Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norgesmester i hukommelse, Øystein By, skriver i boka si memo at det ikke er noe som heter fotografisk hukommelse.

Kommer an på hva man definerer som fotografisk hukommelse, det finnes nok ikke den klassiske situasjonen at en person kan ta et mentalt bilde av hva som helst for så å huske det i all evig tid.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hvis noen skulle sett gjennom filmene ville det blitt veldig kostbart, inneffektivt og tregt. Jeg vil anta at de bruker et program som tar noen klikk og sammenligner de med en database. Slik får du jo på mange av SonyEricssons musikktelefoner; du tar opp 20 sek av en sang du hører på radioen, på cafe etc, og så sammenlignes det med en database. Deretter vil du få vite hvilken sang og artist det er, eller i youtubes tilfelle; sperre videoen. Noe lignende finnes kanskje for film.

Det programmet du snakker om på SE telefoner er TrackID. Amobil har en flott Artikkel om TrackID. :)

Alt programmet trenger er å høre fem sekunder av sangen, så lastes lydklippet opp på nettet og svaret kommer tilbake noen sekunder senere. Hver sang har et unikt musikalt fingeravtrykk, og dette sammenlignes opp mot verdens største musikkdatabase, Gracenote.

(fra artikkelen).

 

Youtube gjør trolig noe lignende.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid bruker Family Guy crewet å lage en episode? Det kommer nye episoder hver uke. Jobber de i flere dager til den går på tv, og deretter jobber med en ny en igjen?

Det er vel vanlig at man tar sesongferien til hjelp i produksjonen av TV-serier. Og arbeidet med episodene går gjennom mange forskjellige stadier med forskjellige folk som er ansvarlige på hvert stadie, fra idé til manus til skuespill (og animasjon) til etterproduksjon, slik at i praksis vil produksjonstiden til ulike episoder overlappe hverandre (men de er på ulike stadier). Så i praksis vil jeg tro at det tar langt mer enn en uke per episode fra idé til ferdig produkt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Stammer det norske ordet "rar" fra engelske "rare", evt. omvendt?

Ja, så vidt jeg har hørt (er ingen ekspert), så stammer det norske ordet "rar" fra det engelske ordet for sjelden ("rare").

 

Husker programlederen på sommermorgen sa at det gjorde det ihvertfall... Er noen år siden men ;)

Lenke til kommentar
Hvor lang tid bruker Family Guy crewet å lage en episode? Det kommer nye episoder hver uke. Jobber de i flere dager til den går på tv, og deretter jobber med en ny en igjen?

Det er vel vanlig at man tar sesongferien til hjelp i produksjonen av TV-serier. Så vil tro at de har godt over en uke (fem arbeidsdager) per episode i praksis.

Vet ikke hvordan det er i Family Guy, men i the Simpsons tegner skaperne kun "nøkkelbilder", og så har de andre som fyller inn tegningene i mellom. Altså et helt team som tegner. Det sparer en ganske mye tid på.

Dessuten tegner de _etter_ dubbinga, slik at de lettere kan tilpasse lyd og bilde.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid bruker Family Guy crewet å lage en episode? Det kommer nye episoder hver uke. Jobber de i flere dager til den går på tv, og deretter jobber med en ny en igjen?

Det er vel vanlig at man tar sesongferien til hjelp i produksjonen av TV-serier. Og arbeidet med episodene går gjennom mange forskjellige stadier med forskjellige folk som er ansvarlige på hvert stadie, fra idé til manus til skuespill (og animasjon) til etterproduksjon, slik at i praksis vil produksjonstiden til ulike episoder overlappe hverandre (men de er på ulike stadier). Så i praksis vil jeg tro at det tar langt mer enn en uke per episode fra idé til ferdig produkt.

Fra en family guy episode blir påbegynt til den er ferdig tar det ca 9 mnd. Bare sjekk intervjuene med seth mcfarlane på youtube. South Park bruker kun 2-3 uker hvis ikke jeg husker helt feil...

Lenke til kommentar
Norgesmester i hukommelse, Øystein By, skriver i boka si memo at det ikke er noe som heter fotografisk hukommelse.

Kommer an på hva man definerer som fotografisk hukommelse, det finnes nok ikke den klassiske situasjonen at en person kan ta et mentalt bilde av hva som helst for så å huske det i all evig tid.

Mener jeg så en dokumentar om en autist som tok en helikoptertur over sentrum i new york og klarte å tegne hele byen på et ark på størrelse med et stort bord, ned til minste detalj.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hvem du snakker om. Han gjorde det samme med Roma. Der var det et stort panoramabilde på sikker 6-7 meter bredt og i hvertfall 1.5 meter høyt. Han satt i flere dager og tegnet alt ned til hver minste detalj, og det basert på en eneste helikoptertur som kanskje varte i 10 minutter.

 

Det er godt nok for meg til å kvalifisere som fotografisk minne. ^^

Lenke til kommentar
Om jeg projiserer sollys via et speil og på et solcellepanel i tillegg til direkte sollys, vil jeg få mer effekt da, og i så fall hvor mye effekt kan man regne med?

 

Hvis speilet sender videre 100% av hva det mottar fra solen(som som ikke er reelt) så vil du få dobbel mengde sol ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...