Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Muttern sykla i 45min og da hadde hun visst brent av 700 kalorier ellernoe.

Nå sitter jeg å spiser av en boks med is. Den er det 265 000 kalorier i. (265kcal)

Må man altså trene [Kalkulator]-> 284 timer for å forbrenne isen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om jeg ikke husker feil så kaller man gjerne kcal for kalorier i dagligtale ;)

Hehe, det stemmer det. kcal = kalorier. Ser for meg at den isen inneholder 265 000 kalorier ja... :!: Det står vel antagelig noe sånt som 265 kcal per 100 g eller noe også?

Lenke til kommentar

@ Twinkle: Det hørtes utrolig lite ut for en boks med is, sikker på at det ikke var 265(kcal) pr 100g? Og som cp-Nilsen sa, man kaller kcal for kalorier.

Edit: Se der ja, som bella sa. :D

Endret av Sir Tojo
Lenke til kommentar
Jeg leste et sted hvor de påstod at hvis du hadde brukt en mill dollar per dag siden jesus' fødsel og opp til i dag så var du fremdeles bare en fjerdedel på vei til kostnaden av krigen i Irak. Stemmer det?

Det er jo bare 2 milliarder dollar?

http://costofwar.com/

2 milliarder? I skrivende stund viser den siden over 600 milliarder hos meg. Med utgangspunkt i 600 milliarder dollar, ville vi ha måttet brukt omtrent 825 000 dollar per dag i løpet av de siste 2010 årene.

Red.: Ups, jeg tror jeg misforsto. Du mente at det ville ha vært 2 milliarder hvis tallene til Lars stemte, ikke sant? Du bommer med en faktor på 365; han sa per dag, ikke per år.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker feil så kaller man gjerne kcal for kalorier i dagligtale ;)

Hehe, det stemmer det. kcal = kalorier. Ser for meg at den isen inneholder 265 000 kalorier ja... :!: Det står vel antagelig noe sånt som 265 kcal per 100 g eller noe også?

Pirkepirke.

kcal er ikke det samme som kalorier.

kcal er kilokalorier.

Men folk sier kalorier om kilokalorier, trolig fordi det er mer lettvindt å si.

1 kalori = 1 cal = 0,001kcal, er energien det kreves for å øke temperaturen i ett gram vann en grad.

Det vil si at om du drikker en liter vann, som holder 7 grader, så forbrenner du 30 000 cal, altså 30kcal, for å varme det opp til kroppstemperatur.

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted hvor de påstod at hvis du hadde brukt en mill dollar per dag siden jesus' fødsel og opp til i dag så var du fremdeles bare en fjerdedel på vei til kostnaden av krigen i Irak. Stemmer det?

Det er jo bare 2 milliarder dollar?

http://costofwar.com/

2 milliarder? I skrivende stund viser den siden over 600 milliarder hos meg. Med utgangspunkt i 600 milliarder dollar, ville vi ha måttet brukt omtrent 825 000 dollar per dag i løpet av de siste 2010 årene.

Han mente nok at en mill dollar pr. dag siden jesus fødsel jo bare blir 2 milliarder dollar.

Lenke til kommentar
Pirkepirke.

kcal er kilokalorier.

Pirk og pirk. Tre størrelsesordener er en del.

Han mente nok at en mill dollar pr. dag siden jesus fødsel jo bare blir 2 milliarder dollar.

Ja, jeg skjønte det etter at jeg postet.

Lenke til kommentar
En bekjent av meg brenner alltid filteret på røyken sin før han skal røyke. Er det bare han som gjør det eller er det ganske vanlig? Og hvorfor?

Ikke uvanlig dette nei. Hvorfor får du nesten spørre den bekjente om ;)

Ikke helt uvanlig, men grunnen er bare fjas.

Det er en gammel vandrehistorie som er årsaken. Se nøye på et filter, så ser du at det består av tettitettitett med små fiber/tråder. Denne flåsete historien påstår at en gang fikk noen én slik tråd i halsen, og ble på et vis kvalt.

Derfor brenner noen filteret kjapt, for da smelter man fibrene litt, og binder dem sammen.

Jeg vil tro vi røykere stadig får et par av disse i halsen, uten at det gjør noe. At folk tror det er jo ganske utrolig, de fibrene er tynnere enn hår.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Muttern sykla i 45min og da hadde hun visst brent av 700 kalorier ellernoe.

Nå sitter jeg å spiser av en boks med is. Den er det 265 000 kalorier i. (265kcal)

Må man altså trene [Kalkulator]-> 284 timer for å forbrenne isen?

Pirkepirke.

kcal er kilokalorier.

Men folk sier kalorier om kilokalorier, trolig fordi det er mer lettvindt å si.

Jepp. Og dermed ville altså Twinkle brent mer enn dobbelt av det isen inneholder i en 45-minutters økt på sykkelen. :)

Lenke til kommentar

Teknisk sett heter det vel kilocalori (kcal) ja, men det er vel bare forskere og sånt som bruker det uttrykket. Vanligvis sier man kalorier, det har bare blitt forkortet ned sånn? Så med 265 kcal menes 265 kalorier, ikke 265 000 selv om man skulle tro det hvis man går etter hva kcal egentlig står for.

Dere kan da ikke mene at den isen faktisk inneholder 265 000 kalorier?

Lenke til kommentar
Teknisk sett heter det vel kilocalori (kcal) ja, men det er vel bare forskere og sånt som bruker det uttrykket. Vanligvis sier man kalorier, det har bare blitt forkortet ned sånn? Så med 265 kcal menes 265 kalorier, ikke 265 000 selv om man skulle tro det hvis man går etter hva kcal egentlig står for.

Hæ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...