Gyr0 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvis et syltetøy, banos pålegg eller lignende blir stående i fred en god stund så blir det ofte slikt vann på toppen av pålegget. Samme med ketsjup og sennep, kommer noe tyntflytende væske ut hvis det har stått lenge. Hva er det ? Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Det er fordi det er vann i alt sammen, og når det blir stående lenge nok i ro vil vannet skille seg ut fra det andre. Fordi vannet er lettest vil det legge seg på toppen, mens f.eks. de største bærene i et syltetøyglass vil legge seg på bunn. Det samme vil skje med melk og kaffe om det får stå lenge nok i ro. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvorfor går det så mange på skole som egentlig ikke fortjener skoleplass i det hele tatt? Synes det er merkelig hvordan den norske stat kan gi slike skoleplass etter x antall stryk. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Fordi det blir feil å gi opp på personer som stryker i fag. Og personer du snakker om, kommer heller ikke inn på bedre/populære skoler, da disse krever så og så høyt snitt. Endret 9. mai 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hva er det som gjør at fargesjiftene glass sjifter farge? Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Jeg er litt nærsynt og ser bare klart noen meter foran meg vanligvis, men etter å ha solet meg eller bare sett litt mot sola (ikke stirret rett på den, klart) virker det som jeg ser mye bedre i en liten stund til solblindheten forsvinner, hvorfor og hva er dette? Det virker ikke som det er en illusjon heller. Endret 9. mai 2009 av Saft Suse Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvem er egentlig denne mannen? Ser han i de fleste videoene til Yahtzee. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hva er forskjellen på sirup og sukker. (jeg tenker da på helt vanlig lys sirup). Jeg fant denne artikkelen som kan forklare det, men jeg er i tvil om "inverted sugar syrup" er det samme som vanlig sirup. http://en.wikipedia.org/wiki/Invert_sugar Endret 9. mai 2009 av Barcarolle Lenke til kommentar
Insense Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvor snedig dette spørsmålet er kan diskuteres, men uansett. Hva er det motsatte av Høydepunkt? Høydepunkt som i, "Høydepunktet på togturen var da toget stoppet og vi fikk gratis mat" Ikke si at det er nedtrur?! Det er da det motsatte av opptur. Lenke til kommentar
Insense Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Søkte på Antiklimaks på ordbok.no, der står det: antiklimaks 1 talefigur med synkende styrkegrad av ordene 'avskyelig, fæl, stygg' er en a- 2 lavpunkt etter all forhåndsomtalen ble selve kampen et a- Blir å bruke "Lavpunkt" Takk for svar Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg er litt nærsynt og ser bare klart noen meter foran meg vanligvis, men etter å ha solet meg eller bare sett litt mot sola (ikke stirret rett på den, klart) virker det som jeg ser mye bedre i en liten stund til solblindheten forsvinner, hvorfor og hva er dette? Det virker ikke som det er en illusjon heller. Det er fordi pupillene dine blir mindre i det sterke lyset. De trekker seg sammen automatisk for å begrense lysmengden som kommer inn i øyet. Når hullet i pupillene blir mindre ser du skarpere. Du kan oppnå litt av samme effekt ved å myse, eller bøye sammen pekefingeren slik at det dannes et lite hull og holde dette hullet rett foran ett øye, da ser du skarpere. På kamera brukes den samme teknikken for å oppnå en stor dybdeskarphet, dess mindre lukkeråpning dess større dybdeskarphet. Ulempen med denne metoden for å oppnå bedre skarphet på alle avstander er selvsagt at teknikken ikke fungerer med lite lys, for da trenger øyet alt lyset det kan få for å kunne se noe i det hele tatt. I et mørkt rom kan du derfor se at hullet i pupillen utvider seg for å slippe inn mer lys i øyet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hva er det Linpack gjør som de andre CPU-testene ikke gjør? MTP: CPU blir ekstremt mye varmere av Linpack. Endret 9. mai 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hva er det som gjør at fargesjiftene glass sjifter farge? Det fargeskiftende glasset inneholder et lignende type krystalinsk stoff som brukes i LCD-display, men for å slå på "vridningen" i krystallene så brukes ikke en styrestrøm, men derimot energien i lyset (fotonene). Dess fler fotoner som treffer stoffet, dess mer flere krystaller "vris" og dess mørkere blir brilleglassene. Når det skarpe lyset forsvinner, så går brilleglassene tilbake til normaltilstanden. Denne typen belegg brukes også i de digre glasstakene som enkelte moderne biler kan bli levert med, i sterk sol skifter de farge og blir mørkere, noe som gjør at det blir mer skyggefullt inne i bilen. Teknikken brukes også i moderne sveisemasker, de er omtrent helt gjennomskinnelige inntil sveisebuen blir slått på, da blir de straks mørke nok til at sveiseren ikke blir sveiseblind (sveiseblindhet er en forbigående lidelse som ligner på snøblindhet, men det er vondt, dagen derpå kjennes det ut som det har kommet sand på øynene). Endret 9. mai 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Søkte på Antiklimaks på ordbok.no, der står det:antiklimaks 1 talefigur med synkende styrkegrad av ordene 'avskyelig, fæl, stygg' er en a- 2 lavpunkt etter all forhåndsomtalen ble selve kampen et a- Blir å bruke "Lavpunkt" Takk for svar Hvis du er opptatt av godt språk, foreslår jeg at du sier "kommer til å" istedenfor "blir å". Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hvis du er opptatt av godt språk, foreslår jeg at du sier "kommer til å" istedenfor "blir å". For å pirke ennå litt til, så mangler ditt forslag objekt (eller subjekt, blander alltid dette). Korrekt setning vil være "Jeg kommer til å ... " eller "Jeg blir (i fremtiden) å bruke ... Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Når du får vaksiner eller egentlig alt som kan settes med sprøyte, må det treffe akkuratt inn i en blodåre eller holder det å sprøyte det inn i kjøttet? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Hvis du er opptatt av godt språk, foreslår jeg at du sier "kommer til å" istedenfor "blir å". For å pirke ennå litt til, så mangler ditt forslag objekt (eller subjekt, blander alltid dette). Korrekt setning vil være "Jeg kommer til å ... " eller "Jeg blir (i fremtiden) å bruke ... Vaksiner settes forøvrig intramuskulært, altså ikke i blodbanen. Endret 10. mai 2009 av co2 Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 insulin setter jeg i magen, men det er vel ikke akkurat det svaret du ville ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå