Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er egentlig en frontkollisjon i 80 km/t det samme som å kjøre i en murvegg (eller noe som ikke gir etter) i 160 km/t?

 

Jeg mener det ikke er det, og at en frontkollisjon i f.eks. 80 km/t er det samme som 80 km/t i en mur, men kjørelæreren min var uenig, og jeg hørte de også sa det på Mythbusters, så begynte å lure litt, men jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har rett.

 

Du har rett, så fremt bilen har tilsvarende masse, det er bare å forestille seg at man tar en svært tynn metallplate og plasserer den opp akkurat der de to bilene møtes, imellom bilene, har de samme energi fra hver side vil metallplaten stå på stedet, og det virker som å dundre i en massiv vegg. Er det derimot en trailer du kolliderer med vil du få fart bakover, og da er det som du kolliderer i over 80, ditto om du kolliderer med en MC, så er det som du har langt mindre fart. Nå har jeg ikek tatt hensyn til formen til det du kolliderer med osv, men du skjønner tegninga.

 

AtW

 

Akkurat det jeg tenkte ja. Og ja, jeg antok og at det var to biler med noenlunde lik masse. Som du sier, det blir noe helt annet om en liten 900 kilos bil kolliderer front i front med en fullastet lastebil. :p

 

Ganske morsomt at dette spørsmålet dukket opp nå, siden faren min stillte meg dette "lurespørsmålet" for en dag siden. :)

Det blir ofte sagt at om to biler som holder 80 km/t frontkoliderer så vil det tilsvare å kræsje i en murvegg i 160 km/t. Men dette stemmer vist ikke.

Bevegelseskraften er relativ så bilene vil få skade tilsvarene en bråstopp i 80 km/t, egentlig ganske logisk xD

Dette forutsetter selvfølgelig at det er tilnermet lik vekt på bilene.

Men om så en persjonbil møter en gepard tanks så vil fortsatt kraften persjonbilen møter i krasjen tilsvare omlag 80 km/t.

Ikke det at jeg forstår det med gepard tanksen men det var vist slik ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største feilen i sammenligningen bil/bil og bil/vegg er vel kollisjon-sonen?

 

For bil/vegg, så har en max 2 meter med metall som tar opp energi, for bil/bil vil dette bli max 4 meter (gitt samme biltype). I tillegg føler jeg det er større sjangs for at en får et skjeivt støt, og ikke direkte front/front - så da går mye energi over i rotasjonsenergi for bilene.

 

Er litt usikker på fysikken involvert, så gjerne arrester meg på dette punktet, men: som Islanbadsj nevner, så er energien kvadratisk - skal en ha samme energi i en bil/bil kollisjon som en bil/vegg kollisjon, så må en dele bilenes hastighet på roten av 2, dvs: 80 km/t inn i en fjellvegg er det samme som 57 km/t front til front. (80^2+0^2=57^2+57^2). En kommer fremdeles bedre ut av front til front kollisjonen dog, på grunn av de ekstra deformasjonssonene - men energien i sammenstøtet er den samme. .... jeg trenger kaffe.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Største feilen i sammenligningen bil/bil og bil/vegg er vel kollisjon-sonen?

 

For bil/vegg, så har en max 2 meter med metall som tar opp energi, for bil/bil vil dette bli max 4 meter (gitt samme biltype). I tillegg føler jeg det er større sjangs for at en får et skjeivt støt, og ikke direkte front/front - så da går mye energi over i rotasjonsenergi for bilene.

 

Er litt usikker på fysikken involvert, så gjerne arrester meg på dette punktet, men: som Islanbadsj nevner, så er energien kvadratisk - skal en ha samme energi i en bil/bil kollisjon som en bil/vegg kollisjon, så må en dele bilenes hastighet på roten av 2, dvs: 80 km/t inn i en fjellvegg er det samme som 57 km/t front til front. (80^2+0^2=57^2+57^2). En kommer fremdeles bedre ut av front til front kollisjonen dog, på grunn av de ekstra deformasjonssonene - men energien i sammenstøtet er den samme. .... jeg trenger kaffe.

 

Enkelt sagt har to biler dobbelt så mye energi som 1, begge bilene stopper, halvparten av energien går til å ødelegge den ene bilen, halvparten til å ødelegge den andre. De 2 metrene til den ene bilen brukes til å ta opp si halvpart (som er like stor som en bils energi når man kolliderer med en vegg), den andre bilens 2 metre tar opp den andre halvparten. Som nevnt spiller jo retningen på treffet osv endel, men det kompliserer spørsmålet vesentlig, da det kan være stor forskjell på hvor ille det er å kollidere, avhengig av hvor man treffer hverandre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Aha, mener å ha lest på flaska at det står ''A product of Coca Cola company'' eller lignende.

 

Hvorfor gjør det det da?

 

 

- Hvorfor blir huden 'gammel' når vi bader lenge?

- Hva er det utafor universet?

- Kan man miste fingeren bare man holder den 0,5 sekunder i lava?

- Hvis en svart mann går inn i et helt hvitt samfunn, og utvikler seg. Blir alle tilslutt svarte?(siden uansett om dama eller mannen er svart og mannen/dama er hvit så blir det uansett en svart unge) (sorry språkbruket ''svart'' og ''hvit'')

Endret av Prometherion
Lenke til kommentar
Aha, mener å ha lest på flaska at det står ''A product of Coca Cola company'' eller lignende.

 

Hvorfor gjør det det da?

 

 

- Hvorfor blir huden 'gammel' når vi bader lenge?

- Hva er det utafor universet?

- Kan man miste fingeren bare man holder den 0,5 sekunder i lava?

- Hvis en svart mann går inn i et helt hvitt samfunn, og utvikler seg. Blir alle tilslutt svarte?(siden uansett om dama eller mannen er svart og mannen/dama er hvit så blir det uansett en svart unge) (sorry språkbruket ''svart'' og ''hvit'')

- Vann trenger inn i huden

- Det er høyst usikker, og blir kun spekulasjon. Mulige svar er at universet er uendelig stort, eller at vårt univers er en del av et større multivers

- Ja, lava er 700-1300 grader [1], og har ganske bra konduktivitet. Fingeren vil dø momentant, og sannsynligvis brenne opp.

- Kilde på dette? Jeg mener jeg har sett at "hvit" + "svart" -> brun.

Lenke til kommentar
- Hvis en svart mann går inn i et helt hvitt samfunn, og utvikler seg. Blir alle tilslutt svarte?(siden uansett om dama eller mannen er svart og mannen/dama er hvit så blir det uansett en svart unge) (sorry språkbruket ''svart'' og ''hvit'')

Nei, to med ulik hudfarge som får barn sammen vil ofte i praksis få en "mellomting". Så den svarte huden vil bli lysere generasjon for generasjon til den til slutt i praksis forsvinner. Så, siden fargen "blandes ut" vil en svart person i et hvitt samfunn i praksis bli som "musepiss i havet".

 

Da spør jeg videre; Vil knokkelene i fingeren også brenne opp?

De vil smelte bort.

Lenke til kommentar
Da spør jeg videre; Vil knokkelene i fingeren også brenne opp?
De vil smelte bort.

 

Nei

 

Man trenger høyere tempraturer for å få bein til å smelte.

 

 

Krematorieovner holder omtrent 1500C., der kværner man beina etter man er kremert for å få asken.

Lenke til kommentar
Da spør jeg videre; Vil knokkelene i fingeren også brenne opp?
De vil smelte bort.

 

Nei

 

Man trenger høyere tempraturer for å få bein til å smelte.

 

 

Krematorieovner holder omtrent 1500C., der kværner man beina etter man er kremert for å få asken.

OK, da tok jeg feil. Beklager. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...