Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Se bort i fra at man i Norge (og resten av Europa?) trenger eget sertifikat for å kjøre biler med mer enn 7 seter.

9263376[/snapback]

What?

Vi har kjøpt russebil med 8 seter, og de sa vi kunne kjøre med den med et vanlig sertifikat!

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste kjenner til konseptet leddbuss. Finnes det noe tilsvarende for biler der man kan ha passasjerer i bakdelen når man kjører? Nesten som en slags forelengelse av en stasjonsvogn med 7 seter der man setter på en modul med 4-6 ekstra seter på tilhengerfestet.

Se bort i fra at man i Norge (og resten av Europa?) trenger eget sertifikat for å kjøre biler med mer enn 9 seter inkludert sjoføren.

9263376[/snapback]

Kommer BV 206 med i definisjonen biler? Jeg kjørte selv en slik en i Forsvaret, og det var rikelig med plass foran og bak.

180px-Hagglunds_Bv206_25th_US_Marines_1.jpg

Lenke til kommentar
Så fremst jeg hører rett, så roper de "Allah aqbar!" noe som betyr "Allah være priset" eller noe lignende :)

9259236[/snapback]

"Gud (allah) er størst"

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
De fleste kjenner til konseptet leddbuss. Finnes det noe tilsvarende for biler der man kan ha passasjerer i bakdelen når man kjører? Nesten som en slags forelengelse av en stasjonsvogn med 7 seter der man setter på en modul med 4-6 ekstra seter på tilhengerfestet.

Mener du at det skal være to deler, en del med motor og en som blir dratt?

Eller at det er en lang jevel av en bil med mulighet for å bøyes på mitten, sånn som leddbussene?

Aner ikke noe om det, men ville tippet på at det er ikke gjenomførbart. Hvis det er to deler så ville pasasjernene i bakdelen ikke ha kontakt med føreren. En annen ting er vekten (jeg vet ingent ting om biler). Hvis man slenger noe som skal vere sikkert(med bjelker i døra og hele pakken) + 5x80kg så vill vel motoren ha noe problemer. Man dobbler jo nesten vekten bilen skal dra (bil uten motor + bil ).

Og funsksjonen ville jo bare funke som en oppgradering, for det er vel billigere å produsere en 11 seter enn å produsere 1 bil + 1 en vogn? Selv om du betaler avgifter på større motor på 11 seteren.

En annen ting er jo designet, det må se helt herpet ut.

edit : Codename_Paragon

Tror det er snakk om en oppgradering til en personbil. Men får du de på hjul?

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt BV :) Men jeg tenkte på biler som egner seg mer for vanlig kjøring på vei og som f.eks store familier kan hekte på den ekstra modulen om det trengs og ellers kjøre liten bil. Utvide antall seter etter behov på en litt annen måte en å slå opp to trange seter i bagasjedelen av stasjonsvogner.

Campingvogn kan sikkert også høres ut som det ligner på konseptet mitt men de er ikke lov å sitte i under transport (så vidt jeg vet) og er ikke helt det jeg har i tankene.

Mener du at det skal være to deler, en del med motor og en som blir dratt? Eller at det er en lang jevel av en bil med mulighet for å bøyes på mitten, sånn som leddbussene?

9263720[/snapback]

To deler ja, men gjerne med en sånn fleksibel kappe man setter på for å minske turbulensen og koble sammen de to kupéene.

Angående vekt så ser jeg for meg en bil som veier 1,5-2 tonn og en bakdel som veier 1 tonn inkludert 6 passasjerer. Biler i klassen 1,5-2 tonn kan ofte trekke hengere på 1-1,4 tonn i følge vognkortet.

Jepp, det blir nok litt ikke noen racer men hensikten er at man kan justere "størrelsen på bilen" etter behovet i øyeblikket og slippe å kjøre "minibuss" hver gang man skal på jobb med matpakken som bagasje. Men likevel ha muligheten til f.eks å ta med alle 10 ungene på fotballtrening de gangene man trenger det.

Redigert: En kjapp og dårlig manipulering som illustrerer idéen:

post-3851-1186931682_thumb.jpg

Redigert 2: Ennå en kjapp manipulering, nå med en fleksibel "gummi"pressenning som reduserer turbulensen mellom bilene og som åpner en mulighet for å koble sammen de to kupéene ved å åpne vinduet i bagasjelokket på bilen og åpne vinduet foran på bakvogna.

post-3851-1186932462_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvordan ville en atom-bombe eksplosjon se ut i verdensrommet?

9265058[/snapback]

Litt usikker faktisk, tror det vil være et sterkt lysglimt, og ikke så mye mer enn det. Den klassiske soppstrukturen kommer jo av materiale som slenges opp av bomben, og sjokkbølgen som brer seg vil trenge et medium å bre seg i (eks. luft / jord).

Lenke til kommentar
B?

Når hjulene snur så vil de få mer motstand.

Litt slædding hjelper, da står jo hjulene ganske låst.

For det er jo etter at man har bremset det gjelder, vil tippe på at B bruker mindre tid men dekker ett større område.

Dont shoot

9265717[/snapback]

Det var også det en kompis sa, han som kjørte bilen, mens en annen sa at hvis man holdt dekka i en stilling hele tiden mens man bremset, bremset den bedre.

Jeg lurer da det var en nær bulk episode idag.

Jeg stemmer på B selv, da man bruker mer av dekket, og flere sporr. Men samtidig vil det bli mer friksjon ved å ha en stilling, å tar jeg ikke feil får dekket mer grep jo varmere det er.

Lenke til kommentar
Hvordan ville en atom-bombe eksplosjon se ut i verdensrommet?

9265058[/snapback]

Jeg tror som Zlatzman at det vil bli et kraftig lysglimt og knapt noe mer enn det. I hvert fall ikke noen røyksopp som man ser på de klassiske atombombebildene eller en diger "røykkule" i romfilmer. På jorda kommer "soppen" av at luft kondenserer av den kraftige trykkbølgen og sand/jord som slenges i lufta. Oppvarmet luft har lettere tetthet en kald luft så den varme lufta rundt der bomba smalt vil stige kraftig oppover og suge med seg støv fra bakken som en støvsuger mens soppen ruller oppover i atmosfæren.

Hva er den greia med at katter dør hvis man stikker sennep i rompa dens?

9265379[/snapback]

De prøver å springe i fra smerten og springer til de segner om av overbelastning på hjertet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...