Mr. Hermonella Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvor stor er sola i forhold til andre stjerner i galaksen? Sola er egentlig en stjerne:P Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvor stor er sola i forhold til andre stjerner i galaksen? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvor stor er sola i forhold til andre stjerner i galaksen? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvor stor er sola i forhold til andre stjerner i galaksen? Sola er egentlig en stjerne:P Jupp, to poeng til deg. Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hmm, luftfriksjonen er jo ikke stor, og den er der hele tida... Men blir man altså varm om man faller? Nei, den gir fra seg varme i det den treffer bakken eller et objekt. Farten + kollisjonen = Varme og evt. bevegelse. I det den faller er den vel fortsatt potensiell energi helt til den treffer bakken. Men luftmotstanden bremser energien det fallende objektet har. Selv om objektet har nådd terminalfart så vil jorden prøve å fortsette å øke farten mot jorden, men lufta holder den igjen. Den energien som "blir borte" her går over til varme og å flytte luften. Fex når en meteoritt flyr inn i atmosfæren så brenner den opp på vei ned, det er et fint eksempel på den varmen. Romfartøy som skal lande på jorden igjen må derfor også ha varmeskjold. Men det er vel fordi de møter friksjon mellom overgangen fra ingen materie til luft? (Okei må innrømme at jeg ikke vet helt hva jeg prater om her) Men fortsatt... Faller du ut av ett fly i toppen av atmosfæren (ikke helt øverst da) vil du da brenne opp på vei ned? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 kan man noe sted på jorden se at den har en liten bøy på seg, at den ikke er flat? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvor stor er sola i forhold til andre stjerner i galaksen? Likte denne bedre: Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Trodde ting brant i troposfæren jeg, så jeg tviler på at du vil ta fyr som fallskjerm-hopper. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvordan er populasjonsveksten til arten menneske (homo sapiens)? Kan fotosyntesen foregå om natta? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det foregår vel minimalt etter hvor mye lys det er, hadde det vært totalt fravær fra lys så hadde du ikke sett noen ting. Hvorfor smiler de og peker kleint på hverandre i "første natt alene uten deg" som om det skulle være en positiv ting, da mener jeg den pegasus-reklamen på Viasat 4. Er dette en god ting, har jeg hørt feil eller er de like skadet i hodet som musikken deres og Rune Rudberg? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Hvor stor er sola i forhold til andre stjerner i galaksen? Denne hadde litt bedre presentasjon, etter min smak Se filmen hos Youtube men foretrekker denne (liker hvordan det zoomes ut), men den over ser ut til å ha flere og større stjerner enn den største her. Finnes en del varrianter. Som svar på spørsmålet, veldig veldig liten. Men kommer ann på hvilke stjerner man sammenligner med. Endret 14. april 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvordan er populasjonsveksten til arten menneske (homo sapiens)? Kan fotosyntesen foregå om natta? Fotosyntese er delt inn i 2 delar: Fotodelen og syntesedelen. Fotodelen er den som skjer når det er lyst. Då lagast energi i ATP- og NADPH-molekyl via lys (her blir mellom anna vatn omdanna til oksygen som vi pustar). Syntesedelen skjer gjerne om natta. Då blir energien som er lagra i ATP og NADPH brukt til å omforme uorganisk karbon i form av CO2 til sukker (glukose). I biologiboka vår står det:Vi er alle unisex fram til sjuande svarskapsveka. Eit gen på Y-kromosomet vert då slege på og startar utviklinga av mannlege kjønnskarakterar. Utan dette genet vert babyen ei jenta. Vil det seie at om vi på ein eller annan måte hindrar dette genet i å bli slege på, så kan vi få ei jenta med både X- og Y-kromosom? Når det då blir laga kjønnsceller hos denne jenta, så vil då halvparten av egga få Y. Sidan halvparten av sædcellene har Y så er jo sjansen der til at ein unge då får YY. Reknar med det er letalt sidan Y har så få gen i forhold til X, men er det mogleg? Nokon? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvor stor del av oljen vår eksporteres? Er bunnfradrag det samme som frikortgrensa? Ganse mye, men ikke i form av råolje, vi bearbeider mye av oljen ( såkalt petrokjemisk industri) og selger produktet. Jeg har egentlig ikke peil, men mesteparten selges vel til utland. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Med henhold til §10 i retningslinjene forsvant "1" innlegg. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Hold dere til temaet i tråden. Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
luft Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hmm, luftfriksjonen er jo ikke stor, og den er der hele tida... Men blir man altså varm om man faller? Nei, den gir fra seg varme i det den treffer bakken eller et objekt. Farten + kollisjonen = Varme og evt. bevegelse. I det den faller er den vel fortsatt potensiell energi helt til den treffer bakken. Men luftmotstanden bremser energien det fallende objektet har. Selv om objektet har nådd terminalfart så vil jorden prøve å fortsette å øke farten mot jorden, men lufta holder den igjen. Den energien som "blir borte" her går over til varme og å flytte luften. Fex når en meteoritt flyr inn i atmosfæren så brenner den opp på vei ned, det er et fint eksempel på den varmen. Romfartøy som skal lande på jorden igjen må derfor også ha varmeskjold. Men det er vel fordi de møter friksjon mellom overgangen fra ingen materie til luft? (Okei må innrømme at jeg ikke vet helt hva jeg prater om her) Men fortsatt... Faller du ut av ett fly i toppen av atmosfæren (ikke helt øverst da) vil du da brenne opp på vei ned? Godt spørsmål. Du får i hvertfall dotter i øra om du faller ut av et fly i toppen av atmosfæren. I beste fall Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Høyeste fallskjerm hopp er fra 102 800 fots høyde (stratosfæren). Utført 16 Juli, 1960, av USAF Capt. Joseph Kittinger. http://www.aerospaceweb.org/question/aerod...ics/q0243.shtml Han hadde nok riktig utstyr for jobben, men ett program jeg nylig så (tror det var planets på bbc) så fikk han problemer (hull) i den ene hansken og blod bygde seg opp i hånden hans. Så jeg vil anta at svaret er nei, du brenner ikke opp. Endret 14. april 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Ved hvilken temperatur smelter ørevoks og blir flytende? Endret 14. april 2009 av Ozelot Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg snakket litt med en bekjent, og temaet kom inn på tannleger. Datteren hennes på 7 var nylig hos tannlegen og hadde sinnsyk tannlegeskrekk. Det tannlegen gjorde da var å gi henne litt rød væske som skulle drikkes. Denne væsken fikk jenta til å bli helt fjern og le av alt mulig. Tannlegebesøket gikk fint. Dagen etterpå husker hun ingenting om tannlegebesøket. Væsken smaket visstnok bringebær og navnet begynte med "m". Har dere noen idé om hva dette kan være? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Metanol? Det var garantert ikke metanol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå