Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis et syltetøy, banos pålegg eller lignende blir stående i fred en god stund så blir det ofte slikt vann på toppen av pålegget. Samme med ketsjup og sennep, kommer noe tyntflytende væske ut hvis det har stått lenge.

 

Hva er det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi det er vann i alt sammen, og når det blir stående lenge nok i ro vil vannet skille seg ut fra det andre. Fordi vannet er lettest vil det legge seg på toppen, mens f.eks. de største bærene i et syltetøyglass vil legge seg på bunn.

 

Det samme vil skje med melk og kaffe om det får stå lenge nok i ro.

Lenke til kommentar

Jeg er litt nærsynt og ser bare klart noen meter foran meg vanligvis, men etter å ha solet meg eller bare sett litt mot sola (ikke stirret rett på den, klart) virker det som jeg ser mye bedre i en liten stund til solblindheten forsvinner, hvorfor og hva er dette? Det virker ikke som det er en illusjon heller.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Hvor snedig dette spørsmålet er kan diskuteres, men uansett.

 

Hva er det motsatte av Høydepunkt?

 

Høydepunkt som i, "Høydepunktet på togturen var da toget stoppet og vi fikk gratis mat"

 

Ikke si at det er nedtrur?! Det er da det motsatte av opptur.

Lenke til kommentar

Søkte på Antiklimaks på ordbok.no, der står det:

antiklimaks

1 talefigur med synkende styrkegrad av ordene 'avskyelig, fæl, stygg' er en a-

2 lavpunkt etter all forhåndsomtalen ble selve kampen et a-

 

Blir å bruke "Lavpunkt"

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Jeg er litt nærsynt og ser bare klart noen meter foran meg vanligvis, men etter å ha solet meg eller bare sett litt mot sola (ikke stirret rett på den, klart) virker det som jeg ser mye bedre i en liten stund til solblindheten forsvinner, hvorfor og hva er dette? Det virker ikke som det er en illusjon heller.

Det er fordi pupillene dine blir mindre i det sterke lyset. De trekker seg sammen automatisk for å begrense lysmengden som kommer inn i øyet. Når hullet i pupillene blir mindre ser du skarpere. Du kan oppnå litt av samme effekt ved å myse, eller bøye sammen pekefingeren slik at det dannes et lite hull og holde dette hullet rett foran ett øye, da ser du skarpere.

 

På kamera brukes den samme teknikken for å oppnå en stor dybdeskarphet, dess mindre lukkeråpning dess større dybdeskarphet. Ulempen med denne metoden for å oppnå bedre skarphet på alle avstander er selvsagt at teknikken ikke fungerer med lite lys, for da trenger øyet alt lyset det kan få for å kunne se noe i det hele tatt. I et mørkt rom kan du derfor se at hullet i pupillen utvider seg for å slippe inn mer lys i øyet.

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at fargesjiftene glass sjifter farge?

Det fargeskiftende glasset inneholder et lignende type krystalinsk stoff som brukes i LCD-display, men for å slå på "vridningen" i krystallene så brukes ikke en styrestrøm, men derimot energien i lyset (fotonene). Dess fler fotoner som treffer stoffet, dess mer flere krystaller "vris" og dess mørkere blir brilleglassene. Når det skarpe lyset forsvinner, så går brilleglassene tilbake til normaltilstanden.

 

Denne typen belegg brukes også i de digre glasstakene som enkelte moderne biler kan bli levert med, i sterk sol skifter de farge og blir mørkere, noe som gjør at det blir mer skyggefullt inne i bilen.

 

Teknikken brukes også i moderne sveisemasker, de er omtrent helt gjennomskinnelige inntil sveisebuen blir slått på, da blir de straks mørke nok til at sveiseren ikke blir sveiseblind (sveiseblindhet er en forbigående lidelse som ligner på snøblindhet, men det er vondt, dagen derpå kjennes det ut som det har kommet sand på øynene).

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Søkte på Antiklimaks på ordbok.no, der står det:

antiklimaks

1 talefigur med synkende styrkegrad av ordene 'avskyelig, fæl, stygg' er en a-

2 lavpunkt etter all forhåndsomtalen ble selve kampen et a-

 

Blir å bruke "Lavpunkt"

 

Takk for svar :)

Hvis du er opptatt av godt språk, foreslår jeg at du sier "kommer til å" istedenfor "blir å".

Lenke til kommentar
Hvis du er opptatt av godt språk, foreslår jeg at du sier "kommer til å" istedenfor "blir å".

For å pirke ennå litt til, så mangler ditt forslag objekt (eller subjekt, blander alltid dette).

Korrekt setning vil være "Jeg kommer til å ... " eller "Jeg blir (i fremtiden) å bruke ...

;)

Lenke til kommentar
Hvis du er opptatt av godt språk, foreslår jeg at du sier "kommer til å" istedenfor "blir å".

For å pirke ennå litt til, så mangler ditt forslag objekt (eller subjekt, blander alltid dette).

Korrekt setning vil være "Jeg kommer til å ... " eller "Jeg blir (i fremtiden) å bruke ...

;)

 

3050d1196163734-spring-break-08-grammar-nazi2.jpg

 

 

 

Vaksiner settes forøvrig intramuskulært, altså ikke i blodbanen.

Endret av co2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...