Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har tenkt på en ting i mange år nå som ingen har kunnet svare meg på. så håper noen her har like bra fantasi som meg og kan svare:)

 

jeg lurer på hvordan en humle ser ut om man barberer den, eller fjerner de "hårene" den har. er det en type hud den har under der?, eller noe skorpe lignende sak?

 

Det er ikke noe jeg vil teste ut selv pga. allergi men hadde vært veldig artig og vite:)

Endret av mborrie
Lenke til kommentar
Jeg "lider" av http://en.wikipedia.org/wiki/Floaters

 

Er det grunnlag for å slippe førstegangstjeneste? Noen andre som har det?

 

Jeg bør vel gå til øyenlege for å få svar på det spørsmålet. :p

 

Nå ble jeg utrolig overrasket. Trodd ikke dette "fenomenet" hadde noe navn, og har alltid hatt problemer med å fortelle folk hvordan det oppleves. Har lenge ment dette er et slags "arr" jeg har på øyet etter en ulykke jeg hadde som barn. Er dog svært lite sjenerende i mitt tilfelle, men fortsatt noe jeg har lurt på lenge!

 

Hva heter diagnosen på norsk?

Lenke til kommentar
jeg lurer på hvordan en humle ser ut om man barberer den, eller fjerner de "hårene" den har. er det en type hud den har under der?, eller noe skorpe lignende sak?

Den vil se ut som de fleste andre insekter, f.eks maur, altså med harde skall på utsiden og muskler og indre organer på innsiden. Insekter og andre leddyr, inkludert reker og krabber har rett og slett skjelettet på utsiden og trenger derfor ikke hud.

 

Vi har derimot skjelettet på innsiden og har derfor hud på utsiden.

Lenke til kommentar
Jeg "lider" av http://en.wikipedia.org/wiki/Floaters

 

Er det grunnlag for å slippe førstegangstjeneste? Noen andre som har det?

 

Jeg bør vel gå til øyenlege for å få svar på det spørsmålet. :p

 

Nå ble jeg utrolig overrasket. Trodd ikke dette "fenomenet" hadde noe navn, og har alltid hatt problemer med å fortelle folk hvordan det oppleves. Har lenge ment dette er et slags "arr" jeg har på øyet etter en ulykke jeg hadde som barn. Er dog svært lite sjenerende i mitt tilfelle, men fortsatt noe jeg har lurt på lenge!

 

Hva heter diagnosen på norsk?

 

Naturfagslæreren vår mente det het "øyelegemer", men det gir ingen treff på google i hvert fall.

Lenke til kommentar
Er det lov å eie en Sloth? De er så utrolige

En hva? Jeg måtte google for å finne ut hva du mener. Det dyret der heter dovendyr på norsk.

 

De er neppe lov å eie i Norge eller de aller fleste andre land. (Muligens ett og annet uland som ikke har noe skikkelig lovverk ennå)

Lenke til kommentar
jeg lurer på hvordan en humle ser ut om man barberer den, eller fjerner de "hårene" den har. er det en type hud den har under der?, eller noe skorpe lignende sak?

Den vil se ut som de fleste andre insekter, f.eks maur, altså med harde skall på utsiden og muskler og indre organer på innsiden. Insekter og andre leddyr, inkludert reker og krabber har rett og slett skjelettet på utsiden og trenger derfor ikke hud.

 

Vi har derimot skjelettet på innsiden og har derfor hud på utsiden.

 

hmm..

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
framebox_bumblebee.jpg

 

 

Neida, er rett som Sealion sier. vil nok kun se omtrent ut som dette her

very%20large%20bumblebee.JPG

Lenke til kommentar
Finnes den sykdom bare nordmenn kan få? Og hvis så, hva er årsaken til sånnt?
Nei. Pga. innvandring/utvandring og urbefolkning så har vi så mange forskjellige folkeslag i dette landet at nordmenn ikke er én bestemt type mennesker med én spesiell type gener.

I tillegg vaksinerer noen nordmenn seg opp og ned i mente før reise til bestemte land, mens andre nordmenn ikke har gjort det, så der har du en annen forskjell.

Lenke til kommentar

Kan en få en vindavkjølingseffekt på under det absolutte nullpunkt?

 

Altså, se for dere et stoff som er i gassform i 5 Kelvin, og det blåser kraftig.

 

EDIT: Hvis jeg har regnet riktig med formelen som jeg fant på wikipedia, skal -268 grader celcius og 40 km/t vindstyrke, føles som -366 grader celsius, altså nesten 100 grader under det absolutte nullpunkt.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Finnes den sykdom bare nordmenn kan få? Og hvis så, hva er årsaken til sånnt?
Nei. Pga. innvandring/utvandring og urbefolkning så har vi så mange forskjellige folkeslag i dette landet at nordmenn ikke er én bestemt type mennesker med én spesiell type gener.

Hmm, det var en original forklaring.

 

Men selv om man hadde forutsatt at man hadde hatt "etnisk renrasete nordmenn" (hvis noe sånt overhode hadde vært mulig), og sammenlignet denne gruppen med andre tilsvarende like umulige "etnisk renrasete folkegrupper", så hadde det faktisk vært sånn at de individuelle genetiske forskjellene internt i slike "etniske folkegrupper" er så store at man kan finne større genetiske forskjeller internt innen samme gruppe, enn forskjellene er mellom gjennomsnittsmenneskene i hver gruppe. Sagt litt enklere, genetisk kan det være større forskjell på to etniske nordmenn, enn mellom en gjennomsnittsnordmann og f.eks en gjennomsnittsafrikaner.

 

I praksis betyr dette at det ikke finnes definitive smittegrenser fra folkegruppe til folkegruppe. F.eks er det mer malaria i Afrika enn i Europa, men europeere kan smittes like lett av malaria som andre hvis de befinner seg i et område med malaria.

Lenke til kommentar
Kan en få en vindavkjølingseffekt på under det absolutte nullpunkt?

 

Altså, se for dere et stoff som er i gassform i 5 Kelvin, og det blåser kraftig.

 

EDIT: Hvis jeg har regnet riktig med formelen som jeg fant på wikipedia, skal -268 grader celcius og 40 km/t vindstyrke, føles som -366 grader celsius, altså nesten 100 grader under det absolutte nullpunkt.

Det slår meg at du antagelig har misforstått dette fenomenet. Det du kaller vindavkjølingseffekten gjør bare at avkjølingen går fortere, ikke at sluttemperaturen blir lavere. En bil som står ute i f.eks -10°C kan ikke bli kaldere enn -10°C uansett om det blåser orkan der den står. Effekten gjør bare at avkjølingen ned til -10°C går fortere.

Lenke til kommentar

Hehe, nei jeg forstår det, eller slik jeg har forstått det, vil jeg tro det har med hastighet, eller hvor fort noe nedkjøles. For eksempel at en boks nedkjøles like fort hvis den plasseres et sted der temperaturen er -40 grader og det blåser, som i et rom uten vind som holder en temperatur på -60 grader. Selvsagt vil ikke temperaturen bli lavere enn omgivelsene, men de vil bli like fort nedkjølt til, i dette eksempelet, -40 grader.

Lenke til kommentar
Hehe, nei jeg forstår det, eller slik jeg har forstått det, vil jeg tro det har med hastighet, eller hvor fort noe nedkjøles. For eksempel at en boks nedkjøles like fort hvis den plasseres et sted der temperaturen er -40 grader og det blåser, som i et rom uten vind som holder en temperatur på -60 grader. Selvsagt vil ikke temperaturen bli lavere enn omgivelsene, men de vil bli like fort nedkjølt til, i dette eksempelet, -40 grader.

På samme måte som en vifte kjøler ned CPUen. Bare andre temperaturer.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Ved det absolutte nullpunkt står i teorien alle atomer i ro.

Nei. Dette er en vanlig misforståelse. Selv ved 0K beveger atomene og molekylen seg svakt, men de støter bare ikke borti hverandre. De blir aldri liggende helt i ro, den siste mengden energi er det ikke mulig å fjerne, og denne restenergien ved 0K kalles nullpunktsenergi på norsk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-point_energy

Lenke til kommentar
Hehe, nei jeg forstår det, eller slik jeg har forstått det, vil jeg tro det har med hastighet, eller hvor fort noe nedkjøles. For eksempel at en boks nedkjøles like fort hvis den plasseres et sted der temperaturen er -40 grader og det blåser, som i et rom uten vind som holder en temperatur på -60 grader. Selvsagt vil ikke temperaturen bli lavere enn omgivelsene, men de vil bli like fort nedkjølt til, i dette eksempelet, -40 grader.

 

Den vil nok ikke avkjøles ned til -40 like fort, men den vil nok tape like mye energi per tid når boksen holder 37 grader.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det temperaturen på vannet som "bedøver" kroppen slik at man omtrent ikke kjenner når man får relativt dype kutt på tær osv på sommeren? Syntes det er så ofte at jeg kommer hjem fra stranden med en million kutt på føtter og tær, uten å huske å ha fått dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...