SeaLion Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Akkurat nå er det mye is på bakken. Men der det er blader i isen er det en slags luftlomme. Så har planter en egenskap som gjør at de ikke fryser? Is og snø reflekterer vanligvis mesteparten av sollyset uten å absorbere noe særlig. Men der isen/snøen er mørkere, f.eks ved at det ligger noe mørkt på overflaten eller rett under overflaten, der absorberes mer av energien i sollyset. Hvis man f.eks strør på sot eller sand på snø så kan man få den til å smelte fortere. Bladet i isen virker rett og slett som en mørk solfanger, bladet blir dermed varmere av sollyset enn isen rundt. Resultatet er at det smeltes et hulrom der bladet ligger i isen. Det er altså ikke noen mystiske egenskaper med organiske materialer som er "magien" her, men kun objektets mørke farge. Endret 2. april 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Finnes det et språk med bare vokaler? Og en annen ting; har vakuumet i rommet, samme effekt på lyd, som det et tett bur med en vakuumpe har? (da tenker jeg på det med at vakuum ikke kan overføre lyd) Endret 2. april 2009 av Ozelot Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Er ikke noe lyd i verdensrommet nei... Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Og en annen ting; har vakuumet i rommet, samme effekt på lyd, som det et tett bur med en vakuumpe har?(da tenker jeg på det med at vakuum ikke kan overføre lyd) I rommet kan ingen høre deg skrike, ja. Du trenger et medium for at lydbølger skal forflytte seg - og det er det mangel på i rommet. Endret 2. april 2009 av Sondring Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Er ikke noe lyd i verdensrommet nei... Ikke for å virke misforstått, men se for deg en ting som lager lyd inni et tett bur\boks. Vil jeg kunne isolere lyden ved å koble til en vakuumpumpe? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Vil jeg kunne isolere lyden ved å koble til en vakuumpumpe? Nja Det som lager lyden må også være isolert, da lydbølger går gjerne gjennom fundamentet. I.e. du hører skrittene i etasjen over da personen får taket til å vibrere, ikke fordi lyden går gjennom luften, ut i gangen og ned til deg. Det hjelper ikke å pumpe ut luften hos naboen for å fjerne lyden. <.< Dette ble plutselig et dårlig eksempel. Endret 2. april 2009 av Sondring Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Sound can travel through space, because space is not the total vacuum it's often made out to be. Atoms of gas give the universe a ubiquitous atmosphere of sorts, albeit a very thin one. Sound, unlike light, travels by compressing a medium. On Earth, the atmosphere works well as a sound-carrying medium, as does water. The planet itself is very adept at transmitting an earthquake's seismic waves, a form of sound. Space, though not as efficient, can also serve as a medium. If a brave and clever astronaut could safely remove her helmet and shout into the cosmos, her voice would carry. "We wouldn't be able to hear the sound because our ears aren't sensitive enough," explains Lynn Carter [Kilde] Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Finnes det et språk med bare vokaler? Trøndersk kan vært svært nært: - Æ e i A æ (Jeg går i A-klassen jeg) - Æ e i A æ å (Jeg går i A-klassen jeg også) Men ellers tror jeg nok konsonantlyder er svært utbredt i alle språk. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det hjelper ikke å pumpe ut luften hos naboen for å fjerne lyden. <.< Dette ble plutselig et dårlig eksempel. Hehe, ja. Jeg er ganske sikker på at det ville fungert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Er ikke noe lyd i verdensrommet nei... Ikke for å virke misforstått, men se for deg en ting som lager lyd inni et tett bur\boks. Vil jeg kunne isolere lyden ved å koble til en vakuumpumpe? Ja, det vil fungere ganske bra om man tar en del hensyn. Dvs. lar lydkilden henge i et elastisk oppheng (f.eks strikk) inni vakuumet. Eller ennå bedre: la lydkilden hvile på et magnetfelt slik mgalev-togene gjør. Sound can travel through space, because space is not the total vacuum it's often made out to be. Atoms of gas give the universe a ubiquitous atmosphere of sorts, albeit a very thin one. Sound, unlike light, travels by compressing a medium. On Earth, the atmosphere works well as a sound-carrying medium, as does water. The planet itself is very adept at transmitting an earthquake's seismic waves, a form of sound. Space, though not as efficient, can also serve as a medium. If a brave and clever astronaut could safely remove her helmet and shout into the cosmos, her voice would carry. "We wouldn't be able to hear the sound because our ears aren't sensitive enough," explains Lynn Carter [Kilde] Vel, hvis man drar forklaringen veldig langt så tja. Dvs. astronauten skaper sin egen (uhyre tynne) atmosfære ved å puste ut luften i lungene. Denne atmosfæren ekspanderer raskt på grunn av trykket og vil egentlig bare være en veldig dyp trykkbølge (lyd) med kanskje 1 Hz bærefrekvens. Det er høyst tvilsomt at andre frekvenser vil spre seg. 1 Hz er ikke i det hørbare spektrumet. Lenke til kommentar
Champari Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvordan får et kamera til å ta et bilde? Første trinn er å få lyset inn i kameraet. Det skjer gjennom objektivet ("linsa"). Se gjerne Wikipeidas Camera Obscura for å se en svært enkel måte det kan gjøres på. Andre trinn er å konvertere lyset til elektriske signaler i digitalkameraet. Det gjøres med en spesialisert brikke, "bildebrikken". Virkemåten er som mange solceller satt sammen. En solcelle for hver pixel. De mange elektriske signalene går videre til en forsterker og deretter til en "datamaskin" som tolker signalene og lagrer det på minnebrikken. I filmbasere kameraer er det lyssensitive kjemikalier på en stripe med plastfolie (film) som reagerer på lyset i stedet for en bildebrikke. Med litt videre kjemiske behandling av filmen kommer det frem enten et negativt eller positivt bilde. For videre lesing er Wiki - Camera et bra sted å begynne. Takk takk! Det sitter en liten grønn gnom inni kamerahuset som maler det han ser når shutteren på kameraet åpnes. Han må mates innimellom ellers maler han bare svart/hvitt. EOD. Det hadde bare vært fantastisk!!! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Er ikke noe lyd i verdensrommet nei... Ikke for å virke misforstått, men se for deg en ting som lager lyd inni et tett bur\boks. Vil jeg kunne isolere lyden ved å koble til en vakuumpumpe? Ja, i prinsippet, man kan jo feks tenke seg et hus lagd av to lag plater (og glass) der man har vakuum i mellom (og kanskje noen få koblinger som er vibrasjondempende og svært godt varmeisolert), da vil selv en svært tynn vegg ha ekstremt god lydisolasjon og varmeisolasjon. Men den vil oppleve et svært stort trykk fra utsiden, og det er vansklig å få det tett i praksis, og å få til et vakuum i praksis. AtW Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Star Wars-filmene hadde blitt JÆVLIG kjedelige i romsekvensene hvis de fulgte fysikkens regler 100%. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Ja, i prinsippet, man kan jo feks tenke seg et hus lagd av to lag plater (og glass) der man har vakuum i mellom (og kanskje noen få koblinger som er vibrasjondempende og svært godt varmeisolert), da vil selv en svært tynn vegg ha ekstremt god lydisolasjon og varmeisolasjon. Men den vil oppleve et svært stort trykk fra utsiden, og det er vansklig å få det tett i praksis, og å få til et vakuum i praksis. Det er noe jeg har tenkt litt på tidligere. (Burde muligens laget en tråd om det i vitenskap-delen av forumet). Mange eneboliger bygges fra prefabrikerte elementer i dag. Nye byggeforskrifter krever stadig bedre isolasjon, noe som i praksis betyr tykkere vegger fordi de bruker omtrent samme type isolasjonsmateriale som før. Ok, over til saken: Dersom man hadde byttet ut isolasjonsmaterialet med to relativt tynne stålplater med vakuum mellom, ville det isolert bra sammenlignet med steinull? Jeg regner med at det blir litt varmelekkasje akkurat rundt ytterkantene av platene og ørlite fra avstandsstykker som holder platene fra hverandre. Høres det ut som et bra konsept for å redusere veggtykkelse og bedre isolasjonsevnen til veggene? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Bladet i isen virker rett og slett som en mørk solfanger, bladet blir dermed varmere av sollyset enn isen rundt. Resultatet er at det smeltes et hulrom der bladet ligger i isen. Det er altså ikke noen mystiske egenskaper med organiske materialer som er "magien" her, men kun objektets mørke farge. Hei og takk for svar! Det høres logisk ut, men i kjemien idag fikk jeg faktisk en annen forklaring. At plantene har glyserol som fungerer som en frostvæske. Søkte litt rundt og ser ut til at det også stemmer? ENDRET: Trykket fullfør før jeg var ferdig... Endret 2. april 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det er noe jeg har tenkt litt på tidligere. (Burde muligens laget en tråd om det i vitenskap-delen av forumet). Mange eneboliger bygges fra prefabrikerte elementer i dag. Nye byggeforskrifter krever stadig bedre isolasjon, noe som i praksis betyr tykkere vegger fordi de bruker omtrent samme type isolasjonsmateriale som før. Ok, over til saken: Dersom man hadde byttet ut isolasjonsmaterialet med to relativt tynne stålplater med vakuum mellom, ville det isolert bra sammenlignet med steinull? Jeg regner med at det blir litt varmelekkasje akkurat rundt ytterkantene av platene og ørlite fra avstandsstykker som holder platene fra hverandre. Høres det ut som et bra konsept for å redusere veggtykkelse og bedre isolasjonsevnen til veggene? Det vil vel være ganske mye strålingstap med en slik løsning? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Bladet i isen virker rett og slett som en mørk solfanger, bladet blir dermed varmere av sollyset enn isen rundt. Resultatet er at det smeltes et hulrom der bladet ligger i isen. Det er altså ikke noen mystiske egenskaper med organiske materialer som er "magien" her, men kun objektets mørke farge. Hei og takk for svar! Det høres logisk ut, men i kjemien idag fikk jeg faktisk en annen forklaring. At plantene har glyserol som fungerer som en frostvæske. Søkte litt rundt og ser ut til at det også stemmer? ENDRET: Trykket fullfør før jeg var ferdig... Tror det er snakk om to forskjellige ting. Forstvæske hindrer at feks trær fryser i stykker om vinteren mens de luftboblene er nok absorbert solvarme. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det vil vel være ganske mye strålingstap med en slik løsning? Stål er i motsetning til glass ikke transparent for synlig lys i hvert fall. Stål absorberer ganske lite synlig lys så det aller meste vil reflekteres. Høy refleksjonsevne gir lave strålingstap. Jeg er usikker på refleksjonsevnen i IR-området men jeg vil gjette på at det også reflekteres ganske bra. De absolutte temperaturene er også såpass lave at stråling generelt er en liten tapsfaktor sammenlignet med konveksjon og konduksjon. (K ~ T4) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det er vel allerede en del strålingstap i standard isolasjon. Og det er vel bare å gjøre overflatene reflektive (noe stål er), og varmetapet vil bli redusert. Angående vakum og lyd, så vil heller ikke magnetfelt som holder oppe kilden, være helt perfekt. Noe av vibrasjonene ville nok blitt forplantet i nedre del pga. vibrasjon i øvre del som dytter periodisk svakere og sterkere på det som skaper magnetfeltet. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 [...] Høres det ut som et bra konsept for å redusere veggtykkelse og bedre isolasjonsevnen til veggene? Det høres først og fremst veldig dyrt ut. For å utnytte mulighetene for masseproduksjon og fleksibilitet i byggemetoder går det kanskje bedre bruke plast/keramiske/glass kuler med vakuum*, gjerne støpt inn i ett eller annet skummateriale i egnede former? *sånn passe vakuum, ikke vri teoretikerhjernene deres for mye over det faktum at det vil slumpe en partikkel (kanskje til og med hele molekyl ) her og der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå