Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pleier legekontoret å være åpent i påska? Hvis ikke, når åpner dem igjen?

Fastleger har plikt til å opplyse klientene på telefonsvareren hvis kontoret stenger mer enn ei normal helg, slik at klientene kan vite når legen er ventet tilbake.

Lenke til kommentar
Hvilket drap blir betegnet som tidenes aller mest groteske drap?

Det er vanskelig å gi noe godt svar på dette, fordi "grotesk" er et subjektivt begrep, og fordi vi faktisk ikke sitter på detaljerte nedtegnelser over alle drap i historien. :p

Lenke til kommentar
Hvordan stillte folk klokkene sine før TV-en kom? Hva stillte man klokken etter? Hvis det var radioen, hva stillte man da klokken etter før radioen kom?

Alle gikk etter sin egen tid. :p

Ikke le, men sånn var det faktisk for bare halvannet hundre år siden. Da fantes det ikke tidssoner og hver by, hver landsby også videre hadde sin "tidssone". Klokkene ble stilt etter solhøyden, når sola stod høyest på himmelen var klokka 12.

Først da øst-vest-jernbanen tvers gjennom USA ble bygd ut fant man ut at det hadde vært lurt med faste tidssoner, for ellers måtte alle ombord i toget stadig stille klokkene for hver by og landsby de passerte. Det tok imidlertid over et halvt århundre før hele verden fikk tilsvarende system, og selv nå er det steder i verden der det ikke er hele timer mellom tidssonene, men f.eks 15 minutter.

Lenke til kommentar
Hvordan lages de elektriske signalene fra hjernen?

I ei nervecelle vert det danna ein spennings gradient som kjem av at nervecelle aktivt pumpar kalium ionar gjennom cellemembranen (aktivt vil seie ved bruk av energi) og at ion ikkje kan vandre fritt gjennom membranen. Dette gjev eit spenningspotensial som vert utløyst om cella mottar riktig stimulus. Proteinportar i cella opnar seg slik at kalium og natrium ion kan vandre inn i cella. Er spenninga på straumen inn større enn ut førar det til at fleire portar langs cella, og dei neste cellene, opnar seg og signalet går då vidare.

Det er ei stond sidan eg har hatt om dette, men det skal vere nogenlunde riktig, trur eg :blush: , poenget er at det kjem av konsentrasjonsforskjellar av kalium og natrium ion innanfor og utanfor cella som skapar spenningsforskjellar.

Lenke til kommentar
Kan jeg stille ett annet bilbatterispørsmål;

Hvor lenge kan ett bilbatteri drive ett stereoanlegg på 3/4 av maks volum med 2x40W?

Hum. Bilbatteri er ca 60 Ampere x timer ?

Stereo på 80 Watt som går på 220 volt:

(80 watts) / (220 volts) = 0.363636364 amperes

6.87 dager, sånn teoretisk ?

Hvis det er en bilstereo dog:

(60 ampere * hours) / ((80 watt) / (12 volt)) = 9 hours

Høres dette helt feil ut ?

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Kan jeg stille ett annet bilbatterispørsmål;

Hvor lenge kan ett bilbatteri drive ett stereoanlegg på 3/4 av maks volum med 2x40W?

Hum. Bilbatteri er ca 60 Ampere x timer ?

Stereo på 80 Watt som går på 220 volt:

(80 watts) / (220 volts) = 0.363636364 amperes

6.87 dager, sånn teoretisk ?

Hvis det er en bilstereo dog:

(60 ampere * hours) / ((80 watt) / (12 volt)) = 9 hours

Høres dette helt feil ut ?

Vel, 220V batteri er et skjelden syn, så det øverste regnestykket ditt var noe unødvendig :p

Nå er det slik at en 2x40W forsterker ikke trekker konstant 80W. Det er kun i de høyeste basslagene du trekker full effekt.

Resten av tiden er det en god del lavere. Diskant og mellomtone trekker mye mindre.

Så jeg tipper du hvertfall kan dobble spilletiden til 18-20timer.

Lenke til kommentar

Du skal ha et rimelig heftig batteri for å klare å spille musikk i 9 timer! :p Husker jeg og en kamerat stod på fergeleiet til danskebåten i Kristiansand, da vi skulle kjøre gjennom Europa, satt og hørte musikk (ganske høyt) i en helt ny Audi, og plutselig forsvant lyden og vi fikk ikke start på den. Dette var kanskje en god time. :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting..Hvordan man kan se TV i så høyoppløselige bilder som det er idag uten noen som helst lagg eller ventetid? Hvis man streamer et klipp på nettet med middels god kvalitet vil man måtte vente et par sekunder før det starter og kanskje tilogmed bufre litt et par ganger.

Hvor raskt nett måtte man hatt for at man skulle kunnet sett TV i like god kvalitet via nettet?

Kan tenke meg det har med å gjere at Internett (og dei aller fleste datanettverk generelt) er pakkeswitcha, medan i eit TV-signal blir signalet konstant sendt heile tida "ut i lufta". På den måten så kan folk ta imot det signalet dei vil, når dei vil.

Edit: Litt endring, gitt.

Correct me if I'm wrong. :)

Nei. Det er fult mulig å streame tv i høy kvalitet uten verken buffring ved oppstart eller hakking. Problemet er bare at det krever båndbredde.

TVsignaler idag er jo digitale og det er ingenting i veien for å sende den nøyaktig samme datastrømmen som man får via kabel, satelitt eller riksvtv over internett.

Den store forskjellen ligger i at med tv-signaler har man mulighet til å sende strømmen en gang, og ta imot den på forholdsvis mange mottakere samtidig. Internett er ikke lagt opp slik, og man må oftest sende en kopi av datastrømmen for hver mottaker. Man har heller ikke full kontroll over linja hele veien med internett, og båndbredde er dyrt.

Si at man har en ganske heftig 1080p hdtv-strømm på 20-40mbit (ca. på nivå med bluray - det hender at tvsignaler er så krevende.) Da setter man bare av maksbåndbredden i den totale båndbredden man har disponibelt i ett tvspektrum, og alle mottakere med dekning får det inn. Skal man gjøre det samme over internett kreves det at linjen hele veien takler 20-40mbit uten større pakketap og forsinkelse, og man må ha linje på serveren som takler dette.

Båndbredde brukt ved ett tvsignal, f.eks via satelitt: 1*20-40mbit

Båndbredde brukt over nett: n*20-40mbit

(n er antall mottakere.)

Kostnaden er dermed variabel ved sending over nett, samtidig som man ikke kan garantere båndbredden, det er ikke engang vanlig at den normale mottaker har såpass båndbredde. Kostnaden via tradisjonelle tv-kringkastningsmetoder er ikke avhengig av antall mottakere, kun av båndbredde.

Lenke til kommentar
Den store forskjellen ligger i at med tv-signaler har man mulighet til å sende strømmen en gang, og ta imot den på forholdsvis mange mottakere samtidig. Internett er ikke lagt opp slik, og man må oftest sende en kopi av datastrømmen for hver mottaker. Man har heller ikke full kontroll over linja hele veien med internett, og båndbredde er dyrt.

Man kan multicaste, altså at data sendes til flere mottakere samtidig (Da sendes signalene kun èn gang fra kilden). Jeg er rimelig sikker på at det er nettopp dette som blir gjort også, der man får TV gjennom internett. Infrastrukturen blir spart for mye trafikk ved at kun èn kopi sendes over hver link. Selvsagt må alle linkene fortsatt ha god nok båndbredde til å faktisk overføre den ene kopien.

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar
Man kan multicaste, altså at data sendes til flere mottakere samtidig (Da sendes signalene kun èn gang fra kilden). Jeg er rimelig sikker på at det er nettopp dette som blir gjort også, der man får TV gjennom internett. Infrastrukturen blir spart for mye trafikk ved at kun èn kopi sendes over hver link. Selvsagt må alle linkene fortsatt ha god nok båndbredde til å faktisk overføre den ene kopien.

Hmm, støtter IP protokollen multicasting? Hvordan gjøres dette i praksis over IP nettet? Må vel nesten sendes til en enhet på en IP addresse som sender det videre over et "lokalt nettverk" med større båndsbredde eller noe da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...