånn noenlunde. Ordet måned kommer også fra månens omløpstid, og som vi vet så er månedene også på fra 28 til 31 dager, altså relativt nøyaktig tilpasset månens omløpstid.

Så da jødene oppfant religionen sin og skulle skape sin skapelsesberetning, så fantes nok 7-dagersuka allerede. Det eneste de trengte å tilføre var at Gud skapte verden på bare 6 dager, slik at den sjuende dagen ble forbeholdt tilbedelse av guddommen. Og derfor har vi altså helg hver uke. I den moderne verden har vi imidlertid innført en hviledag nummer to, lørdagen. Da jeg selv begynte på skolen på 60-tallet både jobbet man og gikk på skole også på lørdag, så todagers helger er en forholdsvis ny oppfinnelse.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er altså om man må dekke til mer av kroppen på gata, enn på stranda?

Jeg vet ikke svaret... Men hva med kvinner på stranda? Er de nødt til å bruke BH hvis det ikke er definert som nudiststrand?

Hva med småjenter som ikke har fått bryster enda, må de dekke seg til?

Hva er i så fall aldersgrensa for når man MÅ begynne å kle på seg på stranda? Mange foreldre lar jo småbarn være nakne på stranda, til stor glede for pedofile, antar jeg.

-------------

Om nbogutten sitt spørsmål:

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NP...mp;p_d_v=108146

Du kan ringe 112 uten sim-kort i telefonen din, og med tomt kontantkort.

Jeg tror det betyr at selv om du har sim-kort og penger på kortet, så er det fortsatt gratis.

Jeg vet ikke med 113 og 110. Du må ha sim-kort for å ringe alt annet enn 112, men om det koster noe vet jeg ikke.

Legevakten er vel et helt vanlig telefonnummer med like mange sifre sun privattelefonen, og koster sikkert det samme å ringe til (vill gjetning)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis jeg snakker på msn eller i telefonen med en person som bor alene (ingen kone) i et annet land, f.eks. USA, hva gjør jeg hvis personen får et anfall?

La oss si at jeg vet at denne personen har hjerteproblemer, diabetes, eller epilepsi, og jeg er den eneste som vet hvor personen er, og at han trenger hjelp.

Jeg har jo sett noen artikler om folk som har blitt reddet på denne måten, men hvordan?

Kan jeg, fra min plass her i Oslo, ringe landkoden til USA og 911?

Eller kan jeg ringe norske 113 og bli satt over til deres kolleger i USA?

Eller må jeg ringe naboen til min venn i USA og be ham ringe 911?

Er det i det hele tatt mulig for en nordmann å ringe direkte til USAs nødnummer?

Hva med andre land, som de skandinaviske, eller de litt mer fjerne landene som Taiwan, eller til og med Nord-Korea?

Lenke til kommentar

Det vet jeg. Det var visst så mange nordmenn som hadde sett serien Rescue 911 med William Shatner, at de begynte å ringe 911 hvis de trengte hjelp.

Ikke så rart. Serien hadde jo høye seertall, og telefonnummeret 911 fikk mye mer reklame enn de norske alternativene.

Men nettopp derfor lurer jeg på hvordan man her i Norge kan ringe og be om hjelp til en som befinner seg i USA.

Lenke til kommentar
Tror jeg ville automatisk ha ringt den Amerikanske ambasadden.......

Tror ikke jeg ville dradd fram telefonkatalogen og lett fram nummeret deres...

Ville nok ringt 112 med en gang.

Men jeg mener å ha lest en plass at noen ble møtt med motvilje av denne typen:

"Hva mener du at vi skal gjøre med det 'a?"

Finner ingen link, og jeg husker ikke omstendighetene.

Var noen som hadde chattet med en utlending på webcam eller irc, tror jeg. Vedkommede hadde antagelig diabetes.

Men hvis jeg på en eller annen måte pratet med noen i Nord-Korea, er da alt håp ute hvis han ble syk?

Hvis myndighetene ble varslet og sendte ut en ambulanse, ville han vel bli drept for å ha snakket med meg?

Lenke til kommentar

Nå spør du jo om hva du kan gjøre da, og du legger selv frem at det å ringe 112 kan ende opp med at du blir møtt med "Hva mener du at vi skal gjøre med det 'a?". Å ringe 1881 (eller andre opplysninger du har i hodet) og spørre om å bli satt over til ambassaden er ikke så krunglete ;)

Lenke til kommentar

Det er jo mye som går an. Men jeg lurer på hva som offisiellt er den riktige.

Hvis den historien jeg fortalte er sann, vil jeg anta at den telefonvakten ikke handlet riktig, og at dette var en engangshendelse.

Jeg spør her fordi noen av dere som leser dette kanskje har vært i situasjonen, eller jobber sopm telefonvakt hos politiet eller ambassaden.

Alle veier føører som kjent til Rom. Men jeg vil vite hvilken vei som er motorveien.

Og da lurer jeg på en ting til:

Hvordan kan folkene i 177 og 1881 vite ALT?

Sitter de der med Google og Gule Sider?

Mange av reklamene viser jo at de svarer på alt mulig, som om Sinatra lever eller ikke. Er det meningen at man skal kunne spørre om sånt, eller bare overdriver de?

Da jeg misset toget fra Asker til Kristiansand pga. at lokalen var forsinka, kunne ingen av dem svare på hvordan jeg skulle komme meg dit, enda det gikk en bussrute fra Drammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...