Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja til alt unntatt synet. Mennesker ser veldig godt sammenliknet med de fleste andre dyr. :)

 

Hørselen vår er også ganske god. Vi hører jo ned til godt under bakgrunnstøyen på de aller fleste steder, og har relativt god hørsel eller også.

 

AtW

Vi hører ikke så værst men det spørs veldig hvilke dyr du sammenlikner oss med. Hunder slår oss med god margin.

Lenke til kommentar
Mennesker ser veldig godt sammenliknet med de fleste andre dyr. :)

Vi ser ikke spesielt skarpt, og vi ser vesentlig dårligere om natten enn mange dyr. Men det er bare mennesker og andre aper som har fullt fargesyn, altså både rød/grønt og gult/blått. Mange andre dyr med såkalt fargesyn ser kun gult/blått og ser rødt og grønt som mer eller mindre grått. Hundedyr (inkludert ulver, rever og hyener) er fullstendig fargeblinde, de ser verden i sort/hvitt. Ellers er det flere dyr som er følsomme i det infrarøde eller ultrafiolette området, lys som er usynlig for oss.

Lenke til kommentar
Mennesker ser veldig godt sammenliknet med de fleste andre dyr. :)

Vi ser ikke spesielt skarpt, og vi ser vesentlig dårligere om natten enn mange dyr. Men det er bare mennesker og andre aper som har fullt fargesyn, altså både rød/grønt og gult/blått. Mange andre dyr med såkalt fargesyn ser kun gult/blått og ser rødt og grønt som mer eller mindre grått. Hundedyr (inkludert ulver, rever og hyener) er fullstendig fargeblinde, de ser verden i sort/hvitt. Ellers er det flere dyr som er følsomme i det infrarøde eller ultrafiolette området, lys som er usynlig for oss.

 

Mennesker har ganske skarpt syn i forhold til mange ikke-jaktene dyr, i tilegg har vi som du sier godt fargesyn. Det samlet gjør at jeg vil si vi har ganske godt syn, men på nattsynet er det som du sier endel å hente.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja til alt unntatt synet. Mennesker ser veldig godt sammenliknet med de fleste andre dyr. :)

 

Hørselen vår er også ganske god. Vi hører jo ned til godt under bakgrunnstøyen på de aller fleste steder, og har relativt god hørsel eller også.

 

AtW

Smakssansen vår er heller ikke så værst.

Mennesker har ca 9000 smaksløker, mot hundens 1700.

Wikipedia - Tamhund

Hvor effektive er smaksløkene våre? Jeg visste ikke at vi hadde så mange smaksløker men siden luktesansen er en så stor del av smaksansen vår så regnet jeg med at også smaksansen vår var vesentlig dårligere enn hos hunder.

Lenke til kommentar
Bedre hørsel må nok ikke spesifiktivt bety at de hører høyere enn oss. Jeg skal ikke nekte på at hunder hører høyere enn oss, noe jeg antar de gjør til en viss grad, men de hører nok flere typer lyder enn oss (tenker på lyder over 14MHz som vanlige folk har problemer med å høre). Det vil jeg si meg enig i.

Jeg tror du mener kHz, ikke MHz.

Du har helt rett :)

Lenke til kommentar
Mange andre dyr med såkalt fargesyn ser kun gult/blått og ser rødt og grønt som mer eller mindre grått.

Det kan ikke stemme? De vil vel se rødt/grønt som ulike toner/blandinger av gult og blått siden de ser disse fargene i utgangspunktet. Se for eksempel fargeskjemaet her: http://www.uwsp.edu/PSYCH/dog/LA/DrP4.htm

 

Hundedyr (inkludert ulver, rever og hyener) er fullstendig fargeblinde, de ser verden i sort/hvitt.

Man trodde nok det før, men nå vet man at mange hunder kan se gult og blått. Så de er rød/grønn fargeblind.

 

Hehe hvis hunder hadde hørt MHz, tror jeg de bare hadde sprunget i ring etter radiosignaler hele tiden.

Som khaffner påpeker, radiosignaler er elektromagnetiske bølger og ikke lydbølger.

Lenke til kommentar
Hehe hvis hunder hadde hørt MHz, tror jeg de bare hadde sprunget i ring etter radiosignaler hele tiden.

Som khaffner påpeker, radiosignaler er elektromagnetiske bølger og ikke lydbølger.

Hadde de derimot sett langtnok utenfor det normale fargespekteret vi kjenner ;) Så hadde de sett litt av et lysshow overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...