Simen1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 JD_Scrubs og DiscoBoB: Sladd er i hvert fall ikke bra for bremselengden/bremsetida. Når noe (dekk) sklir så har de betydelig lavere friksjonsfaktor mot bakken enn når de ruller med maksimal rullemotstand uten at de blokkeres. Det er poenget med antispinn-teknikken. (Den brukes både ved aksellerasjon og oppbremsing). Hvis hjulene står på tvers av kjøreretnigna (breisladd) så vil faktisk arealet som dekket har mot asfalten reduseres. Og ennå værre blir det med vann på veien. Sporene er konstruert for å lede vannet en bestemt vei og hvis man breisladder så vil ikke sporene i dekket ha den funksjonen de bør ha. Men man kan jo tenke seg at bremsestrekninga vil bli kortere ved å bremse "slalom" bortover. Det tror jeg har minimal effekt når du tenker på hvor lang avstand det er snakk om og hvor lite en meter til høyre og venstre egentlig har å si på den avstanden. F.eks vil en sikksakk-kjøring der man svinger 2 meter til venstre, 4 meter til høyre og 2 meter tilbake til midten i løpet av en avstand på 100 meter av veien bare føre til 32cm kortere bremsestrekning i veiens lengderetnign, forutsatt samme friksjonsfaktor. Jeg tror det er mye mer bremselengde å tape (legge til) på å ikke ha optimal retning i forhold til veien. Lenke til kommentar
different Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Er lydens hastighet for et legeme større eller mindre i vann, enn i luft? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Er lydens hastighet for et legeme større eller mindre i vann, enn i luft? 9266089[/snapback] jeg vill si større i vann... Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Er lydens hastighet for et legeme større eller mindre i vann, enn i luft? 9266089[/snapback] jeg vill si større i vann... 9266106[/snapback] Jeg trodde at Lydens hastighet hadde samme fart uansett hvor. Som lyset? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) nei tror ikke det, kan ha feil nå, men er ganske sikker på at lyden forplanter seg fortere i vann. EDIT: jepp hadde riktig, er også forskjell på type vann http://hypertextbook.com/facts/2000/NickyDu.shtml Endret 12. august 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Er lydens hastighet for et legeme større eller mindre i vann, enn i luft?9266089[/snapback] Større. Det kommer av at avstanden mellom vannmolekylene er mindre enn mellom luftmolekyler. En trykkimpuls (lyd) vil dermed raskere få molekylene til å støte sammen og bære videre trykkimpulsen. Jeg trodde at Lydens hastighet hadde samme fart uansett hvor. Som lyset?9266124[/snapback] Lysets hastighet er kun en fast hastighet i vakuum. I f.eks luft, vann, glass osv så er lysets hastighet lavere. En av forklaringene jeg har hørt på det er at lys beveger seg i sikksakk-mønster i f.eks glass og derfor får en lengre strekning å bevege seg. Lengre enn den rette strekninga vi kan måle. Derfor vil lyset bruke lengre tid på 1 meter gjennom glass enn 1 meter gjennom vakuum. Lysets hastighet virker altså lavere men er på nanonivå den samme. Lyd har også varierende hastighet alt etter hvilket materiale det er snakk om. F.eks er lydens hastighet ulik i ulike lufttemperaturer (raskere i kald luft enn i varm fordi molekylene er tettere i kald luft). Ferskvann og saltvann har også ulik lydhastighet. Stål har ennå høyere lydhastighet enn vann. Lenke til kommentar
different Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 F.eks er lydens hastighet ulik i ulike lufttemperaturer (raskere i kald luft enn i varm fordi molekylene er tettere i kald luft). 9266215[/snapback] Den er vel også ulik fra havnivå til feks 10.000 fot, pga lufttrykk (skyt meg om jeg tar feil). Jeg mener å ha lest at luft egentlig er en veske, er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Lyset har ogsa forskjellig hastighet. Forskere har ogsa funnet ut hvordan de kan senke og oke farten pa lyset. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Den er vel også ulik fra havnivå til feks 10.000 fot, pga lufttrykk (skyt meg om jeg tar feil). Det stemmer! Jeg mener å ha lest at luft egentlig er en veske, er jeg helt på jordet?9266257[/snapback] Pang! Det stemmer ikke. Luft er en gassblanding. Det er klare definisjoner på forskjellene mellom gass og væske og luft er helt klart gass. Lenke til kommentar
GaiusJuliusCaesarOctavianus Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Det stemmer ikke. Luft er en gassblanding. Det er klare definisjoner på forskjellene mellom gass og væske og luft er helt klart gass. 9266288[/snapback] Luft inneholder ho2, og det regnes vel som væske. Lenke til kommentar
different Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg mener å ha lest at luft egentlig er en veske, er jeg helt på jordet?9266257[/snapback] Pang! Det stemmer ikke. Luft er en gassblanding. Det er klare definisjoner på forskjellene mellom gass og væske og luft er helt klart gass. 9266288[/snapback] Pff, jeg sa ikke at du kunne skyte meg for det spørsmålet . Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hva skjer hvis en dag Simen1 lurer på en snedig ting? Kommer de døde til å reise seg og vandre på jorden igjen? Ramler himmelen ned eller vil det regne frosker? Og hva ville egentlig Simen1 lurt på? Er det noen som har noen teorier? Spørsmål fra en storveis imponert bruker. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Det stemmer ikke. Luft er en gassblanding. Det er klare definisjoner på forskjellene mellom gass og væske og luft er helt klart gass. 9266288[/snapback] Luft inneholder ho2, og det regnes vel som væske. 9266316[/snapback] David vs Goliath (nesten da, han prøvde) Jeg tror det er mye mer bremselengde å tape (legge til) på å ikke ha optimal retning i forhold til veien. Og optimal retning er rettfrem? Og hvis du skulle ha valgt ville du valgt hvilken bil? ( A eller B) edit Og hva ville egentlig Simen1 lurt på? Er det noen som har noen teorier? -------->9263376[/snapback]<-------- Han har gjerne noe mer vansklige spm enn oss dødlige, litt mer intresange og underholdene. Skaper gjerne en diskusjon der alle parter lærer noe ( av simen1) Han passer på oss Endret 12. august 2007 av DiscoBoB Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hva skjer hvis en dag Simen1 lurer på en snedig ting? Kommer de døde til å reise seg og vandre på jorden igjen? Ramler himmelen ned eller vil det regne frosker? Og hva ville egentlig Simen1 lurt på? Er det noen som har noen teorier? Spørsmål fra en storveis imponert bruker. 9266355[/snapback] Han har lurt pa mange ting faktisk. Og mange av de har han funnet ut av selv ogsa. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Det stemmer ikke. Luft er en gassblanding. Det er klare definisjoner på forskjellene mellom gass og væske og luft er helt klart gass. 9266288[/snapback] Luft inneholder ho2, og det regnes vel som væske. 9266316[/snapback] Luft tar opp h2o, men bæreevne synker etter temperatur. Luft er en blanding av stoffer som i normale temperaturer er en gass. Ved -273.1 grad (var det ikke slik?), det absolutte nullpunkt, er alle stoffer i fast form - om et stoff er i fast form, væskeform eller gassform avhenger da av trykk og temperatur, og er et definisjonsspørsmål. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Luft inneholder ho2, og det regnes vel som væske.9266316[/snapback] ho2? H2O! Luft med luftfuktighet (fordampet vann) er også kun gass. Vann er kun væske når det er flytende. Når det er fordampet så er også det i gassform. Det blir først væske igjen når det kondenserer f.eks til sky/tåke/regndråper. JacEr: Jeg har lurt på mye rart ja. Noe har jeg funnet svaret på selv ved å søke litt. Andre ting er besvart av andre og så vidt jeg husker står noen ting fortsatt ubesvart. Ellers så har spørsmålet om det går an å regne frosker vært besvart før i tråden (eller versjon 1 av tråden). DiscoBoB: Jeg ville valgt A, men like før sammenstøtet ville jeg lettet ørlite på fotbremsa for å lettere kunne styre unna. F.eks styre ut i grøfta hvis det er ei fin grøft og trafikkert på andre sida, eller styrt ut i motgående kjøreretning om det var ledig der. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 De fleste kjenner til konseptet leddbuss. Finnes det noe tilsvarende for biler der man kan ha passasjerer i bakdelen når man kjører? Nesten som en slags forelengelse av en stasjonsvogn med 7 seter der man setter på en modul med 4-6 ekstra seter på tilhengerfestet. Se bort i fra at man i Norge (og resten av Europa?) trenger eget sertifikat for å kjøre biler med mer enn 9 seter inkludert sjoføren. 9263376[/snapback] Du har jo campingvogn, men "leddbil" finnes ikke av praktiske grunner. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Går det an å fly opp ned med et full size helikopter? 9259875[/snapback] Går det an å fly opp ned med et full size helikopter? 9259875[/snapback] Så på Discovery at de tok loop med et vertfall. 9260010[/snapback] Var det med Apache eller med Commanche? 9260025[/snapback] Apache. Man kan ikke fly opp-ned, bare loope. Loope kan mange helikoptre, men jeg tenker på å hovre eller fly stabilt opp ned, slik man kan gjøre med RC-kopter. 9260626[/snapback] Nei. Det er lov å sitte i traktorhengere hvis veggene er av en viss høyde. 9263441[/snapback] Ja, hvis jeg ikke husker feil så kan man ha 4 i en henger hvis forveggen er over 1 meter. Men er ikke sikker, lenge siden jeg kjørte opp. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Sa end credits pa Landskytterstevnet hvor han sitter i tilhenger pa en traktor, er ikke lovlig? :o Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Sa end credits pa Landskytterstevnet hvor han sitter i tilhenger pa en traktor, er ikke lovlig? :o 9266777[/snapback] Det finnes unntak... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå