Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I read somewhere that SSD devices will wear out gradually. The bytes that wear out will not be writable anymore, but they will still be readable. So you don't loose data.

Mener jeg har hørt at antall ganger er så mye at det tilsvarer minst like lenge som forventet levetid på de mekaniske delene i harddiskene vi har mest av i dag. Men har ingen kilder å backe det opp med.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Men fortsatt... Faller du ut av ett fly i toppen av atmosfæren (ikke helt øverst da) vil du da brenne opp på vei ned?

Tviler på at et menneske vil nå høy nok hastighet til at det skjer. Under normalt atmosfæretrykk så er den terminale hastigheten (maksfart hvor luftfriksjon overvinner gravitasjon) til et menneske mye lavere enn den farta som skal til for at du skal ta fyr.

Når det gjelder gjenstander fra verdensrommet så er de somregel så små at de ikke kan lagre så mye termisk energi. Derfor tar de lett fyr og brenner opp før de når jordoverflaten. Ting kan også ha rimelig stor fart på vei inn i atmosfæren, over det som regnes som dets maksimalfart om det ble sluppet fra et fly innenfor atmosfæren.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Jeg snakket litt med en bekjent, og temaet kom inn på tannleger. Datteren hennes på 7 var nylig hos tannlegen og hadde sinnsyk tannlegeskrekk. Det tannlegen gjorde da var å gi henne litt rød væske som skulle drikkes. Denne væsken fikk jenta til å bli helt fjern og le av alt mulig. Tannlegebesøket gikk fint. Dagen etterpå husker hun ingenting om tannlegebesøket. Væsken smaket visstnok bringebær og navnet begynte med "m". Har dere noen idé om hva dette kan være?

Høres veldig ut som noe som med en gang blir klassifisert som narkotika hvis det blir brukt av andre enn leger :p. Hasj har fex en veldig lignende effekt til det du skriver.

Lenke til kommentar
There are two distinct genetically determined types of earwax: the wet type, which is dominant, and the dry type, which is recessive. Asians and Native Americans are more likely to have the dry type of cerumen (grey and flaky), whereas Caucasians and Africans are more likely to have the wet type (honey-brown to dark-brown and moist).

Hilsen Wikipedia.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
kan man noe sted på jorden se at den har en liten bøy på seg, at den ikke er flat?

Du kan se det indirekte på vannet. Hvis du har øyet ditt en meter over vannet kan du bare se overflaten en kilometer unna* (ca, husker ikke eksakt tall). En båt som fjerner seg vil bli 'borte' bit for bit, først skroget, så overbygg og master etc.

*Forutsatt at det er stille (havblikk) og at luftspeilinger ikke messer med øynene dine ;)

Lenke til kommentar
Slites SD-brikker ut?

Leste på en Micro-SD brikke at den kunne skrives over et par tusen ganger (som skryt).

Hver enkelt 'celle' tåler kun et visst antall overskrivninger før den slites ut(noen tusen). Ved å bruke en teknikk som heter wear-leveling blir slitasjen spredt utover brikken og de vil i praksis vare minst like lenge som en vanlig harddisk.

Hvis du kjenner detaljene til wear-leveling algoritmen til den enkelte brikke kan du framprovosere utslitte celler svært raskt (minutter), det samme kan nok også skje hvis du bare er skikkelig uheldig.. ;)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det finnes en lyspæretester, f.eks. et panel med de vanligste lyspæresoklene der du kan skru inn en lyspære, koble til strøm, og se om den lyser? Jeg har en haug med lyspærer jeg ikke er sikker på om fungerer, og jeg føler meg ikke trygg på at alle lampene her i huset fungerer heller, så det at pæra ikke lyser når jeg setter den i betyr ikke nødvendigvis at pæra ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...