Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

De har nok et ferdig program noe ala det jeg lagde for en heisstyring på VK2. Det var en heismodell med fire etasjer og alle knappene, brytere og lamper en ordentlig heis har. Inklusiv kontrollering av dørene.

 

Lagde et modulbasert PLS program til Mitsubishi PLS-en som ikke bryr seg om hvor mange etasjer og heiser bygget har. Det er et generellt program som du kan kjøre på alt fra 2 til 65535 etasjer og 1 til 65535 heiser :). Med kø-system og hele opplegget. Alt var definerbart i headere og ville kunne blitt brukt i alle typer bygg med alle typer heiser. Tok meg 4 timer å lage ellernoe :D.

 

Selvfølgelig litt forenklet i forhold til en ordentlig heis med litt flere sikkerhetsdupeditter, men akkurat samme opplegget. Det er nok det de gjør i trafikk kryss og. De har ferdigprogrammerte PLS blokker for hver del av et kryss som de bare linker sammen på 10 minutter for hvert kryss. Slenger inn PLS-en og kobler på rekkeklemmene. Tviler på at de lager masse forskjellige programmer eller programmerer de for hvert kryss, med mindre det er noen spesialfunksjoner akkurat det krysset skal ha for eksempel. Da endrer de nok bare det som trengs.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er landbruket i Norge rundt Mjøsa, på Jæren og omkring Trondheimsfjoren?

Grunnen er selvfølgelig bedre naturforhold (varmere temperatur, riktig mengde nedbør osv) men hvorfor er det akkuratt disse områdene som er best?

Sikter på et svar som inneholder noe med isbreer, men er ikke helt sikker :p

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis jeg sykler ned en bakke i sykt stor fart og bakhjulet punkterer? Får angst når jeg sykler fordi den punkterte engang da jeg skulle kjøre opp fortauet. Og nå er det lappet.

 

Og hva er forskjellen på 4/5 og 4+ (osv) i karakterer? Hvem er høyest av de to?

 

Vil tippe at 4/5 er bedre en 4+. Siden 4/5 da "ser" man karakteren 5. Men i 4+ er det bare 4'ern liksom :)

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis jeg sykler ned en bakke i sykt stor fart og bakhjulet punkterer? Får angst når jeg sykler fordi den punkterte engang da jeg skulle kjøre opp fortauet. Og nå er det lappet.

Jeg ville vært mer redd for om framhjulet punkterte, for å være ærlig.

Om du har standard sykkel med tykke dekk tror jeg ikke effekten er så stor, men på landeveissykkel som jeg har kan dekkene eksplodere helt når de punkterer (selv om det ikke er så ille nå som det var med gamle limdekk).

Lenke til kommentar

1.

Hva er "gamle limdekk"?

 

2.

Hvor mye lettere er det å sykle på en konkurransesykkel, enn på en vanlig DBS?

Den lokale sykkelsjappa har en sykkel de påstår er er identisk med Gunn Rita Dale sin.

Kan jeg sykle mye lengre på en slik, enn med min gamle DBS-sykkel?

Den gamle DBSen er visst i aluminium, men har litt brede dekk og støtdempere og slik komfort.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvis du har en Pc som ikke trenger mer enn en 500w strømforsyning og du setter inn en... si 1200 W.

 

Virker pc'en som normalt eller går den "nuclear"?

den vil funke som normalt

strømforsyningen gir ut maksimalt 1200w, den gir ikke konstant 1200w.

Lenke til kommentar

Hvis du setter inn en strømforsyning som er større enn du trenger, så oppnår du ikke noe annet enn god margin for hvis du installerer strømkrevende komponenter senere.

 

Jo mere watt den kan levere, jo bedre.

 

Da jeg gikk til PC-sjappa ba jeg om den svakeste de hadde, og endte opp med en Chieftek til ca. 300 kroner.

Men jeg har et hovedkort som er bygget spesiellt med strømforbruk og størrelse i tankene. Den strømforsyningen jeg kjøpte hadde fortsatt masser av kraft å gi.

 

Fordelen med min strømforsyning er at den ikke blir veldig varm, og har kun en vifte som ikke bråker noe særlig.

Lenke til kommentar

Vil tro større strømforsyninger blir mindre varme med tanke på at spoler og ledere er dimensjonert for større kapasitet. Dermed hvis du utnytter veldig lite av den, så får du mindre varmetap pga tverrsnittet på ting. Sånn etter min logikk.

Lenke til kommentar
Ser ikke vitsen med å gi slike "lizzom"-karakterer.

I Frankrike har de karakterer fra 1 til 20.

Tror ikke lærerne der borte føler noe behov for å gi 17+.

Som oppfølging: Hvorfor er det "mindre plass" til karakteren 1 og 6?

 

Altså, du kan bare få 1 og 1+, ergo er dette to verdier som er innenfor karakteren 1. Men du kan derimot få 2-, 2 og 2+, altså er det tre "verdier" innenfor denne karakteren. Dette er himla frustrerende for de som prøver seg på en sekser, som jo bare kan være 6- og 6. Hvorfor skal det være sånn?

Lenke til kommentar
1.

Hva er "gamle limdekk"?

Den typen dekk som var på landeveissykler før. De måtte limes.

2.

Hvor mye lettere er det å sykle på en konkurransesykkel, enn på en vanlig DBS?

Den lokale sykkelsjappa har en sykkel de påstår er er identisk med Gunn Rita Dale sin.

Kan jeg sykle mye lengre på en slik, enn med min gamle DBS-sykkel?

Den gamle DBSen er visst i aluminium, men har litt brede dekk og støtdempere og slik komfort.

Gunn Rita Dale sykler vel terreng? Jeg prater ihvertfall om landevei.

 

Jeg opplever en enorm forskjell på en slik. Sykkelen ruller mye lettere, du sitter bedre, er lettere å sykle med sykkelsko osv.

Støtdempere gjør at du kaster bort krefter i hvert tråkk.

Lenke til kommentar
Gunn Rita Dale sykler vel terreng?
Det viser hvor lite jeg følger med sport.

Men en sånn Lance Armstrong-liknende sykkel med tynne dekk og null fjæring, da? Bør jeg kjøpe en slik for å kunne trene?

Jeg elsker laaaaaaange turer, men vil ikke bli sliten med en gang. Jeg kjører ALDRI på veier som ikke er asfalterte.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...