Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: Hvorfor har det seg at jeg alltid finner på snedige spørsmål når jeg ligger og prøver å sove? Om jeg prøver på det samme på dagen så går det ikke like bra. Når jeg våkner neste dag har jeg som oftest glemt dem, så jeg skal begynne å ha penn & papir på nattbordet...

 

2: Hva betyr egentlig tre punktum på slutten av en setning?

Lenke til kommentar
2: Hva betyr egentlig tre punktum på slutten av en setning?

 

Det er vel vanligvis en måte å si noe på en intetsigende måte. F.eks. "Og han var jo kjempelur...", altså at man skal understreke at "han" ikke var så lur, men at man mener det ironisk/sarkastisk. Det kan og brukes for å understreke noe dersom det ikke er ironisk/sarkastisk. Kanskje det er en slags folkelig erstatning for å bruke kursiv skrift. F.eks. "jeg er trist i dag..." vil jo ha omtrent samme effekt som "jeg er trist i dag."

Lenke til kommentar
1: Hvorfor har det seg at jeg alltid finner på snedige spørsmål når jeg ligger og prøver å sove? Om jeg prøver på det samme på dagen så går det ikke like bra. Når jeg våkner neste dag har jeg som oftest glemt dem, så jeg skal begynne å ha penn & papir på nattbordet...

 

2: Hva betyr egentlig tre punktum på slutten av en setning?

1) Hørte en historie, vet ikke om den er sann, men uansett: en av verdens beste hukomelsesutøvere bruker en litt annen metode for å huske slik gode ideer man alltid får rett før man sovner. Han har penn og papir på nattbordet, slik som du tenker å begynne med, men i stedet for å skrive ned ideene, så kaster han pennen på gulvet. Når han våkner neste dag tenker han: "Hvorfor ligger pennen på gulvet?", og kommer da straks på hva den gode ideen var.

 

Leste også i en av bøkene til Oddbjørn By, husker ikke hvilken, om "appelsinmetoden". Skal du huske noe viktig, legg en appelsin foran utgangsdøren, eller et annet sted en appelsin ikke hører hjemme.

Lenke til kommentar
Kan rust gå tilbake til metallform?

Det kan det. Jern fremstilles ved at jernoksid (som det finnes flere varianter av, der en av dem er det vi i dagliglivet kjenner som rust) reduseres til metallisk jern med et passende reduksjonsmiddel. Det vanligste er å bruke karbon som reduksjonsmiddel, men man kan også bruke aluminium, slik som gærningene i Brainiac gjør i denne videoen:

 

Se filmen hos Youtube

 

Red.: Sånn, da burde videoen fungere ...

Endret av GeO
Lenke til kommentar
1: Hvorfor har det seg at jeg alltid finner på snedige spørsmål når jeg ligger og prøver å sove? Om jeg prøver på det samme på dagen så går det ikke like bra. Når jeg våkner neste dag har jeg som oftest glemt dem, så jeg skal begynne å ha penn & papir på nattbordet...

 

2: Hva betyr egentlig tre punktum på slutten av en setning?

 

Jeg har det helt likt! Er så kjedelig å glemme spørsmålene man har!

 

Men et jeg husker er dette: Hvordan måler man innholder i f. eks. brus i prosent? Det er sikkert bare jeg som tenker veldig tungvindt, men likevel. Det jeg tenker er at om man for eksempel har et glass som inneholder 9 dl vann, og man blander inn 1 dl sukker i dette, så vil det jo fortsatt være 1 dl vann, selv om det også er sukker i. Gjelder da sukkeret som 10% av væskeblandingen?

 

Har en følelse av at har en veldig ulogisk og tungvindt tankegang!

Lenke til kommentar
2: Hva betyr egentlig tre punktum på slutten av en setning?

 

Det er vel vanligvis en måte å si noe på en intetsigende måte. F.eks. "Og han var jo kjempelur...", altså at man skal understreke at "han" ikke var så lur, men at man mener det ironisk/sarkastisk. Det kan og brukes for å understreke noe dersom det ikke er ironisk/sarkastisk. Kanskje det er en slags folkelig erstatning for å bruke kursiv skrift. F.eks. "jeg er trist i dag..." vil jo ha omtrent samme effekt som "jeg er trist i dag."

Det skal være mellomrom før tre punktum så lenge de ikke avbryter et ord.

Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

 

 

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

 

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

 

Som dere også ser fra sitatet fra Språkrådet markerer tre punktum nøling eller uavsluttet periode eller ord.

Lenke til kommentar

Er det en mulighet for at mennesket blir FOR informert iløpet av altfor kort tid?. Dvs vi at vi finner ut av så mye ting som overgår vår forstand/intelligens og at vi blir "gærne" av det? Kan feks se for meg at dersom en person på 1200 tallet hadde blitt vist og fortalt alt vi har funnet ut av idag, ville det vært en sjangs for at han ble tullerusk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...