Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har i det siste merket at jeg har fått puss/slim innerst i øyekroken på begge øynene, det samler seg opp og om kvelden blir det en liten "ball". Hva er det?

 

Godt mulig jeg har hatt det utrolig lenge, men jeg har hvertfall lagt merke til det nå.

"Tårevæske er en blanding av vann, salt, proteiner, fett, sukker, sitronsyre og bakteriedrepende stoffer. Dessuten inneholder tårevæsken forskjellige avfallsstoffer som kroppen trenger å kvitte seg med.

 

Tårevæsken lages i tårekjertlene, som sitter rett over den ytterste øyekroken på begge øynene. Hver gang du blunker, strømmer tårevæske ut fra øyelokket og skyller vekk støv, bakterier, pollen og annet rusk og rask."

http://www.forskning.no/artikler/2002/oktober/1033121650.75

Antakeligvis ikke noe annet enn dette

Lenke til kommentar

Når man feks. kjører for fort med bil og ser en politibil så får man en sånn litt uggen følelse, kan på en måte kjenne på hele kroppen at det skjer en kjemisk forandring. Hva er det som EGENTLIG skjer inne i kroppen når denne følelsen kommer? Regner med de fleste forstår hva slags følelse jeg tenker på, men kan prøve å forklare bedre dersom det er behov for det.

Lenke til kommentar

Kjenner så absolutt til den eksakte følelsen. Forklaringa må vel være at kroppen din sier at nå må du være skjerpet.

 

Nytt spørsmål: Hva skjer om jeg skrur av tenninga mens jeg kjører i f. eks. 70 km/t? Er det bare å bremse ned for så å starte på nytt eller kan jeg starte igjen med en gang? Føler liksom ikke for å prøve det.

Lenke til kommentar
Kjenner så absolutt til den eksakte følelsen. Forklaringa må vel være at kroppen din sier at nå må du være skjerpet.

 

Nytt spørsmål: Hva skjer om jeg skrur av tenninga mens jeg kjører i f. eks. 70 km/t? Er det bare å bremse ned for så å starte på nytt eller kan jeg starte igjen med en gang? Føler liksom ikke for å prøve det.

 

Det er bare å clutche ut bilen, gjerne sette den i fri, så kan du starte den på nytt igjen.

Men som nevnt, aldri finn på å dra ut nøkkelen.

Skjedde en dødsulykke i Drammen for en del år siden da ei dame gjorde dette for å spare bensin ut en lang bakke.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Når man feks. kjører for fort med bil og ser en politibil så får man en sånn litt uggen følelse, kan på en måte kjenne på hele kroppen at det skjer en kjemisk forandring. Hva er det som EGENTLIG skjer inne i kroppen når denne følelsen kommer? Regner med de fleste forstår hva slags følelse jeg tenker på, men kan prøve å forklare bedre dersom det er behov for det.

Dette er "Fight-or-flight"-responsen, tipper jeg.

Lenke til kommentar

 

Kjenner så absolutt til den eksakte følelsen. Forklaringa må vel være at kroppen din sier at nå må du være skjerpet.

 

Nytt spørsmål: Hva skjer om jeg skrur av tenninga mens jeg kjører i f. eks. 70 km/t? Er det bare å bremse ned for så å starte på nytt eller kan jeg starte igjen med en gang? Føler liksom ikke for å prøve det.

 

Det er bare å clutche ut bilen, gjerne sette den i fri, så kan du starte den på nytt igjen.

Men som nevnt, aldri finn på å dra ut nøkkelen.

Skjedde en dødsulykke i Drammen for en del år siden da ei dame gjorde dette for å spare bensin ut en lang bakke.

 

I tillegg så vil ikke bremsekraft forsterkeren fungere, dvs blir veldig tungt å bremse. Servostyring vil også slutte å fungere, for å nevne noe. Så det er ikke særlig lurt å kutte tenninga i fart.

Bør ikke være nødvendig å starte bilen igjenn med tenningen, skulle bare være å sette den i passe gir og slippe clutchen. Stort sett slik man tar bakkestart eller dytter i gang en bil, men da er farten gjerne mye lavere (kanskje det er av betydning?).

 

Har også "testet" å starte motoren igjen når den var i gang, trodde jeg hadde kvelt den, gikk bra, men lagde noen ulyder.

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om bil, så lurer jeg på en ting. Hva skader/ødelegger en motor hvis den får for høyt turtall?

 

Har en R/C-bil med nitromotor, og jeg har hørt at jeg ikke må gi full gass når den er i lufta.

 

Også spiller jeg Live For Speed (bilsimulator). Bare for gøy fucka jeg med motoren. Jeg kjørte i femte gir og kom opp i 180km/t. Så clutchet jeg, girte ned til første og slapp clutchen, og nåla gikk opp i 14-15 000 RPM. Nå er motoren død.

 

Gjorde det samme med en annen her på forumet, og etterpå var det så vidt bilen gikk framover. :p

Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at alle russere bruker bare ")" i steden for ":)" på nettet?

Vel, min russiske kone bruker "-)" for ":-)" og "-))", evt "-)))" for ":-D"

Vet egentlig ikke hvorfor, og jeg har faktisk aldri spurt henne på de snart fire årene vi har vært gift ... :blush:

 

[Edit]A-Jay: "Svart kolon" som du avbilder her er ikke i det kyrilliske tastaturoppsettet, så de har ikke tilgang på den når de bruker det "røde" oppsettet. Men på kyrillisk tastaturoppsett er ":" på shift-6.

En annen ting ar at kona skriver jo norsk til meg og bruker da norsk oppsett og har full og enkel tilgang til ":", men bruker likefullt de som beskrevet over.[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Når vi først snakker om bil, så lurer jeg på en ting. Hva skader/ødelegger en motor hvis den får for høyt turtall?

 

Kan være mange ting, men to ting er vanligst:

 

* Varme: Jo raskere en motor arbeider, jo mer varme genererer den. Produserer motoren mer varme enn radiatoren greier å frakte vekk, vil oljen bli så tyntflytende at den ikke gjør jobben sin lenger med å dekke over alle motordelene. Når det skjer øker varmeutviklingen i motoren dramatisk, og den økte friksjonen gjør at en så og si spiser opp motordelene. Metall blir svakt ved høy temperatur, og korrosjon og slitasje blir også forsterket dramatisk ved høye temperaturer. Spon som blir smeltet av stempelhode og vegger legger seg mellom disse to og blokkerer stempelhodet fra å bevege seg.

 

* Kraft: Når sylinderhodene beveger seg, genererer dette krefter i stempelstagene. Jo raskere hodene beveger seg, desto større blir kreftene på stagene. Stagene er da nødvendigvis dimensjonert for en maksimal kraft. Samme gjelder ventiler og andre komponenter.

Lenke til kommentar
Når vi først snakker om bil, så lurer jeg på en ting. Hva skader/ødelegger en motor hvis den får for høyt turtall?

Det vanligste er såkalt ventilflyt. Denne tilstanden oppstår når lukkefjærene ikke rekker å lukke ventilene før neste gang kamknasten åpner ventilen igjen. Slike åpne ventiler risikerer å krasje med stempeltoppene når de er på vei opp. Resultatet er kan bli bøyde ventiler, knuste stempler, bøyde råder og lignende, kort sagt ødelagt motor.

 

Det er imidlertid fullt mulig å bygge motorer som tåler ganske høye turtall. Motorene i Formel 1 er ofte oppe i 19000 o/m ved akselerasjoner, flere ganger i hvert løp.

Lenke til kommentar
Hva er historien bak den bilen du bruker som avatar, SeaLion?

Det er et prosjekt jeg holder på med i ledige stunder, en minimalistsportsbil der lav vekt er så viktig at jeg har kuttet ut et hjul og et hjuloppheng for å spare vekt (og for å få godkjent en selvbyggerbil i Norge uten krasjtesting, 3-hjulinger har nemlig andre godkjenningsregler i EØS-området enn andre kjøretøy). Det er selvsagt en "SeaLion", mitt eget design, og den kan se ut omtrent som dette (datategninger):

sealion0807141ma0.jpg

sealion0807131fo4.jpg

sealion0807121ky5.jpg

 

En såkalt røntgenillustrasjon som bl.a viser plasseringen av en motorsykkelmotor i fronten og den bærende stålrørsramma:

sealion080715xrayku5.jpg

 

Frontruta er "lånt" fra Lotus Elise og kjøretøyet har ingen dører, man må klatre (eller hoppe) over kanten for å komme ned i den. 3-hjulinger registreres som motorsykler (kun registeringsskilt bak), men uten hjelmpåbud og det står i vognkortet på de at man må ha bilsertifikat for å kjøre de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...