Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man drikker mindre (normalt) så blir urinen mer konsentrert, gulere. Så lenge kroppen får dekket minimumsbehovet for væske, så klarer nyrene å skille ut alle avfallstoffene. Kroppen skiller ikke ut mer avfallstoffer ved større væskeinntak, urinen blir bare mindre konsentrert (mindre gul).

 

Ikke friskere med mer vann: http://www.forskning.no/artikler/2008/april/1207211698.83

Men så kan man så klart spørre seg hvordan man kan vite hvor mye vann som er nok.

 

Johanne Sundby mener dette ikke er noe videre hokus pokus for friske folk:

 

- Kroppen har allerede et godt system for å regulere vannbalansen: Tørsten. Tørstefølelsen sier fra når kroppen trenger mer vann. Har man forbrukt vann, for eksempel ved å svette mye, blir man tørst. Det er bare ved ekstrem varme eller intens kroppsbruk at man kan trenger å drikke mye.

 

- I verste fall kan overdreven drikking føre til at man ødelegger tørstefølelsen, advarer Sundby.

 

- Mange folk drikker antageligvis for mye, konkluderer hun og anbefaler følgende:

 

- Stol på signalene fra kroppen og drikk vann fra springen når tørsten melder seg.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hunder har bedre hørsel enn mennesker. Men er det sånn at når du hører på musikk så hører hunden det f.eks dobbelt så høyt?

Bedre hørsel må nok ikke spesifiktivt bety at de hører høyere enn oss. Jeg skal ikke nekte på at hunder hører høyere enn oss, noe jeg antar de gjør til en viss grad, men de hører nok flere typer lyder enn oss (tenker på lyder over 14MHz som vanlige folk har problemer med å høre). Det vil jeg si meg enig i.

Lenke til kommentar
Har alltid hørt at når du blir tørst har kroppen allerede vært litt for dehydrert en stund. At tørstesignalet egentlig kommer litt for seint i forhold til når man egentlig skulle drukket. Er det sant?

Det bekreftes av denne kilden:

Det ironiske er at tørsten først kommer etter at kroppen begynner å bli dehydrert. Derfor er det svært viktig å drikke vann ofte, uten å vente på å bli tørst. Når du begynner å bli tørst, er kroppen allerede dehydrert med 0,8 % til 2 % av kroppsvekten.

(hentet fra http://www.velvare-pa-jobben.com/water_at_work1.php)

 

Kilden tror jeg er en et firma som selger vann...

Lenke til kommentar
Bedre hørsel må nok ikke spesifiktivt bety at de hører høyere enn oss. Jeg skal ikke nekte på at hunder hører høyere enn oss, noe jeg antar de gjør til en viss grad, men de hører nok flere typer lyder enn oss (tenker på lyder over 14MHz som vanlige folk har problemer med å høre). Det vil jeg si meg enig i.

Jeg tror du mener kHz, ikke MHz.

Lenke til kommentar
Det ironiske er at tørsten først kommer etter at kroppen begynner å bli dehydrert. Derfor er det svært viktig å drikke vann ofte, uten å vente på å bli tørst. Når du begynner å bli tørst, er kroppen allerede dehydrert med 0,8 % til 2 % av kroppsvekten.

(hentet fra http://www.velvare-pa-jobben.com/water_at_work1.php)

 

Kilden tror jeg er en et firma som selger vann...

 

Ikke en nøytral kilde mao. :thumbup: .

 

 

edit: Har det noe navn når noen musikere tar fatt i en låt og lager en musikkvideo til den som ikke stemmer med instreumentvalget(men får det til å høre se sånn ut).

 

Kanskje litt vanskelig å forstå, men la oss si noen tar Pendulum - Masochist og lager en musikkvideo av med trommeslagere, gitarer, og whatnots.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836
Hvis begge polene smelter, hvor høyt kommer havet til å stige da? Hva er det høyeste havet kan bli hvis all snø og is smelter?

 

Vel, nordpolen flyter, og vil i all effekt føre til nedgang i havnivået. Mens Grønlandsisen og Sydpolisen vil samlet føre til en havnivåendring stipulert til ~70 meter(!). Kilder på dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_ris...rs_and_ice_caps

Melting of the Greenland ice sheet would produce 7.2 m of sea-level rise, and melting of the Antarctic ice sheet would produce 61.1 m of sea level rise.

http://www.grida.no/publications/other/ipc.../412.htm#tab113

Lenke til kommentar
Hvis begge polene smelter, hvor høyt kommer havet til å stige da? Hva er det høyeste havet kan bli hvis all snø og is smelter?

 

Vel, nordpolen flyter, og vil i all effekt føre til nedgang i havnivået. Mens Grønlandsisen og Sydpolisen vil samlet føre til en havnivåendring stipulert til ~70 meter(!). Kilder på dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_ris...rs_and_ice_caps

Melting of the Greenland ice sheet would produce 7.2 m of sea-level rise, and melting of the Antarctic ice sheet would produce 61.1 m of sea level rise.

http://www.grida.no/publications/other/ipc.../412.htm#tab113

Godt å vite at jeg bor 80m over havnivå da. ;)

Lenke til kommentar
Vel, nordpolen flyter, og vil i all effekt føre til nedgang i havnivået.

Jasså? Den var ny. Hvorfor det?

Is tar større plass enn vann. Nå tror jeg ikke at smelting av nordpolen vil føre til en nedgang i havnivået, men det blir absolutt ikke så ille som om grønland eller sørpolen smelter.

Lenke til kommentar
Vel, nordpolen flyter, og vil i all effekt føre til nedgang i havnivået.

Jasså? Den var ny. Hvorfor det?

 

Hmm, tja ... - Her kan man spekulere, men her er hva jeg har hørt:

Teori 1.) Nordpolen smelter og havnivået *stiger*. Dette er basert på at temperaturen i havet også stiger, med der tilhørende utvidelse av vannet.

 

Teori 2.) Nordpolen smelter og havnivået *synker*. Dette basert på at den gjennomsnittlige havtemperaturen (i polområdet) legger seg på 4°C. Da har (som kjent) vannet størst massetetthet og følgelig mindre masse enn is/vann kombinert.

 

Hva jeg personlig tror på?

Si det ... Den som lever får se. (Selv bor jeg 22moh, så jeg håper nivået ikke stiger mer enn ca 21,5m ;) )

Lenke til kommentar
Hunder har bedre hørsel enn mennesker. Men er det sånn at når du hører på musikk så hører hunden det f.eks dobbelt så høyt?

Bedre hørsel må nok ikke spesifiktivt bety at de hører høyere enn oss. Jeg skal ikke nekte på at hunder hører høyere enn oss, noe jeg antar de gjør til en viss grad, men de hører nok flere typer lyder enn oss (tenker på lyder over 14MHz som vanlige folk har problemer med å høre). Det vil jeg si meg enig i.

 

Mennesket har en hørselsbredde på rundt 20Hz til 20kHz. Dette endrer seg dog med alderen hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å høre høye frekvenser.

 

Når det gjelder hunder trenger de ikke nødvendigvis høre lyder ved et høyere nivå enn oss, selv om jeg ser på det som veldig sannsynlig. De har en hørsel med bredere frekvensrespons. Hvor høyt dette går er vel ikke helt sikkert, men det kan vel tyde på frekvenser opp til mellom 40kHz og 60kHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...