Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tøfft. Kan en nyfødt baby "puste under vann" slik de kan i magen?

Nei, de kan ikke og de trenger ikke sålenge de får oksygen gjennom navlestrengen.

Som påpekt, det går fint an å føde under vann, og babyen vil ikke trekke luft inn i lungene før den kommer opp av vannet (dog innen rimelighetens grenser). Fjerner du derimot navlestrengen og/eller morkaken under vann, dør nok babyen ganske fort.

Lenke til kommentar
Angående egenandel ved helsetjenester, har vært på en del besøk hos øyenlegen på sykehuset og har fått kvittering på alle besøkene, kan jeg da dra tilbake og be de skrive på egenandel kortet?

 

Vet at jeg får det dekket, men kan jeg komme i ettertid med kvitteringer og be de skrive på kortet?

Ja, det kan du.

Lenke til kommentar
Angående egenandel ved helsetjenester, har vært på en del besøk hos øyenlegen på sykehuset og har fått kvittering på alle besøkene, kan jeg da dra tilbake og be de skrive på egenandel kortet?

 

Vet at jeg får det dekket, men kan jeg komme i ettertid med kvitteringer og be de skrive på kortet?

Ja, det kan du. Eller du kan ta med deg alle kvitteringene og kortet og gå til trygdekontoret å få påført utgiftene der.

Du kan også gå til fastlegen din å få påført utgiftene. Tror også enkelte apotek kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at alle russere bruker bare ")" i steden for ":)" på nettet?

Ok, oppdatert. Nå har jeg snakket med min kone og fått følgende forklaring:

Russerne bruker ikke smiley helt på samme måte som vi gjør med å legge uttrykk i setningene eller ordene. De viser vare munnen ")" når noe er morsomt og flere ")))" hvis det er veldig morsomt.

Noen (bl.a min kone) bruker å legge lage "nese og munn" slik "-)" evt "-)))".

Skal de si eller mene noe ironisk, skriver de det.

"Jada, den var veldig fin -)) Ironisk"

Lenke til kommentar
Kva for eit program er det du har tatt i bruk for å lage dissa modellane?

Jeg regner med at det er meg du spør? Og at spørsmålet gjelder 3-hjulingen SeaLion?

sealion0807181cs3.jpg

Svaret er Bryce. Det er egentlig ikke et modelleringsprogram, men et program for å lage landskap og animasjoner i 3D. Men Bryce har innebygde modelleringsfunksjoner som jeg har lært meg å beherske og utnytte gjennom flere års bruk.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Er det noen begrensninger i loven som sier hvor kraftig anlegg man kan ha i bilen sin i Norge?

 

Han duden der kjører rundt med 30 000 watt i bilen sin, og kan lett få vinduer i bygninger over 3 meter unna til å dirre, og sette av alarmer i andre biler. Hadde han hatt lov å kjøre rundt i Norge med denne bilen? :p

 

Lenke til kommentar
jeg har bare en sub på 800watt og en monoblokk på 1500watt. jeg spiller høyt når jeg er utenfor borettslag og slikt. mest for å holde meg våken og for å slippe unna veistøy.

 

Spørsmål: hvis et menneske er såvidt i live kan det fortsatt høre ?

 

Hva legger du i "såvidt i live"? Hørselen er jo noe av det siste som forsvinner når man mister bevissthet, samme er det gjerne hørselen noe av det første som kommer tilbake av bevisste funksjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg såg på tvserien the mentalist der de sa at noen var "barely alive" også lurte jeg da på om personen kunne høre at de sa det.

 

Man kan jo feks være bevisst, og allikevel være "barely alive", så det er vansklig å si noe om uten å kjenne omstendighetene nærmere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var et tilfelle i nyhetene for ca et års tid siden der en mann våknet etter veldig mange år i koma. (30-40?) Han hadde vært bevist men hadde ikke kunnet uttrykke seg på noen måte i alle de årene. Han husket mye av det kona hadde sagt til han når han lå i koma. Antall barnebarn de hadde fått, navn osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...