JarlG Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Så vidt eg forstår det så vil ein bil på 100kg med tomme dekk, veie like mykje som ein bil med fylte dekk. Tomme dekk har ikkje eit vakuum i seg. Om du set bilen i vatten, og den har tomme dekk, så vil den veie like mykje som om du fylte dekka med vatten - da vatten er på ein måte standardvekta. Om du derimot fylte dekka med ein lettare substans, som helium, vil dekka vere fylt med noko som er lettare enn "standardvekta". Dette vil gi oppdrift, og dermed gjere bilen lettare. Dette er basert på kva eg trur. Endret 16. april 2009 av JarlG Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvorfor er vi i det 21. Århundre, og ikke det 20.? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 0-99 er jo århundre nummer 1. Hjelper det? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Så vidt eg forstår det så vil ein bil på 100kg med tomme dekk, veie like mykje som ein bil med fylte dekk.Tomme dekk har ikkje eit vakuum i seg. Må huske at tomme dekk vil si at det er samme trykk inni dekka som atmosfæretrykket, altså det ville ikke ha noe å si på vekten man måler. Fyllte dekk så har du gjerne 2-3 atmosfæretrykk (bar) ekstra inni dekket, og da øker du jo vekten du måler fordi du stapper luft under trykk inn. Endret 16. april 2009 av ChrML Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvorfor er vi i det 21. Århundre, og ikke det 20.? Det er ren matematisk logikk. Fordi de første hundre årene i tidsregningen (fra 1. januar år 1 til og med 31. desember år 100) var det første århundret, så er det århundret der år 2100 er det siste året det 21. århundret. Og jepp, selv om de fleste feiret årskiftet 1999/2000 som et århundreskifte og årtusenskifte, så var det egentlig først ett år senere at det egentlige århundreskiftet skjedde, da år 2000, det siste året i det 20. århundret, var ferdig. Vi er altså nå i det niende året i det 21. århundret, år (nummer) 2009. Og vi er i det niende året i det 3. årtusen, som altså slutter med år 3000. Lenke til kommentar
kolvereid Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg er sulten. Jeg har kjøpt en kokosnøtt. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) 0-99 er jo århundre nummer 1. Nei, det finnes ikke noe år 0 i tidsregningen. Bl.a fordi tallet null ikke var oppfunnet enda da tidsregningen ble definert i år 526 (nei, det stod ingen med en stoppeklokke i en viss stall for et par tusen år siden og satte i gang en ny tidsregning), men også fordi man i matematikken alltid begynner med 1 på den første enheten når man teller (kun innen datateknologi har man begynt å telle med 0 for den første enheten, for å spare plass i hvert byte). Tallet null ble oppfunnet i India på 70-tallet 700-tallet og kom til Europa via muslimene (araberne) først utpå 1200-tallet. Tidsregningen vår begynte med 1. januar år 1, og det første århundret sluttet derfor med 31. januar desember 100. Redigering: Dumme slurvefeil. Endret 16. april 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Så vi var egentlig ikke i det 21. århundre før 1. februar 2001? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 0-99 er jo århundre nummer 1. Nei, det finnes ikke noe år 0 i tidsregningen. Bl.a fordi tallet null ikke var oppfunnet enda da tidsregningen ble definert i år 526 (nei, det stod ingen med en stoppeklokke i en viss stall for et par tusen år siden og satte i gang en ny tidsregning), men også fordi man i matematikken alltid begynner med 1 på den første enheten når man teller (kun innen datateknologi har man begynt å telle med 0 for den første enheten, for å spare plass i hvert byte). Tallet null ble oppfunnet i India på 70-tallet og kom til europa via muslimene først utpå 1200-tallet. Tidsregningen begynte med 1. januar år 1, og det første århundret sluttet derfor med 31. januar 100. Hehe, da lærte jeg det. Men du tok vel tankegangen min bak det uansett. Det er ikke min feil at arrays begynner med [0]. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Så vi var egentlig ikke i det 21. århundre før 1. februar 2001? 1. januar 2001. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det er ikke min feil at arrays begynner med [0]. Det er også ren matematikk Ptr + Datasize * Index Altså med en index på 0, så leser du av addressen pointeren peker til, altså første innholdet i arrayen . Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg er sulten. Jeg har kjøpt en kokosnøtt. Hva gjør jeg nå? Finner en hammer og begynner å slå løs på den rundt hele. Skallet vil begynne å slå sprekker, og du vil kunne åpne opp og skjære av biter. Du trenger ikke å legge den fra deg når du denger løs, går fint an å holde den i hånden. Lenke til kommentar
tvedz Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 hvordan vil du definere en omvendt såpeboble..? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Med henhold til §10 i retningslinjene forsvant "1" innlegg. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 En helt vanlig såpeboble med utsiden på insiden etter ''omvendtheten'' Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvis jeg spør 8 tilfeldige nordmennom de liker is, og alle svarer ja, hvor sikker kan jeg da være på at 90% av alle nordmenn liker is? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Ikke veldig sikker. Jo flere folk du spør, jo sikrere vil svaret bli. edit: Hvis du spør 8, og alle svarte ja, hvordan konkluderte du at 90% liker is? Endret 17. april 2009 av Vycan Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Satte å leste litt i tråden her nå, lå veldig langt etter. Men det var en kar som sa at det kan være at universets sentrum kan ligge utenfor det observerbare universet, men det kan da ikke være mulig? da må jo vår galakse ha beveget seg raskere enn lysets hastighet for å komme seg så langt bort fra "sentrum"? Og jeg så et fjernsynsprogram om parallelle universer på nivå én og to; hvor troverdige er disse teoriene blant astronomer og fysikere? Syntes at det høres ut til å være litt tatt ut av det blå at the big bang kan ha oppstått nå to av disse "membranene" slo i hverandre for 13,7mrd år siden, og at det finnes nøyaktige kopier av oss utallige andre steder i "vårt univers". Som om ikke det var nok med universet, så må de begynne med multivers...hfff.... Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hvis jeg spør 8 tilfeldige nordmennom de liker is, og alle svarer ja, hvor sikker kan jeg da være på at 90% av alle nordmenn liker is? Statistisk signifikans er et viktig begrep. Les, og beregn selv. Eller ikke. Men 8 var et veldig lite utvalg, representativt eller ei. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 var en kar som sa at det kan være at universets sentrum kan ligge utenfor det observerbare universet, men det kan da ikke være mulig? Og jeg så et fjernsynsprogram om parallelle universer på nivå én og to; hvor troverdige er disse teoriene blant astronomer og fysikere? Universet har ikke et sentrum. Vet ingenting om parallelle universer, men mener å ha lest at det er bevist at det eksisterer minst 10 dimensjoner i universet vårt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå