Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen komponenter, som lyspærer og motorer, tar ikke skade av for lav volt.

 

Men jeg antar at mer avanserte apparater kan få feil ved lav spenning.

Tenk deg et lysstoffrør som ikke greier å tenne, så tenneren blir overopphetet, eller noe slikt.

 

Et annet eksempel er en hårføner.

Hvis varmeelementet fortsatt lager varme, men vifta går mye seinere eller ikke i det hele tatt, blir den kanskje for varm. Med forbehold om at termostaten ikke kutter strømmen, noe den skal.

 

Vill gjetning fra min side.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Just as higher voltages can help reduce motor operating temperatures, low voltage is a major cause of motor overheating and premature failure. A low voltage forces a motor to draw extra current to deliver the power expected of it thus overheating the motor windings.

 

Hvordan kan en motor dra ekstra strøm hvis det er for lav volt? Er det ikke volt som får strømmen til å gå gjennom komponentene, slik at lavere volt direkte bør medføre lavere strøm? Hvis effekten skal være konstant er jeg med på at lavere volt fører til høyere strømforbruk (P=V*I), men er ikke effekten et direkte resultat av volt og strøm, slik at det blir meningsløst å snakke om konstant effekt? Jeg tenker iallfall at motstanden er rimelig konstant, slik at eneste måten å justere strømforbruket på, er ved å justere volt.

Lenke til kommentar

Motorer består av spoler.

Spoler, i likhet med kondensatorer, blåser en lang marsj i Ohms lov.

 

Dise komponentene bestemmer selv når det skal gå strøm gjennom dem, i noe som kalles FASEFORSKYVING.

En kondensator vil trekke mest strøm før spenningen er på sitt høyeste.

Dette fordi kondensatoren lades opp og tømmes som et batteri.

 

En spole vil ikke trekke strøm før en stund etter at spenningen var på topp, dette fordi den lager et magnetfelt som motvirker strømgjennomgang umiddelbart.

 

At motorer kan bli varmere på lav effekt, visste jeg ikke. Noteres.

Lenke til kommentar
Just as higher voltages can help reduce motor operating temperatures, low voltage is a major cause of motor overheating and premature failure. A low voltage forces a motor to draw extra current to deliver the power expected of it thus overheating the motor windings.

 

Hvordan kan en motor dra ekstra strøm hvis det er for lav volt? Er det ikke volt som får strømmen til å gå gjennom komponentene, slik at lavere volt direkte bør medføre lavere strøm? Hvis effekten skal være konstant er jeg med på at lavere volt fører til høyere strømforbruk (P=V*I), men er ikke effekten et direkte resultat av volt og strøm, slik at det blir meningsløst å snakke om konstant effekt? Jeg tenker iallfall at motstanden er rimelig konstant, slik at eneste måten å justere strømforbruket på, er ved å justere volt.

 

Fordi hastigheten på motoren(3-fase) ikke bestemmes av spenningen.

Det er frekvensen som bestemmer hastigheten til en slik motor.

 

Basic forklaring:

Nå er det slik at det heter asynkronmotor, fordi den ikke følger feltet (som induseres av frekvensen) 100%. Den vil alltid sakke litt etter.

Når du senker spenningen, vil feltet bli svakere, og motoren vil sakke enda litt mer. På grunn av det svekkede feltet, vil reaktansen(eller "motstanden" om du vil) i motoren falle, og det vil gå en større strøm.

Hastigheten vil bli noe redusert, men det er snakk om noen få prosent.

 

Men er du interessert i hvordan det virkelig fungerer, så les en bok om elektriske maskiner / elektroteknikk.

Lenke til kommentar

Folkens,

Dere må skille mellom vekselstrøms- og likestrømsmotorer her.

 

(3-fase) vekselstrømsmotorer blir varme ved for lav spenning som forklart.

Har man en 3-fase motor som går på én fase men med kondensator, dreper man kondensatoren først.

 

Likestrømsmotorer/magnetmotorer (f.ex startmotorer i biler) får lavere hastighet ved lavere spenning. Da også med lavere ytelse.

Ved mindre spenningsfall (10-20%) vil motoren bli tregere, men vil fungere. Nå har det seg slik at startmotorer som eksemplet refererer til ikke er beregnet å gå særlig lenge av gangen da de er bygd "for små og spinkle" for å spare vekt/plass, men til gjengjeld går de ikke (normalt) mere enn noen sekunder i slengen.

Andre og mere robust bygde likestrømsmotorer vil bare bli svakere inntil de stopper.

*DA*.. får den også problemer, i likhet med vekselstrømsmotorer.

 

Vekselstrømsmotorer har jo "automatisk" feltskifte/faseforskyvning. Blir den sakket (betydelig) mer enn konstruert for (2-3% av frekvensen) vil "friksjonen" i feltet gjøre den varm. Sammenlikne det som om feltet er en reim som driver et hjul. Dersom reima slurer vil hjulet bli varmt av friksjonen. Ved liten/ingen sluring vil hjulet klare å kvitte seg med varmen, mens ved stor forskjell i hastigheten, vil hjulet ikke klare å kvitte seg med varmen. Står hjulet helt i ro, vil det jo bli varmt veldig fort.

 

Likestrømsmotorer må lage seg egen faseforskyvning/feltskifte. Dette gjør den med permanente magneter. (De fleste har vel sett eller lobotomert en lekebil for bilbane?) Sammen med børster som vekselvis får pluss og minus vha isolatorer klarer den å gjøre dette. Den blir da å regne som synkronmotor. Dvs, de når akkurat like fort som feltet den genererer.

 

Her kommer fellesen inn for motorene. Dersom du holder igjen spenningen, mister motoren dreiemoment og tilslutt stopper opp. Da blir feltet og "dure" mens motoren står i ro. Siden feltet skaper "elektrisk friksjon" blir motorene varme.

 

Ohmske elektriske enheter derimot (vanlige lyspærer, varmeovner o.l), har mindre skader av lavere spenning, heller tvert imot.

I hine hårde dager på skolen messet elektrolæreren min at 10% lavere spenning *økte* lyspærens levetid med 50%, mens 10% høyere spenning *halverte* lyspærens levetid.

Lenke til kommentar

er det noe hold i dette med at man må drikke 8 glass vann hver dag for ikke å bli dehydrert, enda man ikke er tørst? synes det høres ut som noe pisspreik. virker helt ulogisk at man skal drikke selv om man ikke er tørst.

er det noen studier som kan underbygge påstanden, eller er det bare ville spekulasjoner (som vanlig)?

Lenke til kommentar
må drikke 8 glass vann hver dag for ikke å bli dehydrert

Hvor mye du må drikke for å ikke bli dehydrert kommer an på hva du driver med og hvordan kroppen din er, det finnes ikke et konkret svar.

 

Du kan derimot se på urinen din, er den mørk så burde du drikke mer vann.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...