Scooby snacks Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Haha ... Klart. Hodet mitt fungerer ikke i dag gitt. Da er det som Zeke sier, de har stort overflateareal i forhold til vekten, som gjør at de vil falle saktere (som en balong fylt med luft). I tillegg har de skjelettet utenpå kroppen, som gjør at de tåler en god del mer bank enn et menneske. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Er "majones" fra kviser det samme stoffet som bygger seg opp i blodårene hvis man eter for mange hamburgere? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 wiciwato: Har med tyngde å gjøre rett og slett. Når et menneske faller høyt så kommer skaden av at man raskt oppnår en høy fart pga vekten vår å gjøre og idet farten stopper blir det store skader pga energioverføring. Men insekter og andre mindre skapninger akselerer ikke like raskt pga at de er lettere og derfor overføres forholdsvis mindre energi til deres forholdsvis større kropp. Med noen insekter og dyr har de også føtter som hjelper enda litt til med å tåle høye fall. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Så vidt jeg vet er det fett som er i kviser, mens det er kolesterol som legger seg i blodårene. Er ikke helt sikker though Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hei Har tenkt å gi dama et maleri av henne. Noe jeg har lyst å være delaktig i, men finnes det noen triks der jeg kan sende f. eks inn et bilde av henne og få det tilbake ferdigmalt eller noe i den duren. Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil male etter et bilde? Kan jeg gjøre dette selv? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Er ikke kolesterol en type fett? Vi har et fint ord på norsk, dog. Er ikke helt sikker though kan bedre skrives slik: Er dogikke helt sikker. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Kan jeg gjøre dette selv? Det er da vel bare en måte å finne ut det på? Hva med å prøve å male etter et bilde av henne? F.eks, finn et bilde du liker, åpne det i et eller annet redigeringsprogram, skiss over alle streker og detaljer du vil ha med en svart farge, skriv ut skissen, fargelegg den? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hei Har tenkt å gi dama et maleri av henne. Noe jeg har lyst å være delaktig i, men finnes det noen triks der jeg kan sende f. eks inn et bilde av henne og få det tilbake ferdigmalt eller noe i den duren. Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil male etter et bilde? Kan jeg gjøre dette selv? Jepp. Faren min laget et maleri som avskjedsgave til en kollega en gang. Han tok rett og slett et bilde, skrev det ut i passende størrelse og malte over med akrylmaling. Du trenger selvfølgelig noen basic maleskills for å få til dette men du kan oppnå et svært godt resultat med forholdsvis lite trening. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Har tenkt å gi dama et maleri av henne. Noe jeg har lyst å være delaktig i, men finnes det noen triks der jeg kan sende f. eks inn et bilde av henne og få det tilbake ferdigmalt eller noe i den duren. Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil male etter et bilde? Kan jeg gjøre dette selv? Jeg antar du snakker om et "ekte", noenlunde fotorealistisk maleri og ikke Photoshop-effekter eller abstrakt Picasso-kunst her. Hvis du vil ha et bra maleri er det aller beste at hun står live modell for kunstneren. Det nest beste er at maleriet er basert på et proft bilde som er tatt av en som har mye erfaring med fotografering og vet hvordan man får til best mulig lys og skygge. Hvis du bare bruker et vanlig, tilfeldig "hjemmebilde" risikerer du at maleriet ser blasst og livløst ut, da lysforhold sjelden er av de beste på slike bilder. Regelen om søppel inn, søppel ut gjelder også her. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 wiciwato: Har med tyngde å gjøre rett og slett. Når et menneske faller høyt så kommer skaden av at man raskt oppnår en høy fart pga vekten vår å gjøre og idet farten stopper blir det store skader pga energioverføring. Men insekter og andre mindre skapninger akselerer ikke like raskt pga at de er lettere og derfor overføres forholdsvis mindre energi til deres forholdsvis større kropp. Med noen insekter og dyr har de også føtter som hjelper enda litt til med å tåle høye fall. Alle ting akselerer like mye i tyngdefeltet. Eneste forskjellen er at fordi insektet har så stort areal i forhold til sin masse så vil luftmotstanden påvirke den i mye større grad slik at farten ikke blir så stor. Lenke til kommentar
Borbra Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 jeg lurer på om det fins en telefonkiosk av den gamle typen (Riks) i Kristiansands området? jeg fant et sted hvor det stod at det skulle være en her: Hamresandveien 7 4656 Hamresanden Lanternen Kristiansand er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte dette? evnt. si et annet sted i kr.sand det kan være. jeg kan strekke meg litt for å komme meg til en (det vil si opptil 30 min kjøretur fra kr.sand) slik telefonkiosk Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Alle ting akselerer like mye i tyngdefeltet. Eneste forskjellen er at fordi insektet har så stort areal i forhold til sin masse så vil luftmotstanden påvirke den i mye større grad slik at farten ikke blir så stor. Dette gjelder jo bare i vakum. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Alle legemer i fritt fall, faller med samme konstante akselerasjon i tomt rom (ca. 9.81 m/s² her på jorden). Jfr. Gallileis fallov ... Men man har krefter, som luftmotstand, som virker i motsatt retning og bremser dette ned. Endret 13. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Alle ting akselerer like mye i tyngdefeltet. Eneste forskjellen er at fordi insektet har så stort areal i forhold til sin masse så vil luftmotstanden påvirke den i mye større grad slik at farten ikke blir så stor. Dette gjelder jo bare i vakum. Og merk deg hvordan jeg nevnte luftmotstanden. edit: selv om jeg skal innrømme at formuleringen ble litt merkelig Endret 13. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Alle legemer i fritt fall, faller med samme konstante akselerasjon i tomt rom (ca. 9.81 m/s² her på jorden). Jfr. Gallileis fallov ... Men man har krefter, som luftmotstand, som virker i motsatt retning og bremser dette ned. Stemmer det ja. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Ok, jeg har et litt snedig spørsmål jeg kom til å tenke på plutselig. Hva er den gjennomsnittlige avstanden mellom 2 vilkårlige molekyler i luft ved romtemperatur og 1 atmosfæres trykk? Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Hvor stor energi har et prosjektil som blir skutt ut av en vanlig automatrifle, f.eks en AG-3? edit: Så snart jeg fikk fininnstilt søket mitt var ikke dette så vanskelig å svare på likevel. Endret 14. mai 2009 av orjanr Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hvor stor energi har et prosjektil som blir skutt ut av en vanlig automatrifle, f.eks en AG-3? Ifølge denne siden http://en.wikipedia.org/wiki/AG3 er utangshastigheten ca 800 m/s, og den bruer 7.62 som veier 9.5 gram. Mao har man en kinetisk energi på 0.5 *0.0095 * 800 *800 =3040, dvs ca 3000 Joule. AtW Lenke til kommentar
gnav Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hvorfor er det lettere å få brannsår i munnen av kakao enn f.eks. kaffe? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Ok, jeg har et litt snedig spørsmål jeg kom til å tenke på plutselig. Hva er den gjennomsnittlige avstanden mellom 2 vilkårlige molekyler i luft ved romtemperatur og 1 atmosfæres trykk? Størrelsen du leter etter er vel det som kalles midlere fri veilengde, dvs. gjennomsnittlig avstand et gassmolekyl beveger seg mellom to kollisjoner med andre molekyler. I følge en bok jeg har [1] er dette 7,17·10-8 m for oksygengass ved 25 °C og 1 atm. [1] Helbæk og Kjelstrup: Fysikalsk kjemi, 2. utgave, Fagbokforlaget, 2006. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå