oldboy Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hvor mange hadde kommet? Hvor lenge hadde dere blitt? Jeg hadde kommt, og blitt til jeg ikke ville mer... Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Hvorfor må man kaste opp når man stikker ting langt inn i munnen? Endret 7. april 2009 av Spetz Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hvorfor må man kaste opp når man stikker ting langt inn i munnen? SKulle da tro det er noe kroppen gjør for å forhindre at ting som ikke hører hjemme i luftveiene dine ikke havner der. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Sulfur Hexafluoride, SF6, kan vel kalles det motsatte ... Vet ikke hva det heter på norsk, Kjemiske forbindelser kan som regel oversettes rett frem. (Husk å fjern mellomrom siden det ikke passer med norsk grammatikk.) I dette tilfellet oversetter man til svovelheksafluorid. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Finnes det en enkel måte for å finne ut hvor mange watt varme en pc gir fra seg? Eller for å si det på den måten; en metode som finner ut hvor stor ovn jeg må erstatte med , hvis jeg skrur av maskinen. Endret 7. april 2009 av Ozelot Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Finnes det en enkel måte for å finne ut hvor mange watt varme en pc gir fra seg? Eller for å si det på den måten; en metode som finner ut hvor stor ovn jeg må erstatte med , hvis jeg skrur av maskinen. Tja, dette er jo en mulighet. Ellers må du nesten estimere hva hver enkelt komponent i pc'n drar. Det meste av forbruket går jo til varme. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Tja, dette er jo en mulighet. Ellers må du nesten estimere hva hver enkelt komponent i pc'n drar. Det meste av forbruket går jo til varme. Har to slike allerede og jeg vet at den bruker ca 200 watt(uten skjerm), men det jeg vil frem til er hvor mye varme dette blir. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Som sagt kan du trygt regne at det meste av dette går til varme. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Tja, dette er jo en mulighet. Ellers må du nesten estimere hva hver enkelt komponent i pc'n drar. Det meste av forbruket går jo til varme. Har to slike allerede og jeg vet at den bruker ca 200 watt(uten skjerm), men det jeg vil frem til er hvor mye varme dette blir. Alt. Du kan i praksis regne at alt av energi for elektriske produkter blir til varme i huset. Du miter noen minimale mengder til lyd, som ikke utgjør noe i praksis og kanskje litt til lys. For en PC er ikke sistnevnte faktor noe nevnverdig, men for en lampe kan det vle være noen prosenter det er snakk om. Eventuelle tap kommer av mindre effektiv plassering av varmekilden. AtW Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hvor mange hadde kommet? Hvor lenge hadde dere blitt? Jeg hadde kommt, og blitt til jeg ikke ville mer... Men hvor lenge er det? Hva er din limit for 'Nerd-OD', 2 uker, 2 måneder? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hvis en mann tenner på mannlige hester, er han da zoofil og homofil, eller bare zoofil. En hest er jo tross alt mindre homo (les: lik) enn jenter. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hvis en mann tenner på mannlige hester, er han da zoofil og homofil, eller bare zoofil. Bare zoofil. Homofili-begrepet favner ikke over ulike arter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Det meste av forbruket går jo til varme. Rettelse: Alt forbruket går til varme. 100 Watt elektrisk effekt inn gir ganske nøyaktig 100 watt varme ut. Det MÅ være slik siden PCer ikke gir fra seg nevneverdige mengder av andre energiformer (Lysenergi og lydenergi og mekanisk vibrasjonsenergi er til sammen godt under 1 watt ut fra PCen og godt under 0,1 watt ut fra det rommet PCen står i. Altså neglisjerbart.) Fysiske lover (nærmere bestemt termodynamikkens første lov) sier at energi kan ikke oppstå eller forsvinne, kun endre form. Ergo må 100 watt elektrisk energi bli til 100 watt annen energi. Siden alle andre energiformer enn varme er neglisjerbare i dette tilfellet så blir det 100 watt varmeeffekt. For å regne litt videre så kan jeg gi noen typiske tall for vanlige stasjonære PCer: Vanlig toppforbruk: 3~400 watt. (selv om du har en PSU som kan levere f.eks 600 watt) Vanlig gjennomsnittlig forbruk: ~150 watt inkludert skjerm. Vanlig minimumsforbruk uten skjerm: ~80 watt. PS. En typisk elektrisk panelovn på 1000W (elektrisk) gir fra seg 1000W varmeeffekt når termostaten har slått på varmeelementet og nært null når varmeelementet er slått av. Termostaten slår av og på elementet avhengig av målt temperatur der sensoren sitter. PPS. Varmepumper fungerer annerledes. De får tilført energi på to måter: elektrisk og varmeenergi fra utsiden av huset. Realistiske tall er f.eks 2000 watt elektrisk + 3000 watt varme fra utsiden = 5000 watt varme inn i huset. Effektivitetsgraden på den energien man betaler for (elektrisk) er altså 5000/2000 = 2,5. På varme sommerdager er PCens varme bortkastet og kan luftes ut vinduet (fyre for kråka). Du kan jo bruke de 200 wattene og regne litt på antallet varme sommerdager for ditt bosted og alternative varmekilder som panelovner og varmepumper, samt bruke f.eks 60 øre/kWh for å finne ut din besparelse i antall kroner ved f.eks å halvere effekten (watt) din PC bruker. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Det meste av forbruket går jo til varme. Rettelse: Alt forbruket går til varme. (Lysenergi og lydenergi og mekanisk vibrasjonsenergi er til sammen godt under 1 watt ut fra PCen Altså 0,5%. I denne sammenhengen (panelovner) er jeg selvfølgelig enig at dette er neglisjerbart, men det er altså ikke alt som går til varme? Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Hvordan stillte folk klokkene sine før TV-en kom? Hva stillte man klokken etter? Hvis det var radioen, hva stillte man da klokken etter før radioen kom? Min mor fortalte at de ringte til Fru Ur. Det var et telefonnummer der en automatisk stemme fortalte hvor mye klokken var. Dette var på 60-tallet. (sorry for bump ) Frøken Ur levde i beste velgående helt til Januar 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%B8ken_Ur Endret 7. april 2009 av Rydin Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hvor mange hadde kommet? Hvor lenge hadde dere blitt? Jeg hadde kommt, og blitt til jeg ikke ville mer... Men hvor lenge er det? Hva er din limit for 'Nerd-OD', 2 uker, 2 måneder? Umulig å si på forhånd... Tror jeg hadde holdt ut i noen måneder Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Det meste av forbruket går jo til varme. Rettelse: Alt forbruket går til varme. (Lysenergi og lydenergi og mekanisk vibrasjonsenergi er til sammen godt under 1 watt ut fra PCen Altså 0,5%. I denne sammenhengen (panelovner) er jeg selvfølgelig enig at dette er neglisjerbart, men det er altså ikke alt som går til varme? Alt går til varme forsåvidt, men en liten neglisjerbar mengde blir til varme utenfor husets 4 vegger. AtW Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Leste en artikel om at FPS spill muligens forbedere synet. Her. I artikelen sier de hele tiden at de forbedrer synet på unge. Så det jeg lurte på er om det vil ha noen effekt på folk med en aldrer fra 20 og oppover? Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Nå kom jeg til å tenke på noe. Blir man nærsynt av å sitte mye foran pc'en? Syntes nesten alle pc nerder rundt meg er nærsynte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Nå kom jeg til å tenke på noe. Blir man nærsynt av å sitte mye foran pc'en? Syntes nesten alle pc nerder rundt meg er nærsynte. Hvis det er noen korrelasjon mellom nærsynthet og PC-bruk så er det ikke dermed sagt at PC-bruk fører til nærsynthet. Det kan f.eks være at nærsynthet fører til PC-bruk. Litt bedre forklart: at langsynte og skarpsynte får hodepine ved PC-bruk pga konstant nær fokus og dermed foretrekker andre aktiviteter i større grad. Eller at det er helt andre faktorer som gjør at disse korrelerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå