SeaLion Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hva var gjennomsnittshøyden for 2000 år siden. Det finnes det faktisk mye gode data for. Det finnes selvsagt lite sjelettrester fra den tiden, for det finnes bakterier i bakken som normalt bryter ned bein (det er en av grunnene til at ikke alt blir til fossiler). Men, i år 79 ble byen Pompei ved foten av Vesuv begravd inkludert mange av innbyggerne av et overraskende vulkanutbrudd. Disse menneskene ble altså begravd levende og hulrommene etter de ble fyllt med betong ved utgravingene av Pompei. Utfra disse avstøpingene kan man slå fast at gjennomsnittsitalieneren på den tiden var ca 155 cm høy (voksne menn). På 70-tallet ble det forresten laget en statistikk over gjennomsnittshøyden på norske rekrutter, og denne ble brukt for å spå at i år 2000 ville snitthøyden blant norske rekrutter være 195 cm, noe som ble brukt som et argument for at Forsvaret måtte kjøpe inn nye og lengre senger for å være forberedt på dette. Odd Aukrust (bror til Kjell) forlenget samme statistikk den andre veien (uten mer tallgrunnlag) og "fant ut" at slaget ved Stiklestad ble utkjempet av vikinger med en snitthøyde på 32 cm. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hva heter den motoren som har sylindrene i en sirkel rundt akslingen? Visste det før, men har glemt det. Stjernemotorer ble ofte brukt på propellfly i gamle dager. Det var to varianter, i den ene gikk veivakselen rundt og propellen var festet til denne, i den andre typen stod veivakselen fast i flyet, og det var selve motoren som gikk rundt og var montert sammen med propellen. I bilens barndom fantes det også noen som brukte horisontale stjernemotorer som lå i bunnen av bilen. I år 2002 fant en norsk ingeniør opp en ny motor med 6 sylindre plassert på langs rundt en sentral veivaksel, kreftene ble overført til veivakselen med ei skeiv skive som vred seg rundt. Denne norske motoren, som bl.a ble lovprist av Martin Schanche, ble kalt sinusmotoren oppkalt etter den skrå skiven som ble kalt en sinusskive. Dessverre hadde den britiske flyprodusenten Bristol konstruert en nøyaktig lik motor allerede på 30-tallet (jeg har sett bilder), Bristol kalte skråplaten en "wobbleplate", og motoren kaltes derfor "wobbleplate engine". Bristol oppga prosjektet fordi slitasjen ble uforholdvismessig stor på skråplatekanten, og egentlig har det vært merkverdig stille rundt den norske sinusmotoren også de siste årene ... Det finnes en rekke slike snodige konstruksjoner som alle har lovt å revolusjonere et eller annet, men det de fleste ble glemt etter kort tid. Det finnes ei fantastisk spennende bok utgitt tidlig på 70-tallet som heter "Some Unusual Engines" (skrevet av LJK Setright), men den er dessverre forlengst utsolgt fra forlaget. Jeg fikk kopiert boka fra en kompis for noen år siden, og ringpermen med kopiene er noe av det særeste og festligste jeg har i hjemmebiblioteket mitt. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Om jeg drikker alkohol, vil da IQen min synke mens jeg er påvirket? Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hvordan og hvor mye kan IT admin overvåke folk i et nettverk som f.eks. på en skole? Hva kan de se osv? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Kommer ann på utstyret og programvaren de har. På det laveste og billigste nivået, vil ikke jeg tro at man kan se mer enn trafikk på en og en port, mens på de dyrere nivåer, kan man se hva hver enkel PC gjør. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 De kan i alle fall se alle nettsider du er innom, og overvåke annen nettverkstrafikk til og fra PCen. Dersom det er skolens PCer har de ofte programvare for å overvåke hvilke programmer du har åpne i tillegg. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Er det alltid en rosa mentos på enden av en mentospakke, for det har det alltid vært hos meg. Er rimelig sikker på dette også da jeg er veldig opptatt av å avslutte hele mentosspisingen med en rosa mentos. Har jeg rett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Inviter nokre vener på film- og Mentos-eftan der du har kjøpt inn 10+ Mentos-pakkar. Sjekk så kvar einaste pakke om kva for farge den den fyrste og siste mentosen har. Rapporter funna dine Lenke til kommentar
KKake Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hva er det som gjør at aloe-vera har den effekten det har på sår og sånt? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Om jeg drikker alkohol, vil da IQen min synke mens jeg er påvirket? Nei. Den vil ikke synke, den vil bare bli dempet/hemmet. Du har den samme IQ'en inntil du får en varig skade. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Om jeg drikker alkohol, vil da IQen min synke mens jeg er påvirket? Nei. Den vil ikke synke, den vil bare bli dempet/hemmet. Du har den samme IQ'en inntil du får en varig skade. IQ er en score på en standarisert test, basert på standard-fordeleingen av test-deltagetene. Du vil få lavere IQ om du er dritings, akkurat som man får høyere IQ av å trene på IQ-tester. AtW Lenke til kommentar
co2 Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hva består egentlig tyggegummi av? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hva består egentlig tyggegummi av? Dette er et typisk wikipedia-spørsmål. Mange moderne tyggegummier er laget av plast basert på råolje og søtes med xylitol. Før var det vanligere med latexbasert tyggegummi søtet med sukker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hvor skal tyggegummi kildesorteres? IKKE matavfall, har jeg hørt. Er det da også strengt forbudt å spytte den i dass? Skal den i restavfallet eller blant plasten? Jeg gjetter på restavfall. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Om man dumper tonnevis av mentos oppi en vulkansk sjø. Vil man da kunne lage en lignende katastrofe som dette?: http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Nyos Tenker da selvsagt på mentosoppibrus-effekten som frigir co2. Eventuelt: Hvor mye mentos trenger man? Jeg har selvsagt ikke andre planer enn å bruke denne kunnskapen til å skape noe annet enn økt global oppvarming Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Har jeg lov til å ta etternavnet Kristus? Lenke til kommentar
eflas Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Det er lov å endre navn, men det må behandles med skjønn kan man si, og du må han grunner for å skifte navn. Jeg vil ikke tro at du kommer gjennom med Kristus fordi navnet kan provosere mange blant annet. Det var heller ingen i telefonkatalogen som står registrert med etternavn eller fornavn Kristus. Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Fant ikke noe på et kjapt søk: Hvorfor trenger vi søvn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå