Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Kvifor har det seg at dei beste idèane kjem rett før ein sovne?

Det har noko med at eine hjernehalvdelen "sovnar" før den andre. Den som sovnar er den delen som meinar at ideen kan virke dorleg, urealistisk osv. mens den delen som er "våken" kjem på gode idear..

håpar dette var ein grei forklaring?

Men er det en realtisktisk forklaring? Har du en kilde på dette, eller er det bare noe du har hørt? Jeg synes ikke det høres spesielt sannsynlig ut (i det minste så høres det ut som en overforenkling)

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende at den ene hjernehalvdelen sovner litt raskere enn den andre men jeg tror ikke det har så mye med ideer å gjøre. Ideer har vel mer å gjøre med at man går gradvis mellom våken og sovende tilstand. I en drømmeverden har man langt færre filtre og begrensninger i tankegangen enn det man har som våken. Når man er i ferd med å sovne så myknes filtrene og tankeflyten opp og nye ideer som var "utenkelige" i helt våken tilstand dukker opp.

Nytt spørsmål: Er is gjennomsiktig for IR?

Grunnen til at jeg spør er fordi det ser ut som isen langs veiene smelter fra undersiden og opp når den bare er noen få cm tykk, selv der det ikke er bare flekker i nærheten. Teorien min er at IR går gjennom isen, treffer asfalten, varmer den opp og skaper hulrom under isen.

Lenke til kommentar
[...]Er is gjennomsiktig for IR?

Grunnen til at jeg spør er fordi det ser ut som isen langs veiene smelter fra undersiden og opp når den bare er noen få cm tykk, selv der det ikke er bare flekker i nærheten. Teorien min er at IR går gjennom isen, treffer asfalten, varmer den opp og skaper hulrom under isen.

Ikke tid til å finne noen kilder men noen mulige forklaringer:

- På våren (nå) har bakken lenge vært isolert fra den kalde lufta. Derfor tiner isen fra både under og oversiden, men siden det gjerne fremdeles er litt kaldt på natta fryser det litt på igjen på oversiden => smelter mest fra undersiden totalt.

- Synlig lys går gjennom isen uten å varme denne (noe særlig), men mørke sandkorn, jord og stein inni og under isen blir derimot varmet opp av dette lyset og de varme steinene stråler IR som absorberes av isen (og denne smelter fra undersiden)

- "Varmt" smeltevann med veisalt renner raskt ned under isen og gjør at denne smelter fra undersiden.

Edit: Noen kilder:

The Temperature-Dependent Near-Infrared Absorption Spectrum of Hexagonal H2O Ice

The infrared absorption of ice (PDF)

The visible and UV spectra of liquid water

Absobsjonsspektrum for is fra OpticsInfobase (PDF), viser vel hva som skjer:

post-134864-1238489527_thumb.jpg

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Hvorfor er mennesker så dårlige på å huske navn? Siden det er relativt nyttig og viktig sosialt, skulle man nesten tro at vi hadde utviklet en god evne til å huske navn...

Ikke akkurat svar på spørsmålet, men det er da mer nyttig å huske ansikt enn navn?

Lenke til kommentar

Læreren min sier at grunnen til at havnivået kommer til å stige er ikke bare at grønnland og antartis smelter, men at hoved grunnen er at vann utvider seg når det blir varmere. og jeg må si det høres litt merkelig og jeg har lært å ta det han sier med en knipe salt etter at han så at jodens indre er 100grader, kontinentaldriften er ikke sant og sisnt men ikke minst at oljen ikke kommer fra fosiler :p

Det jeg lurer på er , er hoved grunnen til at havnivåetstiger at vann utvider seg?

Endret av head_hunter
Lenke til kommentar
Læreren min sier at grunnen til at havnivået kommer til å stige er ikke bare at grønnland og antartis smelter, men at hoved grunnen er at vann utvider seg når det blir varmere. og jeg må si det høres litt merkelig og jeg har lært å ta det han sier med en knipe salt etter at han så at jodens indre er 100grader, kontinentaldriften er ikke sant og sisnt men ikke minst at oljen ikke kommer fra fosiler :p

Tror det er best om du ikke hører på han... :p

Lenke til kommentar
Vann utvider seg ja, men ikke i nærheten av mye nok. Så hovedgrunnen er at den isen på er bundet i fastlandet smelter, og renner ut i havet.

For å sette tall på det, har man en 500 m vannsøyle ala norskerennen, og varmer den opp fra 4 til 10 grader, så vil en få en 500.135m vannsøyle.

Lenke til kommentar

Kort regneeksempel:

Antakelser:

- Det er ferskvann i havet

- Saltkonsentrasjonen endrer seg ikke

- De øverste 1000 metrene av havet oppvarmes 0.5 grader [2]

- Gjennomsnittstemperatur var 20 grader før oppvarmingen

Utregning og forklaring:

Når vann varmes opp synker tettheten, og dermed øker volumet. Massen derimot er konstant. Kan derfor sette opp:

m1 = m2

Massen er gitt ved volum (V) ganget med tetthet (p):

V1 * p1 = V2 * p2

Omskrevet: V1 * p1 / *p2 = V2

Vannets tetthet er 998,203 kg/m3 ved 20,0 grader og 998,099 kg/m3 ved 20,5 grader [1]. Kan betrakte et volum som er 1m2 i tverrsnitt og 1000m høyt. Ved å sette inn får man da:

V2 = 1000m * 1,000104 = 1000,10m

Med andre ord har vannet steget med 1000,10m - 1000,00 m = 0,1m = 10cm.

Si gjerne fra om jeg har regnefeil eller om antakelsene er helt på jordet.

kilder:

[1] http://www.simetric.co.uk/si_water.htm

[2] http://www.windows.ucar.edu/tour/link=/ear...ml&edu=high

redigert: ser at jeg heller burde brukt omtrent 12 grader som utgangstemperatur (kilde 2). Får da ca. 6 cm økning.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Oppslagsverk: Det er selve universet som har utvidet seg i big bang-teorien. Det kan ikke relateres til noe sted før eller utenfor universet selv. Universet har utvidet seg i både ulike hastigheter og inhomogent. Bakgrunnstrålingen tyder på det. Universets ytterkanter er altså ikke en perfekt kule men en mer uformelig klump. Universets sentrum må altså defineres ut fra dets yttergrenser og de har altså alltid flyttet på seg.

Lenke til kommentar
Oppslagsverk: Det er selve universet som har utvidet seg i big bang-teorien. Det kan ikke relateres til noe sted før eller utenfor universet selv. Universet har utvidet seg i både ulike hastigheter og inhomogent. Bakgrunnstrålingen tyder på det. Universets ytterkanter er altså ikke en perfekt kule men en mer uformelig klump. Universets sentrum har altså alltid flyttet på seg.

Aha, skjønner. Da tok jeg grundig feil med min teori! Kanskje man skulle slutte å poste teorier som sannhet her inne :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...