Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De praktiske grunnene er at vi har noe som likner på det i form av campingvogn og limousin. Jeg skjønner poenget ditt, og jeg kan ikke svare på om noen vil noen gang trenge det eller ei.

 

Jeg likte bildene du manipulerte, men å produsere noe sånt er for meg som å gå et steg tilbake. Det er litt sånn "hest og kjærre" over det. Det kommer til å koste mye, man må ha en sprek bil til å dra greia (hvis den skal være lik setene på bilen foran).

 

De som er i den kundegruppen som gjerne vil veksle mellom mange seter og få seter kan kjøpe seg en bil der setene kan klappes sammen. Det er en idé jeg liker bedre.

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Er 100km/t det samme for en bil som har 150hk og en som har 90hk?

 

Altså speedometeret viser 100, men kjører de like fort ?

og gjelder det samme for mc og bil ?

9266967[/snapback]

i teorien ja, men pratisk kan variere, pga wire og digital er to forskjellige ting. min bil viser 6 km/t feil... :hrm:

Lenke til kommentar
Er 100km/t det samme for en bil som har 150hk og en som har 90hk?

 

Altså speedometeret viser 100, men kjører de like fort ?

og gjelder det samme for mc og bil ?

9266967[/snapback]

 

100km/t er 100km/t, jeg kan next to nothing om biler men ville tippe på at den minste motoren bruker lengre tid på å nå hundre.

 

@simen1s bilder

Likte ideen igjen, men bilene ble liiit lange. Var det meningen? Da snakker vi jo ikke om de 4-6 ekstrapersonene, men heller hele fotball laget til junior. Kan ikke se for meg at en så stor gruppe mennesker skal ha behovet for å kjøre _1_ bil, da kan man likesågodt kjøre to biler. Bensinprisene har vel noe å si, og regner med at 2 biler slår monsterbilen på liter i timen.

 

 

SPM:

Hva drikker mest bensin:

2 biler på 1tonn hver(A), eller 1 bil på 2 tonn(B)?

Er det forskjell på hvor mye de drikker?

 

 

@ Datasmurf

ylv regner jeg med er elv

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Leste litt om de to komunene som hadde ylv i seg, og så at de hadde nesten like komuneskjold,

100px-Sykkylven_komm.pngsykkylven 100px-Vanylven_komm.pngVanylven .

Leste om begundelsen og for begge to sto det mer eller mindre at skjoldet avbildet _fjorden_ som komunen var oppkalt etter. Så ylv betyr fjord

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"Manglerud er en drabantby i bydelen Østensjø sørøst i Oslo. Navnet kommer av norrønt Magnarud som kan komme fra mannsnavnet Magni, og da bety gården Magni ryddet, eller Mgna i betydningen stor, altså den store rydningen, store gården."

 

Sier wiki, så regner med at rud betyr ryddet området og ordet forran kommer av karen (damen, grorud?) som gjorde det

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor noen uten å ha visst det selv har skrevet 400 innlegg i mitt navn i det siste. Uten at jeg har gitt mine passord til noen eller logget inn på andres data.

Er sikkerheten på forumet så dårlig?

Hva blir neste?

Endret av War
Lenke til kommentar

SPM:

Hva drikker mest bensin:

2 biler på 1tonn hver(A), eller 1 bil på 2 tonn(B)?

Er det forskjell på hvor mye de drikker?

 

 

Dette kommer helt ann på motoren i bilene og hvilken teknologi som er i bilene.

9267911[/snapback]

 

Hvis det er samme motorer og teknologi, så tror jeg at 1 bil på 2 tonn vil bruke minst bensin. Da får du vel mindre friksjon med veien enn ved 2 biler? Eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar

SPM:

Hva drikker mest bensin:

2 biler på 1tonn hver(A), eller 1 bil på 2 tonn(B)?

Er det forskjell på hvor mye de drikker?

 

 

Dette kommer helt ann på motoren i bilene og hvilken teknologi som er i bilene.

9267911[/snapback]

 

Hvis det er samme motorer og teknologi, så tror jeg at 1 bil på 2 tonn vil bruke minst bensin. Da får du vel mindre friksjon med veien enn ved 2 biler? Eller tar jeg feil nå?

9267923[/snapback]

 

Har vel egentlig ingenting med friksjonen å gjøre.

Men jeg vil nok si bil B vil drikke mest bensin, fordi når motoren har 1 tonn ekstra med seg, må den bruke en del energi (les: drivstoff) for å klare å kjøre en viss hastighet. Hvis motoren er den samme i alle bilene, tror jeg alternativ B kommer dårligst ut pga av vekten vs. motoren.

 

De andre bilene trenger ikke å ha så mye moment på motoren for å holde den hastigheten.

Lenke til kommentar
@simen1s bilder

Likte ideen igjen, men bilene ble liiit lange. Var det meningen? Da snakker vi jo ikke om de 4-6 ekstrapersonene, men heller hele fotball laget til junior. Kan ikke se for meg at en så stor gruppe mennesker skal ha behovet for å kjøre _1_ bil, da kan man likesågodt kjøre to biler. Bensinprisene har vel noe å si, og regner med at 2 biler slår monsterbilen på liter i timen.

Ja, på blidet ble den litt ekstremt lang. Du kan godt tenke deg den kortere.

 

Men når man har fleksiblitet til å hekte av 1 tonn når man ikke trenger det og kjører f.eks 80% av tida med 1,5 tonn i stedet for 2,5 tonn så blir selvfølgelig det billigere og bedre enn:

1. å kjøre rundt i en 3 tonn bil med 9 seter hele tida.

2. å kjøre rundt med 2 biler på til sammen 3 tonn. (Angående drivstoff: se nedenfor)

 

SPM:Hva drikker mest bensin:

2 biler på 1tonn hver(A), eller 1 bil på 2 tonn(B)?

Er det forskjell på hvor mye de drikker?

9267074[/snapback]

Hvis det er samme motorer og teknologi, så tror jeg at 1 bil på 2 tonn vil bruke minst bensin. Da får du vel mindre friksjon med veien enn ved 2 biler? Eller tar jeg feil nå?

9267923[/snapback]

De to bilene vil bruke mer bensin til sammen enn den ene bilen pga luftmotstand og friksjon. Basta!

9268234[/snapback]

Jeg er enig med .Markus av flere grunner:

 

- En lang bil vil nok gi langt lavere luftmotstand enn 2 separate biler. Det er samme grunn til at fly ikke har kuleformet kropp men er et langstrakt rør. Luftmotstand har mest å si på drivstofforbruket i høye hastigheter/landeveiskjøring.

 

- 6 hjul (4 på bilen og 2 på hengeren) vil gi mindre rullemotstand mot bakken enn det 8 hjul (4 på hver av de to bilene) har.

 

- Vekta av en vogn uten motor og med bare ett hjulsett vil bli langt lavere enn for en hel bil med et ekstra hjulsett, motor, eksossystem, drivstofftank, girkasse, dashbord, ratt osv. Regn med at en motorløs vogn med plass til 6 personer vil veie i underkant av 1 tonn inkludert 6 passasjerer på 80 kg. Dvs. rundt 500 kg egenvekt for vogna. En vanlig bil har normalt en egenvekt på rundt 1,5-2 tonn inkludert sjåfør.

 

- Når man ikke trenger de ekstra setene kan man la "0,5 tonn av bilen" stå igjen på parkeringsplassen.

 

- Ved bykjøring er det akselerasjonen som krever mesteparten av drivstofforbruket. Den er igjen veldig avhengig av vekt. Hvis kun sjåføren selv skal kjøre så snakker vi om totalt 1,5-2 tonn. Hvis f.eks 9 personer skal ut og kjøre så snakker vi om 1,5 tonn (bil) + 0,5 tonn (vogn) + 8 passasjerer (0,64 tonn) = 2,64 tonn i stedet for 2 biler a 1,5 tonn + 7 passasjerer (0,56 tonn) = 3,56 tonn. Man sparer altså akselerasjon av 1 tonn. Alternativt kan man sammenligne med en kjempebil som hele tida veier ~3 tonn og har 8 plasser. (tom vekt: 3 tonn, full vekt: 3,64 tonn)

 

At "personvogntoget" får 30-40% tregere akselerasjon enn normalt når man hekter et tonn bak på en vanlig bil er sikkert til å leve med når det likevel er snakk om kanskje 10-20% av brukstida og man uansett ikke grisekjører med et helt juniorfotballag som passasjerer.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor noen uten å ha visst det selv har skrevet 400 innlegg i mitt navn i det siste. Uten at jeg har gitt mine passord til noen eller logget inn på andres data.

Er sikkerheten på forumet så dårlig?

Hva blir neste?

9267669[/snapback]

 

Det var for ei stund en oppdatering på forumet, de flyttet diverse tråder og grupper, og dette resulterte med at de fleste øke antall post-innlegg. Jeg økte med nesten 200.

 

Hvis det ikke er det så vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Du holder 100km/t med en bil.

 

Du skal bremse kjappest til 0. For begge forsøkene er det den samme bilen.

 

Med bil A, bremser du uten og svinge fram og tilbake.

Med bil B, bremser du og svinger frem og tilbake til høyre og venstre.

 

Hvem bremser kjappest ned ?

9265637[/snapback]

Hmm, det kommer helt ann på om du har ABS bremser eller ikke i følge min erfaring i Forza 2 ^^

 

Hvis dekkene låser seg tar det mye lengre tid å bremse ned + at du mister kontrollen på bilen.

 

Men jeg vil nok tro at man bremser kjappest hvis man i tillegg svinger til høyre og venstre, men jeg ville nok heller kun ha bremset.

Lenke til kommentar

Jeg tror av min erfaring hvis du har ABS at det går fortere med å svinge å bremse! Fordi, hvis du tenker deg at du aksellererer fra 90 og oppover, da går det fortere å kjøre rett fram enn å svinge litt fram og tilbake. Så jeg tror egentlig at det går fortere med å svinge, selvom aks egentlig ikke har noe med brems å gjøre :!:

 

Eller: Hvis du ser på de proffe som tester 0- 100 og 100-0 (bremsing), da svinger jo ikke de til høyre og venstre :ohmy: De trøkker jo bremse pedalen i bånn, så det er nok ikke mindre feil med å bare bremse....

 

Mindre riktig mente jeg :!:

Endret av -SlurP-
Lenke til kommentar
Hva i all verden er en "ylv", som i Sykkylven og Vanylven, og hva er en "rud" som i Manglerud, Trosterud, Grorud, Ellingsrud og så videre?

9267034[/snapback]

 

Det er vel enten ylv=elv, rud= et eller annet annet...ellr så er det bare et ord, som Olvetei og Daleoska....(det fant jeg bare opp, så hvis du planla å reise til Daleoska, kan du bare avlyse det med en gang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...