thai-mat Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Som Kahuna påpeker vil det skje først om en halv milliard år. Menneskeheten vil nok neppe eksistere da. Vi vil være utdødd eller utkonkurrert av en annen art innen da. Nåja, når vi først har blitt såpass mye smartere enn andre raser, klarer vi nok å sørge for å ikke bli utkonkurrert. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) [...]Nåja, når vi først har blitt såpass mye smartere enn andre raser, klarer vi nok å sørge for å ikke bli utkonkurrert. Det er da mange andre egenskaper som kan vise seg å være gunstige enn intelligens... Ikke er intelligent liv noe mål med evolusjonen heller. Hva som utkonkurrerer oss kan f.eks. være en alge og en sopp som lever i symbiose i verdenshavene og basjer ut ett eller annet vi dør av, en snegle med fotosyntese som eter allt den kommer over eller en bitteliten hårete rotte som tar over fordi vi ikke klarer å overleve i det nye klimaet i en kommende istid... Edit: Hva mener du med [...]vi først har blitt såpass mye smartere enn andre raser[...]? Trykkfeil, eller? For tviler på at "vi" (samme hvem rase du mener å tilhøre) er særlig smartere nn andre raser... men ser jo ut, sånn basert på antall, at Kinesere og Indere gjør det betydlig bedre enn ariere Endret 21. april 2009 av M98kF1 Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvorfor har noen topics en rød mappe og noen blå her ikke på forumet? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hva er egentlig oljefondet? Hvor er pengene? Er de på en konto? Har oljefondet et kontonummer? PIN-kode og VISA-kort? Hvem har tilgang dit? Jens Stoltenberg? Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvorfor har noen topics en rød mappe og noen blå her ikke på forumet? Blå = vanlig Rød = populær Er litt usikker på hvor grensen for populær går. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvorfor har noen topics en rød mappe og noen blå her ikke på forumet? Det står nederst på siden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hva er egentlig oljefondet? Hvor er pengene? Er de på en konto? Har oljefondet et kontonummer? PIN-kode og VISA-kort? Hvem har tilgang dit? Jens Stoltenberg? Oljefondet er et aksjefond. Dvs. at verdiene står i en lang rekke ulike aksjer. Aksjer er i sin tur eierandeler i selskaper. Selskaper som holder til "over alt" i verden. Norge eier altså kakebiter av svært mange selskaper over hele verden. Selskapenes verdi stiger og synker avhengig av valutakurser og hvordan selskapene gjør det. Nå for tiden sliter mange selskaper med finanskrisa. Dermed er aksjekursene lavere enn i fjor og oljefondets verdi lavere enn i fjor. Når aksjekursene stiger så blir fondet mer verd, selv om vi ikke setter inn mer penger der. Oppturen kommer nok, men det er selvsagt umulig å si noe sikkert om når og hvor mye. (Spådommer er spådommer) Ikke alt er aksjer. Noe er også penger som står i banken. Hensikten med de er blant annet å ha penger å kjøpe og selge aksjer for når man mener det passer. Altså en slags buffer. I tillegg gir pengene en sikkerhet og moderat utjevning av alt som skjer på børsene. Oljefondet heter egentlig ikke oljefondet men Statens pensjonsfond. Det er et bedre navn fordi det beskriver litt bedre hva pengene skal brukes til. Pengene kommer ikke bare fra Oljenæringa men også fra alt mulig annet som gir inntekter til staten. Statsbudsjettet beskriver inntekter og utgifter. Overskuddet settes i statens pensjonsfond. Pensjonsfondet skal hjelpe Norge økonomisk når oljeinntektene krymper kraftig. Altså en slags pensjon for et helt land. En sparebøsse vi kan bruke av når vi sliter. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Men er det "bare" 500 millioner år til? Er det ikke flere milliarder år til? Solen vil ikke fysisk sluke jorden før om flere mrd år, men utviklingen vil føre til at den overoppheter jorden lenge før det, som sagt ca 500 mill år til. Da vil alt vann på overflaten fordampe, vi får bare ørkener, og alt blir helt jævlig for det som måtte være her av liv. Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Er smak (matveien) selektiv? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Vet ikke om dette er beste tråden å spørre. Uansett.. Skjønner noen hvorfor enkelte jenter, som ikke kan noe særlig om mobiler og sånt, kjøper smarttelefon til 6000kr+ som de bare ringer og sender meldinger med? Jeg føler nesten synd i mobilene proppet med funksjoner og veier en halv kilo, der kun 2 funksjoner blir brukt. En 300kroners mobil fra Rema ville gjort samme nytten. Det blir som om jeg skulle kjøpt meg gaming-pc til 24 000kr med i7 og 3x GTX295 i tri-sli som jeg bare skal bruke til nettby, facebook og msn. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Alompi: Smak er et resultat på evolusjon, den er altså ikkje selektiv - men den arvast frå generasjon til generasjon. Vil tru smak kan endre seg nedover i generasjonane, som alt anna evolusjons-relatert. For lengje, lengje siden / menneskeheita si begynning så levde det mange forskjellige menneskjer med mange forskjellige smaks-preferansar. Nokon likte fisk, andre kjøtt osv. (veldig forenkla) Sjølvsagt var nokon typar mat meir gunstig for å overleve, uten at eg skal peke ut kva for ein mat. Har ikkje gått så langt inn i stoffet, men eg veit i kvartfall at dei som likte ein mat-type som ikkje var gunstig for å overleve, overlevde ikkje. Dei som da døyde av dette, fikk ikkje vidareført sin smaks-preferanse til neste generasjon. Dette skilte da ut dei som ikkje likte 'riktig' mat, slik at det etterkvart (nesten?) berre var menneskjer med 'riktig' smaks-preferanse igjen. Denne smaks-preferansen vart vidareført til neste generasjon menneskjer, og så vidare. Den dag idag så er det mange som likar sukkerhaldig mat. Dette kan komme av at den slags mat fort legger seg som et feittlag på kroppen, som var veldig gunstig som jeger for ein del år tilbake. Feittet var nyttig for å halde kroppen varm, samt energi - veldig viktige ting når ein kanskje ikkje hadde tilgang på mat daglig, samt lokale varmekjelder. Som sagt, så har eg ikkje sote meg dypt inn i stoffet, så ta det med ei lita klype salt. ;P : Fyste som slår meg er status. Det er tøft med ein god / dyr telefon, og derfor kjøpar dei ein. Endret 21. april 2009 av JarlG Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Skjønner noen hvorfor enkelte jenter, som ikke kan noe særlig om mobiler og sånt, kjøper smarttelefon til 6000kr+ som de bare ringer og sender meldinger med? Fordi de vil skille seg ut. Man er ikke lenger unik hvis man har en iPhone. At de ikke vet så mye om telefoner er i tillegg en god grunn til at de ender opp med en knotete Windows Mobile-telefon med et fancy skall på toppen. Dessuten markedsføres ikke sånne telefoner alltid som heftige smarttelefoner, bare se på tv-reklamen til SE Xperia. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Alompi: Smak er et resultat på evolusjon, den er altså ikkje selektiv - men den arvast frå generasjon til generasjon. Vil tru smak kan endre seg nedover i generasjonane, som alt anna evolusjons-relatert. For lengje, lengje siden / menneskeheita si begynning så levde det mange forskjellige menneskjer med mange forskjellige smaks-preferansar. Nokon likte fisk, andre kjøtt osv. (veldig forenkla) Sjølvsagt var nokon typar mat meir gunstig for å overleve, uten at eg skal peke ut kva for ein mat. Har ikkje gått så langt inn i stoffet, men eg veit i kvartfall at dei som likte ein mat-type som ikkje var gunstig for å overleve, overlevde ikkje. Dei som da døyde av dette, fikk ikkje vidareført sin smaks-preferanse til neste generasjon. Dette skilte da ut dei som ikkje likte 'riktig' mat, slik at det etterkvart (nesten?) berre var menneskjer med 'riktig' smaks-preferanse igjen. Denne smaks-preferansen vart vidareført til neste generasjon menneskjer, og så vidare. Den dag idag så er det mange som likar sukkerhaldig mat. Dette kan komme av at den slags mat fort legger seg som et feittlag på kroppen, som var veldig gunstig som jeger for ein del år tilbake. Feittet var nyttig for å halde kroppen varm, samt energi - veldig viktige ting når ein kanskje ikkje hadde tilgang på mat daglig, samt lokale varmekjelder. Som sagt, så har eg ikkje sote meg dypt inn i stoffet, så ta det med ei lita klype salt. ;P : Fyste som slår meg er status. Det er tøft med ein god / dyr telefon, og derfor kjøpar dei ein. Du tenke på at disse smakspreferansene må ha vært så elendige at individet fikk en så tidlig død at det ikke fikk reprodusert seg. En burde være forsiktig med å fastslå at smakspreferanser og dermed matinntaket var det som avgjorde at noen individer fikk reprodusert seg og andre ikke. Det hele er veldig komplisert, når en tar i betraktning alle faktorene som har innvirkning på evolusjonen, og vi har faktisk ikke så mange holdepunkter når det kommer til hva evolusjonen har "favorisert" til ulike tider. Bra at du sier en skal ta det du skrev som en mulig forklaring, og ikke en absolutt sannhet. Endret 21. april 2009 av kjaks Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvorfor begynner enkelte å vandre rundt når de prater i telefon? Har tatt meg selv i dette et par ganger men vet ikke helt hvorfor jeg gjør dette. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvorfor begynner enkelte å vandre rundt når de prater i telefon?Har tatt meg selv i dette et par ganger men vet ikke helt hvorfor jeg gjør dette. Du har hjernekapasitet til overs som *må* brukes før samtalen kjeder vettet av deg.. Eller så er det bare en vane du har. Hvis du tenker deg om kan det hende du gjør liknende ting hele tiden, leke med noe småtteri mens du ser på TV foreksempel. Det kan forresten være ganske smart å gjøre det, du bruker en del energi på det og det gjør det lettere å holde seg slank (ikke noe jeg har funnet på nå, har lest det i bla scientific american) Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Alompi: [...] Du tenke på at disse smakspreferansene må ha vært så elendige at individet fikk en så tidlig død at det ikke fikk reprodusert seg. En burde være forsiktig med å fastslå at smakspreferanser og dermed matinntaket var det som avgjorde at noen individer fikk reprodusert seg og andre ikke. Det hele er veldig komplisert, når en tar i betraktning alle faktorene som har innvirkning på evolusjonen, og vi har faktisk ikke så mange holdepunkter når det kommer til hva evolusjonen har "favorisert" til ulike tider. Bra at du sier en skal ta det du skrev som en mulig forklaring, og ikke en absolutt sannhet. Eg tenkjer og meiner sjølvsagt ikkje at næringsinntak aleine var grunnen til ein døyd før reproduksjon, men at det var ein indirekte faktor til 'tidleg' døyd. Dessuten så er, som du sikkert veit, evolusjon ein prosess som tek plass over ein lang tidsperiode. Dette betyr derfor at disse folka med eit dårlegare kosthold treng berre å ha ein (litt) større dødsrate før reproduksjon enn dei med et meir gunstig eit, for å kunne bli skilt ut over lang tid. Dessuten så vil eg tippe at på denne tida så var det dei som var best til å skaffe mat / ly / varme som var dei mest attraktive for den kvinnelege sida av arten. Om du da har eit kosthold som ikkje fremmer disse eigenskapane, trur eg du ligg dårleg an i samfunnet. Igjen, eg har lite til inga kompetanse innafor dette temaet - eg berre delar mine tankjer og synspunkt. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg vet dette er umulig, og det har ingen praktsik nytte, men likevel: Hvis sola plutselig bare forsvant, ville da jorda ha forstatt i den samme banen i de neste 8 minuttene? Altså forstatt banen som om sola fremdeles var der. Jeg tenker på dette med at ingen krefter, heller ikke de som holder jorda på plass i banen kan bevege seg raskere enn c. (Fra en sikker kilde?) Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Ja, du har rett i at gravitasjons kreftane påvirkar objekt i farta til lyset. Jorda ville altså fortsette sin bane heilt til vi sjølv 'så' at Sola blei borte. Kilde? Meiner å ha lest dette eit par sider tilbake. Endret 21. april 2009 av JarlG Lenke til kommentar
co2 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Angående evolusjonsdebatten, finnes det tegn på at mennesker har endret preferanser/gener som følge av sukkerinntak? Feks at overvektige utvikler endringer i gener. Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Noen overvektige voksne mennesker skal visstnok ha utviklet noe kalt "Brown Fat" Disse fettcellene har som mål å forbrenne flest mulig andre fettceller ved å bruke energi (Varme). Før har det vært vanlig at kun babyer har dette, for å regulere kroppstemperaturen. http://www.webmd.com/diet/news/20080820/br...-to-weight-loss Endret 21. april 2009 av Alompi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå