Simen1 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Ja, det er noen som har forsket på dette. Faktisk svært mange forskere i svært mange land. Elektromagnetisk stråling er så mangt og man kan ikke generalisere disse. F.eks er vanlig gult lys ganske så ufarlig mens røntgenstråler er svært skadelig (ioniserende og kreftfremkallende). CRT-skjermer sender ikke ut nevneverdig med elektromagnetisk stråling. Så vidt meg bekjent er det ingen anbefalinger om at gravide kvinner ikke skal sitte foran CRT-skjermer. Jeg tviler sterkt på at det finnes et sånt forbud. CRT-skjermer har derimot ofte statisk elektrisitet (noe som ikke er en form for elektromagnetisk stråling). Dette tiltrekker støv og støv kan gi allergiproblemer. CRT-skjermer er også relativt varme. Noe som gjør at det blir varmt og tørt i nærheten av skjermen. Tørr luft kan gi tørr og irritert hud. Verre er det faktisk ikke. Telefonantenner sender ut en type ikke-ioniserende elektromagnetisk stråling i spekteret 450 - 2500 MHz avhengig av type mobilteknologi. Media elsker å lage skrekk-overskrifter som "Du kan bli syk av mobilstråling" basert på forskningsrapporter som sier "Det er ikke funnet noen sammenheng mellom sykdom og mobilstråling, vi kan likevel ikke utelukke at andre forskere muligens kan finne en slik sammenheng i framtiden". Merk: Det er antennene i mobiltelefoner som mistenkes for mulig skadevirkning på mennesker, ikke de som sitter langt oppe i master langt unna folk. Det har å gjøre med strålingsintensitet. Jeg har ikke hørt om noen forskningsrapporter som går på fugler og mobilstråling så det er foreløbig et mer åpent spørsmål enn mennesker og mobilstråling. Mener å ha hørt noe om at mange fugler helt har mistet stedsansen og flydd feil i forhold til gamle "ruter" pga. elektromagnetisk stråling. Kilde? PS. Noen trekkfugler orienterer seg etter jordmagnetismen. Det har ikke noe å gjøre med elektromagnetisk stråling. Lenke til kommentar
Mariia* Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) *snip* takk for svar simen1:) Endret 15. mai 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Er det sant at den bakerste delen av billedrøret kan knekke av og bli skutt framover pga vakuumet inni billedrøret, fortsette rett gjennom skjermen, og treffe deg i huet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det høres merkelig og usannsynlig ut. For det første er elektronkanonen en såpass stor klump at den ikke uten videre passer inn i den tynne delen av røret. Men la oss nå si at billedrøret sprekker rundt foten av det tynne røret og store deler av elektronkanonen og ledningene er fjernet. Da kan den i teorien skytes fremover i billedrøret og treffe frontglasset fra baksiden. Men det drivende trykket er ikke særlig stort (ca 1 atm). Det gjør at den neppe kan få noen særlig stor fart. Frontglasset er svært tykt og solid. Det skal veldig mye til for å knuse det. Jeg har prøvd å kaste stein på en ødelagt TV en gang i tida. Det fikk jeg først til når jeg byttet ut med en stor stein (~10kg?) og kastet den så hardt jeg klarte. Elektronkanonen inklusive røret veier mindre enn 1 kg og må dermed ha langt høyere hastighet for å knuse billedrøret. Dersom den mot formodning skulle klare det reduseres hastigheten pga all energien som skal til for å knuse billedrøret. Med andre ord: Nei, jeg tror ikke det er mulig å få den i hodet hvis elektronkanonen brekker av. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Er det sant at den bakerste delen av billedrøret kan knekke av og bli skutt framover pga vakuumet inni billedrøret, fortsette rett gjennom skjermen, og treffe deg i huet? Kommer an på definisjonen av "kan".... Men om den bakerste delen knekker av på akkurat riktig måte vil den bli "skutt fremover" (egentlig dyttet inn av lufttrykket på utsiden) om den får nok hastighet til å komme gjennom fronten av skjermen aner jeg ikke, men at den kommer særlig langt ut av skjærmen er vel noe tvilsomt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Er det sant at den bakerste delen av billedrøret kan knekke av og bli skutt framover pga vakuumet inni billedrøret, fortsette rett gjennom skjermen, og treffe deg i huet? Det begynte bra, det er en liten tupp bakerst på bilderøret som kan knekke av og dennene kan bli sugd inn i bilderøret på grunn av undertrykket inne i bilderøret. Dette kan kun skje ved en ytre påvirkning, f.eks ved at en amatør prøver å reparere TV-en/dataskjermen selv og slår borti tuppen med skrujernet. Men resten er feil. Tuppen som kan knekke av er alt for liten til å klare å knuse fronten, der glasset er svært tykt. Så å sitte foran en CRT-skjerm er helt ufarlig i forhold til "selvskudd". Man bør imidlertid ikke destruere/knuse en CRT-skjerm med f.eks ei slegge, i hvert fall ikke uten at man bruker beskyttelsesutstyr. For glassbitene som blir sugd inn i skjermen blir etterpå blåst ut igjen. Luftstrømmen farer nemlig inn med så stor fart at det straks dannes et overtrykk og deretter blåser returluftstrømmen med seg glassbiter ut igjen. En måte å sikre seg mot dette ved ordinær destruering av CRT-skjermer er å knekke av den lille tuppen først, da høres en sugende lyd inntil trykket er utlignet. Deretter kan bilderøret knuses uten ekstra sikkerhetsutstyr utover det som må brukes ved knusing av glass. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Når en telefon blir ringt opp, sendes da samtalen ut til "alle" innenfor samme mast, på samme måte som i et trådløst nettverk? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Mener å ha hørt noe om at mange fugler helt har mistet stedsansen og flydd feil i forhold til gamle "ruter" pga. elektromagnetisk stråling. Kilde? PS. Noen trekkfugler orienterer seg etter jordmagnetismen. Det har ikke noe å gjøre med elektromagnetisk stråling. Har ikke noen kilde, det er noe jeg bare kan huske å ha lest en gang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Når en telefon blir ringt opp, sendes da samtalen ut til "alle" innenfor samme mast, på samme måte som i et trådløst nettverk? Samtalen vil spres ut over hele dekningsområdet til den basestasjonen mottager og sender har kontakt med. Men GSM-systemet er ikke lett å avlytte likevel. Samtalene er digitaliserte, kraftig krypterte og kastes lynraskt mellom en rekke små frekvensbånd. Man trenger altså spesielt, vanskelig tilgjengelig og dyrt utstyr for å klare å avlytte. I 3G-systemet er det ennå vanskeligere. I det gamle NMT-nettet var det mye lettere. Der gikk samtalene ukrypterte og frekvensene ble ikke byttet om på. Der kunne man med en relativt enkel radiomottager (som dekker 450MHz eller 900MHz) avlytte samtalene direkte. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Du svarte på oppfølgingsspørsmålet jeg skulle stille om det var riktig, så takk for det. Men litt mer da: Hva er det da som skiller min telefon+simkort fra kameraten mitt sitt som gjør at jeg ikke kan avlytte hans samtaler? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quote-funksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Når jeg våkner og går gjennom dagen uten å vaske meg i ansiktet kommer det en rar/spesiell lukt fra (ansiktet) som jager meg fram til ettermiddag. Hva er dette for noe? Sorry ^ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Men litt mer da: Hva er det da som skiller min telefon+simkort fra kameraten mitt sitt som gjør at jeg ikke kan avlytte hans samtaler? Hver telefon og SIM-kort har en unik ID som brukes i krypteringsalgoritmen. Krypteringen kan altså kun dekrypteres av riktig telefon, med riktig SIM-kort. Andre telefoner i dekningsområdet vil bare høre "Feil ID - skurrrrrrrr - Feil ID - skurrrrrrr" osv. Telefonen vil hele tiden lytte til dette (og bruker derfor litt strøm i standby) men ikke våkne opp fra standby før den mottar signalet "Riktig ID". Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Når jeg våkner og går gjennom dagen uten å vaske meg i ansiktet kommer det en rar/spesiell lukt fra (ansiktet) som jager meg fram til ettermiddag. Hva er dette for noe? Sorry ^ Jeg TROR kroppen kan skille ut avfallsstoffer gjennom huden i ansiket, gjennom talgkjertlene i huden. Du har kansje følelsen av at du har mye fett i trynet når dette skjer? Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvorfor er det sånn at hvis man ser ett bilde fra TG så er det sinnssykt mange som bruker eldgamle stoore skjermer? Satse mange penger på selve maskinen men bruke så gamle skjermer liksom? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvorfor er det sånn at hvis man ser ett bilde fra TG så er det sinnssykt mange som bruker eldgamle stoore skjermer? Satse mange penger på selve maskinen men bruke så gamle skjermer liksom? CRT har overlegen bildekvalitet framfor LCD, men om det er grunnen til at folk orker å dra med seg den tunge CRTen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Mariia* Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvorfor er det sånn at hvis man ser ett bilde fra TG så er det sinnssykt mange som bruker eldgamle stoore skjermer? Satse mange penger på selve maskinen men bruke så gamle skjermer liksom? CRT har overlegen bildekvalitet framfor LCD, men om det er grunnen til at folk orker å dra med seg den tunge CRTen vet jeg ikke. det er som regel bara de som spiller CS som tar med seg CRT skjermer på tg. Er visst bedre å spille på Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Det kan ha flere årsaker. - Tyveri - Skade/uhell - Responstid - CRT-skjermer har faktisk et veldig godt bilde, og knuste LCD på kvalitet og responstid for 4-5 år siden. De store fordelene med LCD er: - Strømbruk/varme - Vekt - Størrelse - Ingen flimmer (selv om det er minimalt med flimmer på 100Hz CRT) - Navnet likner på LSD. Endret 15. mai 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå