Simen1 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Har vann som ligger i f.eks. Mariannegropen høyere massetetthet enn vann ved overflaten? Ja, tettheten øker selvsagt med økende trykk. Vann har riktignok lav kompressibilitet i forhold til mange andre væsker og gasser, men her snakker vi også om ekstreme trykk slik at vannet vil komprimeres ganske mye. Men akkurat hvor mye vet jeg ikke. Klarte ikke å finne noen kilder på det i farta og har ikke tid til å lete grundigere nå. En vill gjetning er fra 1,05 - 1,5 ganger tettheten ved overflaten. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 [...]En vill gjetning er fra 1,05 - 1,5 ganger tettheten ved overflaten. 1,05 ser ut til å være sånn ganske riktig. Er skrevet litt mer utfyllende om det her Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Er egentlig en frontkollisjon i 80 km/t det samme som å kjøre i en murvegg (eller noe som ikke gir etter) i 160 km/t? Jeg mener det ikke er det, og at en frontkollisjon i f.eks. 80 km/t er det samme som 80 km/t i en mur, men kjørelæreren min var uenig, og jeg hørte de også sa det på Mythbusters, så begynte å lure litt, men jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har rett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Er egentlig en frontkollisjon i 80 km/t det samme som å kjøre i en murvegg (eller noe som ikke gir etter) i 160 km/t? Jeg mener det ikke er det, og at en frontkollisjon i f.eks. 80 km/t er det samme som 80 km/t i en mur, men kjørelæreren min var uenig, og jeg hørte de også sa det på Mythbusters, så begynte å lure litt, men jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har rett. Du har rett, så fremt bilen har tilsvarende masse, det er bare å forestille seg at man tar en svært tynn metallplate og plasserer den opp akkurat der de to bilene møtes, imellom bilene, har de samme energi fra hver side vil metallplaten stå på stedet, og det virker som å dundre i en massiv vegg. Er det derimot en trailer du kolliderer med vil du få fart bakover, og da er det som du kolliderer i over 80, ditto om du kolliderer med en MC, så er det som du har langt mindre fart. Nå har jeg ikek tatt hensyn til formen til det du kolliderer med osv, men du skjønner tegninga. AtW Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Er egentlig en frontkollisjon i 80 km/t det samme som å kjøre i en murvegg (eller noe som ikke gir etter) i 160 km/t? Jeg mener det ikke er det, og at en frontkollisjon i f.eks. 80 km/t er det samme som 80 km/t i en mur, men kjørelæreren min var uenig, og jeg hørte de også sa det på Mythbusters, så begynte å lure litt, men jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har rett. Edit: -Glem det, var bare å tenke litt (evt, lese innlegget til ATWindsor) Endret 7. mai 2009 av Applebee Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Er egentlig en frontkollisjon i 80 km/t det samme som å kjøre i en murvegg (eller noe som ikke gir etter) i 160 km/t? Jeg mener det ikke er det, og at en frontkollisjon i f.eks. 80 km/t er det samme som 80 km/t i en mur, men kjørelæreren min var uenig, og jeg hørte de også sa det på Mythbusters, så begynte å lure litt, men jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har rett. Du kan tenke på det som Newtons 3. lov. Når du kræsjer en bil i 80km/t i en vegg så vil veggen dytte på bilen med samme kraft som bilen dytter på veggen. På samme måte vil 2 like biler kjørende i 80km/t mot hverandre kræsje og utøve lik kraft på hverandre. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Når man har slanka seg noe, så plutselig slutter du neste å gå ned i vekt. Hva er det som holder på å skje i kroppen da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Når man har slanka seg noe, så plutselig slutter du neste å gå ned i vekt. Hva er det som holder på å skje i kroppen da? Slanking er reguleringsteknikk, endrer man inputen, så vil man etterhvert nå et nytt stabilitetsnivå. For å si det på en annen måte, når man går ned i vekt vil man forbruke mindre energi, med et konstant energiinntak vil man da stabilisere seg på en ny vekt, man går kjapt ned i starten, før man stagnerer rundt sin nye vekt, tilpasset det nye energiinntaket og energiforbruket. AtW Endret 7. mai 2009 av ATWindsor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 vil man dø av en sprøyte luft i blodårene? perfekt mord? Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Spurte en som er lege om det en gang. Svaret er ja, luftboblen ville tettet til luftkar i hjernen og gitt deg slag, som høyst sannsynlig ville resultert i døden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Spurte en som er lege om det en gang. Svaret er ja, luftboblen ville tettet til luftkar i hjernen og gitt deg slag, som høyst sannsynlig ville resultert i døden. er slag smertefulle? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) En lærer presterte jo engang å gi med en 4/5 / 5/4 som karakter. Vinglepetter? Jeg har hørt noe om at lærere ikke har lov til å gi slike karakterer på prøver, noen som vet noe om det? Altså ikke heller 4/5. Det kommer jo ikke særlig klart frem om du ligger på 4 eller 5. Går lyn oppover eller nedover? Naturfenomenet, ikke fotballaget... Endret 7. mai 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Går lyn oppover eller nedover? Naturfenomenet, ikke fotballaget... Begge deler, tror den går opp og ned rundt 30 ganger iløpet av det lille glimtet vi rekker å se edit: Er det sant at man alltid må la tau fra helikoptre berøre bakken/vannet før man tar i det selv for å ikke dø av strømmen tauet og helikopteret er ladet med? Endret 7. mai 2009 av khaffner Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Går lyn oppover eller nedover? Naturfenomenet, ikke fotballaget... Begge deler, tror den går opp og ned rundt 30 ganger iløpet av det lille glimtet vi rekker å se Lyn er jo som kjent en utladning av elektrisitet. Hva er det da som får strømmen til å skifte retning? Ville trodd at det ville utladet seg raskest mulig (ihvertfall om det traff bakken), og ikke plutselig skifte retning? Hvis det ikke lengre er ladningsforskjell mellom bakke og sky, er det jo ingenting som tilsier at lynet skal holde på å sprette opp og ned. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Er egentlig en frontkollisjon i 80 km/t det samme som å kjøre i en murvegg (eller noe som ikke gir etter) i 160 km/t? Jeg mener det ikke er det, og at en frontkollisjon i f.eks. 80 km/t er det samme som 80 km/t i en mur, men kjørelæreren min var uenig, og jeg hørte de også sa det på Mythbusters, så begynte å lure litt, men jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg har rett. Du har rett, så fremt bilen har tilsvarende masse, det er bare å forestille seg at man tar en svært tynn metallplate og plasserer den opp akkurat der de to bilene møtes, imellom bilene, har de samme energi fra hver side vil metallplaten stå på stedet, og det virker som å dundre i en massiv vegg. Er det derimot en trailer du kolliderer med vil du få fart bakover, og da er det som du kolliderer i over 80, ditto om du kolliderer med en MC, så er det som du har langt mindre fart. Nå har jeg ikek tatt hensyn til formen til det du kolliderer med osv, men du skjønner tegninga. AtW Akkurat det jeg tenkte ja. Og ja, jeg antok og at det var to biler med noenlunde lik masse. Som du sier, det blir noe helt annet om en liten 900 kilos bil kolliderer front i front med en fullastet lastebil. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Men hva med newtowns lov om kraft/motkraft? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Men hva med newtowns lov om kraft/motkraft? Den gjelder selvfølgelig når man kolliderer i en vegg òg. Veggen vil virke med en like stor, og motsatt rettet kraft på bilen - som den kraften bilen virker med mot veggen. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Men hva skjer da med den kraften en bil i motsatt retning kommer med? Om begge har lik fart og masse, bør da det være som å krasje i dobbel fart i forhold til en vegg? Hva er det jeg ikke ser? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Men det er jo også slik at det kreves stadig mer energi for å øke hastigheten ytterliger hvis en gjenstand allerede har høy fart. Dette vil jo føre til at en bil i 160 km/h har mer enn 2 ganger så mye energi som en bil i 80 km/h. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Den har faktisk 4 ganger mer energi. E=0,5mv^2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå