Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags apparat bruker de til å tekste film og TV?

Er det en PC, og med hvilken programvare? Eller er det noen gamle konsollgreier som legger teksten oppå bildesignalet uten å lagre bildesignalet?

De bruker vel PC for å lage selve teksten, men måten tekstingen kombineres med bildet varierer. På TV blir teksting av fremmede språk vanligvis lagt inn som en del av bildesignalet, mens på DVD og noen digitale TV-kanaler blir tekstingen lagt som en separat grafikk som kombineres med TV-bildet hos mottakeren. Teksting for hørselshemmede blir i de nordiske landene (hos oss på NRK og TV2) vanligvis løst som en egen tekst-TV-side, altså et digitalt signal som blir mottatt som ren tekst (ikke bilde) og lagt oppå bildet hos mottakeren.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvem er vokalisten i den norske verisjonen (eller dubbingen) av Pokemon?

Theme-sangen eller voice actors? Mener også å huske at en slags norsk credits ble vist på slutten av episodene, om du finner noen episoder på nett. Kanskje du har en VHS med dem liggende. :p

Husker enda Pokémon-kortene. Og spill til GameBoy! Farne tider... :)

Lenke til kommentar
Når en dør står på gløtt, og en annen dør i nærheten åpnes opp, så åpnes den som står på gløtt seg også. Hvorfor det?

Når du åpner en dør som slår ut av et rom, dannes det et lavtrykk i rommet. Det vil da være høyere trykk på utsiden av døren som står på gløtt. Dette trykket "dytter" på døre, slik at den glir litt opp, og luft strømmer til i rommet for å utjevne trykket.

Lenke til kommentar
Når en dør står på gløtt, og en annen dør i nærheten åpnes opp, så åpnes den som står på gløtt seg også. Hvorfor det?

Når du åpner en dør som slår ut av et rom, dannes det et lavtrykk i rommet. Det vil da være høyere trykk på utsiden av døren som står på gløtt. Dette trykket "dytter" på døre, slik at den glir litt opp, og luft strømmer til i rommet for å utjevne trykket.

Det er faktisk noe man merker godt i dagliglivet og. Hvertfall gjør jeg det, fex hver gang jeg skal gå inn på badet. Vi har en dør som slår utover fra badet. Hver gang jeg går inn på badet så slenger jeg døra etter meg i ganske stor fart, og pga at døren lager et overtrykk på baderommet når den er på vei igjen og at det overtrykket vil utjevne seg med gangen vedsidenav så prøver lufta å presse seg ut igjen når døra nesten er igjen, noe som demper farta på døra så mye at den lukkes normalt og ikke smeller igjen med en liten "sjj" lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...