Fredrik. Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Nei leste nettop om Bermudatriangelet på wikipedia før jeg stilte spørsmålet, og skjønte at den var ganske så løst, så derfor jeg spørte om det var noen andre. Atlantis er såklart en god kanditat ja. Hmm... Digger mystiske ting! Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Hvorfor har England, Skotland, Wales og Nord-Irland hvert sitt nasjonale fotball-lag? Burde ikke de ikke hatt bare ett lag for hele Storbritania istedet? :s Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Blir ikke det litt som Skandinavia skulle hatt et eget lag? Og USA. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Mer som om Sørlandet, Vestlandet, Nord-Norge og Østlandet skulle stilt med hvert sitt landslag.. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Blir ikke det litt som Skandinavia skulle hatt et eget lag? Og USA.USA har ett, samlet landslag i fotball. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Er antigravitasjon som sett i filmer teoretisk sett umulig? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Er antigravitasjon som sett i filmer teoretisk sett umulig? Det er ikke så lett å si ja eller nei på dette spørsmålet, men ut fra det vi vet i dag er det sannsynligvis umulig. Wikipedia-artikkelen kaster nok litt mer lys på dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-gravity Endret 5. mai 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
co2 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Når man trykker på knappen ved trafikklys, hvordan påvirker dette lysene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det står en liten datamaskin (PLS/PLC) i forbindelse med lyskrysset. Den er programmert til å holde styr på alle lysene, varighet, skifter, knapper som er trykket på osv. Trykker man på fotgjengerknappen så vil vil det legges inn grønn mann i rekkefølgen av lysskiftene. Hver kjøreretning skal ha et minimum tid før det blir rødt igjen. Minimumstiden avhenger av tid på døgnet (som igjen er justert etter målt trafikkmengde). Grønn mann har sin egen plass i lyssyklusene så det kan hende man må stå og vente en stund. I bysentra er grønn mann en standard del av lyssyklusen på tider av døgnet med mye fotgjengere slik at man ikke trenger å trykke på knappen. Noen steder har trafikklysene sensorer for de ulike kjøreretningene slik at tiden til hver retning avpasses etter trafikken. Vegvesenet har egne standarder for lyssykluser, varighet, ventetider, osv i ulike typer lyskryss slik at man kan forvente lik oppførsel på lysene i like typer kryss. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Hvordan var egentlig situasjonen i Norge(og Europa generellt) under svartedauden? Var den like ille som man får inntrykk av fra bilder som dette? Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Skal spørre Tiptiptiptipoldefar. Fixed Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Han er dau. -- Men uansett, ser ut som bildet er litt overdrevet. Selvfølgelig var det helt jævlig, kanskje noen steder var det så ille som det var på bilde og (selvfølgelig ikke 24/7), men det var nok en del lik rundt omkring. Mange rømte jo opp i fjellene og søkte ly der, men allikevel ble tatt av bølgen. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det står en liten datamaskin (PLS/PLC) i forbindelse med lyskrysset. Vet du om de bruker en PLS? Eller er det mulig at de bare bruker mikrokontrollere? Er jo ikke akkurat så avanserte systemer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det er PLS og ikke mikrokontrollere. Mikrokontrollere krever jo gjerne en del tilrettelagt "infrastruktur" rundt seg for å fungere og programmere. PLS er enklere fordi de er ferdige moduler med det antall kontaktorer som trengs og de inn-signalene som trengs på rekkeklemmer. Det er også veldig enkelt for vegvesenet å kjøre inn ferdige programmer for ulike typer lyskryss og evt. tilpasse de etter lokale forhold. PLSene kommer også med passende IP-grad, redundans og toleranse for kortslutninger/signalfeil. Mikrokontrollere egner seg bedre for masseproduksjon av all verdens dippedutter med display, sensorer osv der enhetskostnad er viktig og man bruker samme program på svært mange enheter. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg velger og kalle det sekvensstyring via PLS. Her er et spm: Hvem er Bruker NR. 1 - På forumet ? :O Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=1 Amund Espelien er en av gründerne av Hardware.no og forumet. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det er PLS og ikke mikrokontrollere. Mikrokontrollere krever jo gjerne en del tilrettelagt "infrastruktur" rundt seg for å fungere og programmere. PLS er enklere fordi de er ferdige moduler med det antall kontaktorer som trengs og de inn-signalene som trengs på rekkeklemmer. Det er også veldig enkelt for vegvesenet å kjøre inn ferdige programmer for ulike typer lyskryss og evt. tilpasse de etter lokale forhold. PLSene kommer også med passende IP-grad, redundans og toleranse for kortslutninger/signalfeil. Mikrokontrollere egner seg bedre for masseproduksjon av all verdens dippedutter med display, sensorer osv der enhetskostnad er viktig og man bruker samme program på svært mange enheter. Du er sikker på det? Vegvesenet har surra med mange rare systemer igjennom tidene, f.eks Dupline, som er langt i fra like lett å jobbe med som en PLS. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Hvorfor ser 'paradise hotel' ut som det er filmet med et mobilkamera med fingermerker på linsa? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Er det kopierings-rettigheter på 4chan sin meme-er? De som er laget av brukerene. Endret 6. mai 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå