Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjernekraftspillet: http://intern.forskning.no/arnfinn/fisjons...tor_nonpop.html

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor det går i stykker når jeg gjør moderatoren liten! Hvorfor? Jeg har skjønt at den reduserer farten nøytronene kommer i, men det sto at hvis de kom i for stor fart så ville ikke det skje noe kjedereaksjon :S...

Når går den i stykker med lite moderator? Jeg får ikke reprodusert det. Riktignok går det til helvete om du går rett fra lite til mye kjapt, fordi trykket stiger for raskt.

AtW

Lenke til kommentar
hva er skruen på venstresiden på koss porta pro til?

HAHA. Det der skulle jeg spørre om for en stund siden også, men glemte det. :p Lurer på det samme.

Har dere prøvd å skru den ut og se hva som skjer?

Gjorde det nettop. (Stillte samme spm. et par sider tilbake)

Og det så desverre ut som om ingenting skjedde.

Lenke til kommentar
Så vidt eg forstår det så vil ein bil på 100kg med tomme dekk, veie like mykje som ein bil med fylte dekk.

Tomme dekk har ikkje eit vakuum i seg. ;)

Om du set bilen i vatten, og den har tomme dekk, så vil den veie like mykje som om du fylte dekka med vatten - da vatten er på ein måte standardvekta. Om du derimot fylte dekka med ein lettare substans, som helium, vil dekka vere fylt med noko som er lettare enn "standardvekta". Dette vil gi oppdrift, og dermed gjere bilen lettare.

Dette er basert på kva eg trur. :)

Vel la oss teoretisk si at de tomme bildekkene er vakuum da.

Lenke til kommentar
I løpet av inflasjonsfasen, som ofte kalles Det store smellet (Big Bang), så utvidet den opprinnelige energien seg mange ganger raskere enn lyset. Dessuten er det påvist fenomener i universet som tyder på at lyshastigheten antagelig har endret seg i løpet av universets levetid. Så jo, det er fullt mulig at "sentrum" ligger utenfor det observérbare universet.

Hvis universets sentrum er utenfor vårt observerbart område så betyr kanskje det at vi i teorien kan observe Big Bang enda en gang når lyset når oss fra sentrum?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...