ATWindsor Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvorfor legger planeter, måner og objekter seg i fast bane rundt stjerner, osv. Hvorfor tiltrekkes ikke alt som er i bane helt inn til de kolliderer? Fordi de roterer rundt objektet. Se ford deg at du binder en tråd rundt en stein og slenger den rundt som en slynge. Tråden representerer tyngdekraften, og steinen forblir i bane rundt hånda di. Hvis kreftene ikke er i perfekt balanse vil steinen/planetene komme nærmere eller lengre unna hånda di/stjernen. "Tråden" som du kaller det, blir også gradvis mindre. Alt trekkes gradvis inn mot sola. Og da er det ikke i perfekt balanse Så lenge det er ei sol i nærheten, vil det aldri vær "perfekt balanse" som du kaller det. Neivel? Og hvorfor ikke det? AtW Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 i vektløfting på eurosport så slipper de vektstanga ned. har noen noen gang fått kneet eller foten i veien? Under OL var det en som fikk den bak seg og vred ut skulderen. En dama som også gjorde noe merkelig, men husker ikke hva. Ihvertfall var hun så sjokka at hun krasja i veggen på veien ut. Viste masse slikt på svensk TV. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hmm, leste om åndsverksloven på juss-forumet, som blant annet har: § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Så en hypotetisk, snedig tanke: Om jeg skulle bli modell, er det jo teknisk sett foreldrene mine som har skapt "åndsverket meg" og som da har rett til verket? Merkelig, og kanskje helt på trynet. Men kan man tolke det slik, og hva eventuelt går i mot det? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Du er et menneske, ikke et åndsverk. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvorfor legger planeter, måner og objekter seg i fast bane rundt stjerner, osv. Hvorfor tiltrekkes ikke alt som er i bane helt inn til de kolliderer? Fordi de roterer rundt objektet. Se ford deg at du binder en tråd rundt en stein og slenger den rundt som en slynge. Tråden representerer tyngdekraften, og steinen forblir i bane rundt hånda di. Hvis kreftene ikke er i perfekt balanse vil steinen/planetene komme nærmere eller lengre unna hånda di/stjernen. "Tråden" som du kaller det, blir også gradvis mindre. Alt trekkes gradvis inn mot sola. Og da er det ikke i perfekt balanse Så lenge det er ei sol i nærheten, vil det aldri vær "perfekt balanse" som du kaller det. Neivel? Og hvorfor ikke det? AtW Jeg vil tro han snakker om gravitasjonsstråling/bølger, eller energi som går tapt. Det er dette som fører til at for eksempel Jorden vil i teorien bevege seg (svært sakte) innover i en lavere og lavere bane. Effekten er nok alt for liten til å være målbar i solsystemet, og det er en effekt som det ikke er noe poeng i å nevne, egentlig. Effekten er bare indirekte påvist i systemer som to sorte hull som går i bane rundt hverandre, og følgelig har en svært, svært sterk tyngdekraft. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Jeg vil tro han snakker om gravitasjonsstråling/bølger, eller energi som går tapt. Det er dette som fører til at for eksempel Jorden vil i teorien bevege seg (svært sakte) innover i en lavere og lavere bane. Effekten er nok alt for liten til å være målbar i solsystemet, og det er en effekt som det ikke er noe poeng i å nevne, egentlig. Effekten er bare indirekte påvist i systemer som to sorte hull som går i bane rundt hverandre, og følgelig har en svært, svært sterk tyngdekraft. Isåfall skjønner jeg ikke helt hvorfor det at det er en dol i nærheten er vesentlig. I praksis vil jo jorda bli truffet av ymse legmer, men jeg skjønner allikevel ikke hvorfor ting ikke kan være i "perfekt balanse". AtW Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvorfor ender det så ofte opp med basketak i is-hockey i forhold til andre intense lag-sporter? Har ihvertfall fått intrykk av dette! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Fighting_in_ice_hockey Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Noen som vet hva Pyloric caeca er? Finnes det et norsk navn for det? Fant noen korte svar på wikianswers, der det virket som det hadde litt samme funksjon som leveren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Søk det opp på Wikipedia, så velger du den norske artikkelen (Venstre side) ... Men det var visst ingen artikkel om det Endret 12. april 2009 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hva er egentlig poenget med bokstavene "C", "Q", "W" og "X"? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har også sett video av vektløftere som bokstavelig talt driter ut tykktarmen fordi magebeltet ikke sitter skikkelig når de tar i. Da sitter de bare der i hockey og roper med tarmen hengende og dingle..ser ikke godt ut. Har også sett bildet med navn Weightlifter som ligger blandt annet på Rotten, og det ser ikke godt ut. Men lurer på, hva er det som gjør at dette kan skje og har det skjedd flere ganger? Hva har magebeltet med det å gjøre, skal det holde innvollene på plass under løftet? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hva er egentlig poenget med bokstavene "C", "Q", "W" og "X"? Tja, Christine datet med Quentin, mens Willy og Xantippe "hadde seg" i halmen.. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hva er egentlig poenget med bokstavene "C", "Q", "W" og "X"? Tja, Christine datet med Quentin, mens Willy og Xantippe "hadde seg" i halmen.. Khristine datet med Kuentin, mens Villy og Ksantippe "hadde seg" i halmen.. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Noen som vet hva Pyloric caeca er? Finnes det et norsk navn for det? Fant noen korte svar på wikianswers, der det virket som det hadde litt samme funksjon som leveren. En kjertel som hjelper med nedbrytning av mat, om dette er noe som kun hører til fisker vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) EDIT: What he said ^ Samtidig som de kjørte sin sitroæng inn til bilforhandleren og byttet den i en pysjå.. Nuvel, bokstavene er nok der for lånordene sin del. Hva skal vi med æ ø å? Gamlingene klarte jo fint å skrive ae oe og aa.. Sånn utover det, synes jeg ikke dette var særlig snedig spørsmål. [Edit]Orkesterbråket editerte quoten min, så (hmm, der kom visst en "q" i bruk), så da blir det heller: Khristine datet med Kuentin, mens Villy og Ksantippe "hadde seg" i halmen [/Edit] Endret 12. april 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hva er egentlig poenget med bokstavene "C", "Q", "W" og "X"? Fise fine tullinger opp igjennom historien, ønsket seg navn som ingen andre hadde, og tok patent på navn som: Lowenskiold, Rex osv. "OOoooOOOoo, se på meg, jeg bare fikk disse 7 palassene med navnet mitt, jeg". Det er vel sånn disse bokstavene har overlevd tenker jeg. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) EDIT: What he said ^ Samtidig som de kjørte sin sitroæng inn til bilforhandleren og byttet den i en pysjå.. Nuvel, bokstavene er nok der for lånordene sin del. Hva skal vi med æ ø å? Gamlingene klarte jo fint å skrive ae oe og aa.. Sånn utover det, synes jeg ikke dette var særlig snedig spørsmål. [Edit]Orkesterbråket editerte quoten min, så (hmm, der kom visst en "q" i bruk), så da blir det heller: Khristine datet med Kuentin, mens Villy og Ksantippe "hadde seg" i halmen [/Edit] Når det gjelder "Q" og "X", så kan en naturligvis si at disse forenkler en del ting, men hva med "C" og "W"? "W" har ingen funksjon som ikke kan ikke kan erstattes med "V", og "C" er enda verre siden den kan leses både som "S" og "K". Har disse bokstavene egentlig noen funksjon bortsett fra å gjøre det vanskeligere å lese/skrive? Endret 12. april 2009 av Splitter Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Når det gjelder "Q" og "X", så kan en naturligvis si at disse forenkler en del ting, men hva med "C" og "W"? "W" har ingen funksjon som ikke kan ikke kan erstattes med "V", og "C" er enda verre siden den kan leses både som "S" og "K". Har disse bokstavene egentlig noen funksjon bortsett fra å gjøre det vanskeligere å lese/skrive? Inuitspråket bruker ikke "k", men "q". Polakkene bruker konsekvent "w", og "v" om de skal være "fisefine". Spansk har heller ikke "k", de bruker "c" og "q" litt om hverandre. Svensk bruker "x" svært mye som "ks". Da blir spørsmålet ditt like "relevant" for f.eks en engelskmann; hvorfor i himmelens navn har vi "æ" "ø" og "å". Tyskerne har jo ß og ü som vi ikke bruker. Russerne har 33 bokstaver i sitt alabet og bruker *ingen* av "våre" bokstaver på samme måte som oss. F. eks den kyrilliske bokstaven Щ (vet ikke om den kommer med, men den likner litt på en "flat" "w" med en strek etter som "Q" har i "O" pluss "liten strek". På norsk uttales den sjtsj; altså 5 bokstaver som de forkorter ned til én. Sålenge vi har godt og vel 6.000 språk i verden og omtent ingen bruker samme ord og ordlyd, så blir det forskjellig bokstavbruk og, som vi ser, forskjellige alfabet. Vårt er et standardisert latisnk alfabet som inneholder de fleste bokstavene som brukes i de "mest vanlige" språkene hovedsaklig i Europa og Amerika. Asiatiske språk og stammespråk i Afrika og Stillehavet har helt andre alfabet og ordlyder. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hva er det latinske navnet for hvite blodceller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå