Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har jeg forstatt det riktig?

...

Watt er UxI, altså spenning ganger strøm (VoltxAmpere). Med andre ord er watt hastigheten på elektronene???

Ikke helt.

UxI, spenning ganger strøm.

Det kan også skrives som RxI².

Det kreves mer spenning, og genereres dermed mer effekt, for å dytte n antall elektroner gjennom noe med høy motstand, enn gjennom noe med lite motstand.

Lenke til kommentar
[...]

Gjør de ikke? De funker vel like bra der som alle andre steder? Eneste unntaket kunne aknskje være kompass som har innebygd kompansjon for forskjellen mellom magnetisk nordpol og geografisk, som da vil peke litt annerledes avhengig av hvor du er.

AtW

[...]

Magnetfeltets retning i forhold til kompasset vil jo i mye større grad være bestemet av hvordan man holder kompasset?

AtW

Her er hva Suunto sier om problemet og deres kompasser. Og her (PDF) er en litt mer detaljert utgave fra Steiner.

Hovedpoenget er at ved (magnetisk)ekvator er magnetfeltet paralellt med jordoverflaten, mens ved (magnetisk)nord- (og syd-) pol går magnetfeltet rett ned/opp fra bakken.

Litt avhenging av kompassets konstruksjon kan man da risikere at kompasset må hodes i en vinkel der det blir plundrete å lese av, og er det fast montert blir det veldig plundrete.

Lenke til kommentar
Har jeg forstatt det riktig?

...

Watt er UxI, altså spenning ganger strøm (VoltxAmpere). Med andre ord er watt hastigheten på elektronene???

Ikke helt.

UxI, spenning ganger strøm.

Det kan også skrives som RxI².

Det kreves mer spenning, og genereres dermed mer effekt, for å dytte n antall elektroner gjennom noe med høy motstand, enn gjennom noe med lite motstand.

Ikke glem den reaktive effekten ;)

Lenke til kommentar

The practice is said to have begun as a variant of an earlier prank from the imageboard 4chan known as duckrolling,[7] in which a link to somewhere (such as a specific picture or news item) would instead lead to a thread or site containing an edited picture of a duck with wheels. The user at that point is said to have been "duckrolled".

The first known instance of Rickroll occurred in May 2007 on 4chan's video game board, where a link to the Rick Astley video was claimed to be a mirror of the first trailer for Grand Theft Auto IV (which was unavailable due to heavy traffic). The joke was confined to 4chan for a very brief period.

Wikipedia

Lenke til kommentar

Er vell ikke snedig. Men lurer på dette og siden det ikke er en spørsmål og svar tråd - så spør jeg her. Det har seg sånn at jeg skal ut å reise med fly i overmorgen. Skal da ha med xboxen (360) med som bagasje, ikke håndbagasje, men bagasje. Vil det gå greit? Eller vil de flyvaktenene gå bananas?

Lenke til kommentar
Er vell ikke snedig. Men lurer på dette og siden det ikke er en spørsmål og svar tråd - så spør jeg her. Det har seg sånn at jeg skal ut å reise med fly i overmorgen. Skal da ha med xboxen (360) med som bagasje, ikke håndbagasje, men bagasje. Vil det gå greit? Eller vil de flyvaktenene gå bananas?

Spørst kanskje hvilket land du skal til, men det burde egentlig gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...