Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nei leste nettop om Bermudatriangelet på wikipedia før jeg stilte spørsmålet, og skjønte at den var ganske så løst, så derfor jeg spørte om det var noen andre. Atlantis er såklart en god kanditat ja. Hmm... Digger mystiske ting!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står en liten datamaskin (PLS/PLC) i forbindelse med lyskrysset. Den er programmert til å holde styr på alle lysene, varighet, skifter, knapper som er trykket på osv. Trykker man på fotgjengerknappen så vil vil det legges inn grønn mann i rekkefølgen av lysskiftene. Hver kjøreretning skal ha et minimum tid før det blir rødt igjen. Minimumstiden avhenger av tid på døgnet (som igjen er justert etter målt trafikkmengde). Grønn mann har sin egen plass i lyssyklusene så det kan hende man må stå og vente en stund. I bysentra er grønn mann en standard del av lyssyklusen på tider av døgnet med mye fotgjengere slik at man ikke trenger å trykke på knappen. Noen steder har trafikklysene sensorer for de ulike kjøreretningene slik at tiden til hver retning avpasses etter trafikken.

 

Vegvesenet har egne standarder for lyssykluser, varighet, ventetider, osv i ulike typer lyskryss slik at man kan forvente lik oppførsel på lysene i like typer kryss.

Lenke til kommentar

Han er dau.

 

--

 

Men uansett, ser ut som bildet er litt overdrevet. Selvfølgelig var det helt jævlig, kanskje noen steder var det så ille som det var på bilde og (selvfølgelig ikke 24/7), men det var nok en del lik rundt omkring. Mange rømte jo opp i fjellene og søkte ly der, men allikevel ble tatt av bølgen.

Lenke til kommentar

Det er PLS og ikke mikrokontrollere. Mikrokontrollere krever jo gjerne en del tilrettelagt "infrastruktur" rundt seg for å fungere og programmere. PLS er enklere fordi de er ferdige moduler med det antall kontaktorer som trengs og de inn-signalene som trengs på rekkeklemmer. Det er også veldig enkelt for vegvesenet å kjøre inn ferdige programmer for ulike typer lyskryss og evt. tilpasse de etter lokale forhold. PLSene kommer også med passende IP-grad, redundans og toleranse for kortslutninger/signalfeil.

 

Mikrokontrollere egner seg bedre for masseproduksjon av all verdens dippedutter med display, sensorer osv der enhetskostnad er viktig og man bruker samme program på svært mange enheter.

Lenke til kommentar
Det er PLS og ikke mikrokontrollere. Mikrokontrollere krever jo gjerne en del tilrettelagt "infrastruktur" rundt seg for å fungere og programmere. PLS er enklere fordi de er ferdige moduler med det antall kontaktorer som trengs og de inn-signalene som trengs på rekkeklemmer. Det er også veldig enkelt for vegvesenet å kjøre inn ferdige programmer for ulike typer lyskryss og evt. tilpasse de etter lokale forhold. PLSene kommer også med passende IP-grad, redundans og toleranse for kortslutninger/signalfeil.

 

Mikrokontrollere egner seg bedre for masseproduksjon av all verdens dippedutter med display, sensorer osv der enhetskostnad er viktig og man bruker samme program på svært mange enheter.

 

Du er sikker på det?

Vegvesenet har surra med mange rare systemer igjennom tidene, f.eks Dupline, som er langt i fra like lett å jobbe med som en PLS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...