endrebjo Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det er lokal nedkjøling av de ytterste lagene i legemsdelene som gjør dem bedøvet. Når legemet blir nedkjølt (under 34°C) jobber både celler og nerver saktere, eller ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Har alle sædcellene eller eggcellene i en person identisk dna? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Har alle sædcellene eller eggcellene i en person identisk dna? Eh nei? Da ville jo alle søsken vært like... AtW Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Har alle sædcellene eller eggcellene i en person identisk dna? Eh nei? Da ville jo alle søsken vært like... AtW Akkurat det jeg tenkte på! Men er ikke kjønnsceller bare halvert dna? Er det tilfeldigheten om hvor det halveres som gjør søsken unike? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Akkurat det jeg tenkte på! Men er ikke kjønnsceller bare halvert dna? Er det tilfeldigheten om hvor det halveres som gjør søsken unike? DNA-et ditt er oppdelt i kromosom. Alle (friske) menneske har 23 par kromosom. I, la oss seie, kromosompar 2 er det eine kromosomet frå mor di og andre frå far din. I eit kromosompar (unnteken kjønnskromosoma) så har begge kromosoma dei same gena, men i forskjellege variantar og kva som blir uttrykt er avhengig av om dominans. I kjønnsceller så er det berre halvparten av kromosoma. I staden for å ha kromosompar så har kjønnsceller eit kromosom frå kvart par. For å prøve å illustrere: Ein organisme har 3 kromosompar: A a, B b, C c, der den store bokstaven er frå mora og den lille frå faren. Organismen produserer så ei kjønnscelle. Denne kjønnscella vil ha eit kromsom frå kvart par: A, b, c Det er tilfeldig kva for kromosom som blir valt. I tillegg så er det noko som kallast overkrysning. I kjønnscelledanninga så vil delar av kvart kromosom bli delt opp og utveksla med kvarandre. Bilete som illustrerer. Dei to raude kromosoma er identiske, og dei to blå er òg identiske og til saman er dei éit kromosompar der kvart kromosom er i to eksemplar. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hvis en ungdom sulter, slutter han å vokse? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Over tid vil han dø ihvertfall Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Sult er ganske brutalt ord da. Det vil jo si over flere uker. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hva skjer med satanister når de dør? Blir de begravet på en kirkegård, eller er det andre steder de kan bli lagt? Kjedelig for dem med evig hvile mellom kirkeklokker og kors vil jeg tro Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hva skjer med satanister når de dør? Blir de begravet på en kirkegård, eller er det andre steder de kan bli lagt? Kjedelig for dem med evig hvile mellom kirkeklokker og kors vil jeg tro Hvem sier de forblir i kroppen etter de er døde? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hva skjer med satanister når de dør? Blir de begravet på en kirkegård, eller er det andre steder de kan bli lagt? Kjedelig for dem med evig hvile mellom kirkeklokker og kors vil jeg tro Enten kirkegården, eller bli kremert Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Human-etisk begravelse finnes også. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Var det ikke en sak nå nettopp med noen hedninger som hadde fått eget område på en kirkegård til sitt trossamfunn? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Var det ikke en sak nå nettopp med noen hedninger som hadde fått eget område på en kirkegård til sitt trossamfunn? Jo, de som bekjenner seg til åsatro hadde fått tildelt et område på en kirkegård, dette forutsetter at de døde brennes og at de åsatro aksepterer at urnene settes ned i vigslet jord. Dette var på NRK-nyhetene 14. mai, altså i går. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvor mange pixler har en SD TV? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 I Europa: 720x576 pixler = ca 0,4 megapixler. For mer nøyaktig info se Wikipedia - Standard Definition Television Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Når jeg våkner og går gjennom dagen uten å vaske meg i ansiktet kommer det en rar/spesiell lukt fra (ansiktet) som jager meg fram til ettermiddag. Hva er dette for noe? Lenke til kommentar
Mariia* Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 forskerne mener at elektromagnetiske strålerer er skadelig for mennesker, og forbyr bla. gravide kvinner fra å sitte forran CRT skjermer osv for det kan skade fosteret. +++ telefonantenner sender ut mye signaler som folk kan bli skadet av, men blir ikke fuglene som flyr i luften forran disse antennene osv skadet av disse strålingene? er det noen som forsker/har forska på det? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Mener å ha hørt noe om at mange fugler helt har mistet stedsansen og flydd feil i forhold til gamle "ruter" pga. elektromagnetisk stråling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå