Skjelvgråt Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Er vell ikke snedig. Men lurer på dette og siden det ikke er en spørsmål og svar tråd - så spør jeg her. Det har seg sånn at jeg skal ut å reise med fly i overmorgen. Skal da ha med xboxen (360) med som bagasje, ikke håndbagasje, men bagasje. Vil det gå greit? Eller vil de flyvaktenene gå bananas? Spørst kanskje hvilket land du skal til, men det burde egentlig gå bra. Skal til vigra som ikke er så langt unna ålesund. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Er vell ikke snedig. Men lurer på dette og siden det ikke er en spørsmål og svar tråd - så spør jeg her. Det har seg sånn at jeg skal ut å reise med fly i overmorgen. Skal da ha med xboxen (360) med som bagasje, ikke håndbagasje, men bagasje. Vil det gå greit? Eller vil de flyvaktenene gå bananas? Spørst kanskje hvilket land du skal til, men det burde egentlig gå bra. Skal til vigra som ikke er så langt unna ålesund. Vist du skal reise innlands er det garantert ikke noe problem. Spesielt ikke på vigra Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det er ikke vakum i lypærer, bare en annen gassblanding/ren gass enn atmorsfæreluft. Hermetikk blir fylt med væske. Oksygenet fjernes ved å sprøyte inn argongass i stedet for. Lufta spyles ut fra lyspæra men ørlite vil fortsatt være igjen. Det fjernes ved å skru på lyspæra et kort øyeblikk og oksygenet brenner opp. Hermetikk fylles vel til det renner over før lokket settes på. Hadde heller bekymra meg for bagasjefolka jeg, de behandler ikke akkurat kofferter pent. Jeg også. Ikke anse kofferten for å være sikker før den tåler å mistes i bakken fra 1,5m høyde og tåler at man står på den. PS. Ta den heller med i håndbagasjen. Folk har jo med bærbare PCer på flyet så en xboks må jo også å greit. Særlig siden du ikke vil bruke den under flyturen. Om man tisser på seg forann politiet på gata - vil man da kunne straffest for det? Liksom urinering på offentlig sted? Stengt tatt er jo også tissing på offentlige toaletter, offentlig urinering. Det utøves nok som sagt en god dose skjønn. Politiet har nok også viktigere ting å gjøre enn å ydmyke boksevætere ytterligere. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hva er det politi sier når de tar noen til arrest igjen? På engelsk er det vel no sånn som "You have the right to remain silent. Every thing you say will or can be used against you"...Men på norsk... er det bare direkte oversatt da? Sier politiet det i det hele tatt? Her er et snedig spørsmål... Kan dere svare på spørsmålet mitt? Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Hva er det politi sier når de tar noen til arrest igjen? På engelsk er det vel no sånn som "You have the right to remain silent. Every thing you say will or can be used against you"...Men på norsk... er det bare direkte oversatt da? Sier politiet det i det hele tatt? Her er et snedig spørsmål... Kan dere svare på spørsmålet mitt? "kan de var så vennlig å bli med oss min herre/frue". Hvilken utdannelse har Simen1, master i allmennkunnskap? Endret 1. april 2009 av Earthworm-Jim Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hva er det politi sier når de tar noen til arrest igjen? På engelsk er det vel no sånn som "You have the right to remain silent. Every thing you say will or can be used against you"...Men på norsk... er det bare direkte oversatt da? Sier politiet det i det hele tatt? Her er et snedig spørsmål... Kan dere svare på spørsmålet mitt? De sier noe i samme duren når de henter deg inn til avhør.. wild guess Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 De forteller bare at du ikke har forklaringsplikt, men om du velger å forklare deg så forplkikter du deg å fortelle sannheten. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 De sier dine rettigheter med en gang. Fordi alt du sier fra det punktet VIL bli brukt mot deg. Det husket jeg godt fra rettsaken jeg så med rettslæreklassen. Alt man sier og formuleringer er jævlig viktig. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 De forteller bare at du ikke har forklaringsplikt, men om du velger å forklare deg så forplkikter du deg å fortelle sannheten. Dette gjelder alle som skal forklare seg, altså vitner og. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 De forteller bare at du ikke har forklaringsplikt, men om du velger å forklare deg så forplkikter du deg å fortelle sannheten. Dette gjelder alle som skal forklare seg, altså vitner og. Ja. Det at man ikke har forklaringsplikt gjelder forsåvidt bare vanlig avhør. Er det rettsak så kan man ikke nekte. Eneste unntaket er at man ikke er nødt til å svare på spørsmål som gjelder nære familiemedlemmer etc. Husker ikke helt formuleringen. Er lenge siden det har vært aktuelt for min del. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Man har heller ikke plikt til å vitne mot seg selv. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Får VIF-Klanen statsstøtte? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvorfor er det fler stormer på høsten enn ellers på året? Har ikke akkurat hørt så mye om f.eks. vårstormer... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Simen1 har bare mastergrad i Google og Wikipedia. Utrolig hva man finner hvis søker godt nok. Lenke til kommentar
Champari Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Kanskje et dumt spm, men men:) Hvordan får et kamera til å ta et bilde? Altså, hvordan får det til å gjengi akkurat det du ser? Det printer virkeligheten på pappir, eller nå en minnebrikke. Og om noen vet, HVORDAN skjer det? Har sitti og tenkt på dette max lenge men klarer ikke skjønne det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det sitter en liten grønn gnom inni kamerahuset som maler det han ser når shutteren på kameraet åpnes. Han må mates innimellom ellers maler han bare svart/hvitt. EOD. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvordan får et kamera til å ta et bilde? Første trinn er å få lyset inn i kameraet. Det skjer gjennom objektivet ("linsa"). Se gjerne Wikipeidas Camera Obscura for å se en svært enkel måte det kan gjøres på. Andre trinn er å konvertere lyset til elektriske signaler i digitalkameraet. Det gjøres med en spesialisert brikke, "bildebrikken". Virkemåten er som mange solceller satt sammen. En solcelle for hver pixel. De mange elektriske signalene går videre til en forsterker og deretter til en "datamaskin" som tolker signalene og lagrer det på minnebrikken. I filmbasere kameraer er det lyssensitive kjemikalier på en stripe med plastfolie (film) som reagerer på lyset i stedet for en bildebrikke. Med litt videre kjemiske behandling av filmen kommer det frem enten et negativt eller positivt bilde. For videre lesing er Wiki - Camera et bra sted å begynne. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) http://www.howstuffworks.com , søk på (compact) camera. Endret 2. april 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Simen1 har bare mastergrad i Google og Wikipedia. Utrolig hva man finner hvis søker godt nok. Egentlig ikke. Det skal mye til for å kunne forklare det, samt bakgrunnskunnskap for å kunne søke opp visse saker. Akkurat nå er det mye is på bakken. Men der det er blader i isen er det en slags luftlomme. Så har planter en egenskap som gjør at de ikke fryser? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Simen1 har bare mastergrad i Google og Wikipedia. Utrolig hva man finner hvis søker godt nok. Egentlig ikke. Det skal mye til for å kunne forklare det, samt bakgrunnskunnskap for å kunne søke opp visse saker. Akkurat nå er det mye is på bakken. Men der det er blader i isen er det en slags luftlomme. Så har planter en egenskap som gjør at de ikke fryser? Hmm, jeg vil heller tro at de brytes ned, og derfor frigjør litt gasser som gjør at det blir små lommer. Disse lommene blir da varmet opp når sola står på, og da blir lommene større pga. smelting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå