Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem var det som bestemte at reklamen i påsken skal være for veldedige organisasjoner, i stedet for biler og sjampo?

TV2-ledelsen bestemte allerede da TV2 startet at reklamepausene på søndager og andre helligdager skulle være forbeholdt frivillige og veldedige organisasjoner.

Lenke til kommentar
Stemmer det at menneskekjøtt ikke er bra for mennesker? Hvorfor ikke?

Bad for karma some say ... Erhm, tror ikke det er noe skadelig med menneskekjøtt(muskler), menneske er bare et smart pattedyr, mange steder spiser en aper.

Det er faktisk en større risiko. Menneskekjøtt har sykdommer som andre mennesker lett kan bli smittet av.

Akkurat slik at fugler kun kan smitte fugler med fugleinfluensa, så kan menneskekjøtt gi farlige sykdommer til mennesker.

Beklager om jeg er uklar i forklaringen min og formuleringen, har ikke sovet i natt.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Man kan vel ikke si hvor stort internett er etter fysiske målenheter? F.eks m^2

Er nok ikke mulig det. Internett er jo ikke fysisk (om vi ser bort i fra servere og PC-ene man bruker), men om man faktisk skal klare å få et bilde av hvor stort det er, så synes jeg at kartet jeg postet virker bra. Nå vet jeg ikke om det stemmer 100% da.

Lenke til kommentar
Man kan vel ikke si hvor stort internett er etter fysiske målenheter? F.eks m^2

Hvordan definerer du "størrelsen" på internett?

- Hvor stor plass serverne tar? Isåfall kan du godt måle det i volum eller areal. Men det er meningsløst

- Hvor stor utbredning Internett har? Da kan man måle det i areal - men også dette er litt meningsløst.

- Hvor mye data som er ute på nettet? Det er det mest naturlige å se på når vi snakker om størrelsen på Internett for min del. Du kan ikke oversette datamengde til areal/volum. Hvis du sier at hver byte tar så og så stor plass på et ark (f.eks. om man skriver ut hver byte) så kan du såklart snakke areal, men det virker mye mer naturlig (for meg, iallefall) å snakke om datamengder i antall bytes, ikke antall ark eller størrelsen på området det kreves for å skrive det ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Enig. :)

Men som vi vet så utvides jo internett hele tiden, s ådet blir vel nesten like vanskelig som å si hvor stort universet EGENTLIG er?

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Et annet problem er at mange sider er dynamiske, for eksempel, dette forumet kan jo vises i mange forskjellige farger og visningsmoduser. Andre sider for eksempel kan bytte innhold helt mellom hver gang du besøker den. Det finnes også ekstremt mange protokoller for dataoverføring, både for filoverføring og for overføring av annet data/streaming. Det er derfor ingen automatisk måte å gå over hele internett for å telle hvor stort det er i Gigabytes.

Men man kan estimere sånn ca hvor mange datamaskiner som er koblet opp mot internett. Det vil jeg si er den beste måten å estimere hvor stort det er da alle datamaskinene kan sende og motta ting. I praksis kan det være et lite problem å telle datamaskinene da det kan finnes mange datamaskiner under en internett IP addresse, for eksempel en router med NAT på et hjemmenettverk foran mange datamaskiner eller en skole med en utgående server. Disse vil ikke uten videre oppgi hvor mange datamaskiner som er underkoblet. Men stort er det helt sikkert!

Lenke til kommentar

Når man snakker om størrelsen på et nettverk, så er det vel antall eneheter som er koblet på som er det normale målet?

Og internett er jo bare et stor nettverk, så jeg anntar at antall tilkoblede enheter er et passelig mål?

Man må vel også da telle antall enheter totalt, ikke antall ip-adresser.

Lenke til kommentar

Verda har begynt å gå tom for IP(v4)-adresser (som det er totalt i overkant av 4 mlrd av). I tillegg har du det faktum at kvar av desse adressene kan "stå bak" eigne store nettverk. Nettopp på grunn av desse underliggande autonome ("eigne") nettverka er det umulig å fastslå storleiken på heile internett.

Det er grunnen til at overgangen til IPv6 har såvidt begynt, sidan IPv6 støttar så mange som 3.40282367 × 10^38 ulike adresser, noko som tilsvarar mange milliardar unike adresser per levande person på jorda.

Lenke til kommentar
Verda har begynt å gå tom for IP(v4)-adresser (som det er totalt i overkant av 4 mlrd av). I tillegg har du det faktum at kvar av desse adressene kan "stå bak" eigne store nettverk. Nettopp på grunn av desse underliggande autonome ("eigne") nettverka er det umulig å fastslå storleiken på heile internett.

Det er grunnen til at overgangen til IPv6 har såvidt begynt, sidan IPv6 støttar så mange som 3.40282367 × 10^38 ulike adresser, noko som tilsvarar mange milliardar unike adresser per levande person på jorda.

Du er jo fra internett. Da burde du jo vite hvor mange som bor der? :p

Er det ikke litt omstridt om man skal begi seg ut på IPv6 eller vente til IPv7?

Eller er det "vedtatt" at alle skal over på IPv6?

Edit: IPv9 var det kanskje?

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...