Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer vel an på om man bruker Bankaxept eller Visa-delen av kortet. Bankaxept kan ikke bruke penger som ikke er på kortet, mens Visa-delen av kortet vanligvis har en kreditt du kan bruke utover det du har på kortet.

 

Og det kommer også an på om bankterminalen er online. Bankaxept er alltid online mens rene Visa-terminaler kan være offline. Er man offline sier det seg selv at det ikke går an å "se" om man har overtrukket kortet før etter at du har betalt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Aha, interessant. Har merket at noen plasser kunne jeg overtrekke VISA kortet mitt litt, men ikke for mye, sånn rundt 30-40 kr over, mens 250 kr over (når jeg prøvde å ta ut) gikk ikke. Andre plasser kan jeg trekke over med flere hundre uten at jeg har fått feilmelding.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

For every action there's an equal and oposit re-action. (Newton)

 

Når vifta blåser på seilet, vil kreftene også skyve vifta i motsatt retning. Båten vil dermed stå stille.

 

Hvis seilet tas bort, vil vifta som blåser fremover få båten til å gå bakover.

 

Hvis vifta som blåser på seilet ikke er montert i båten, men på ei brygge på land, kan det virke.

Lenke til kommentar
Si man har en liten seilbåt, og en stor vifte oppi, som blåser på seilet. Vil båten da gå forover?

Du kan tenke deg at den vinden som vifta skaper er som muskelkraften din. Bytt vifta ut med deg selv, og tenk på om du da kan flytte båten, bare ved å dytte mot seilet.

 

Derimot, hadde du hatt noe som ikke er koblet til båten, som f.eks en brygge, å dytte fra, så hadde båten beveget seg. Dette blir som vinden og seilet.

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar

I veldig mange TV serier er det samplet latter, altså "latterboks". Spesiellt i amerikanske komiserier. Derfor så de seg nødt til å påpeke "This show is filmed before a live studio audience" på enkelte serier, så folk skulle vite det var "ekte".

Det har vært noen ganske stygge krangler på store komiserier, der en i cast har klagd på at en anna fikk lagt på mere latter enn dem selv og saksøkt og alt mulig.

 

Og jeg kan ikke tenke meg at et voksent publikum kan sitte og le høyt av hver eneste setning Karl&Co sier heller.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

En del norske serier spilles inn med publikum og på en scene. Gamle Karl&Co blant annet.

Friends gjorde noe lignende:

Filming for the series began in the summer of 1994 in front of a live audience, who were given a summary of the series to familiarize themselves with the six main characters;[26] a hired comedian entertained the studio audience between takes.
Lenke til kommentar
Men andre Tore Ryen-serier som Holms kan jo ikke være filma med publikum. Når ALT den hysterisk dårlige dattra til Tore sier fremkaller latterbrøl.

Jo, Holms hadde publikum. Publikum blir gjerne "hypet" opp under en innspilling og får en flokkmentalitet som gjør at man ler seg nesten i hjel av selv de dummeste vitsene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...