Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 siden det er earth hour nå så lurer jeg på hvordan miljøet spares ved at vi bruker mindre strøm? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hvor kommer uttrykket "dåsemikkel" fra? Fra ordboka på sprakrad.no: dåsemikkel -en, -mikler (av dial dåse, jf norr dási, 'stakkar') dum, klosset, tiltaksløs person Altså fra norrøn. siden det er earth hour nå så lurer jeg på hvordan miljøet spares ved at vi bruker mindre strøm? Det gjør ikke det. For det første så får vi all (nesten?) energi fra fornybare kilder, og ved å slå av lyset bruker vi mer strøm på oppvarming. Hele greia er bare en gimmick. Endret 28. mars 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Her hjemme er alle lysene på + PC-en + xboxen på rommet mitt! Denne var vell ekstremt OT. Men uansett. Jo, jeg har et. Sett at det begynner og brenne/ at en katastrofe skjer på den internasjonale romstasjonen. Hvor skal dem rømme da? Endret 28. mars 2009 av Quakecry Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hvor kommer uttrykket "dåsemikkel" fra? Ordboka sier litt om det, i alle fall. siden det er earth hour nå så lurer jeg på hvordan miljøet spares ved at vi bruker mindre strøm? Hvis vi bruker mindre energi, slipper vi å brenne like mye kull, olje og gass. Poenget med Earth Hour er imidlertid å få oppmerksomhet rundt saken. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Her hjemme er alle lysene på + PC-en + xboxen på rommet mitt!Denne var vell ekstremt OT. Men uansett. Jo, jeg har et. Sett at det begynner og brenne/ at en katastrofe skjer på den internasjonale romstasjonen. Hvor skal dem rømme da? Altså, det er ikke noe sted å rømme (selvfølgelig). Man er vel avhengig av at man klarer å slukke brannen. De har brannslukningsutstyr (http://www.instablogs.com/outer_permalink....scenario-aboard). De kan vel også i et worst-case-scenario tømme delen som brenner for luft. Endret 28. mars 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Spacecraft from three different space agencies visit the International Space Station, serving a variety of purposes. (...) In addition, Russia also supplies a Soyuz spacecraft, used for crew rotation and emergency evacuation, which is replaced every six months. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Raskeste fart som er mulig for masse er 300000 km/s etter hva jeg har forstått. Men hvorfor 300000 km/s? Hva er så spesielt med det tallet? Lenke til kommentar
eflas Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Lysfarten er litt under 300 000 km/s. Fysikerne mener av en grunn jeg ikke vet, at masse ikke kan ha høyere fart enn den. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 siden det er earth hour nå så lurer jeg på hvordan miljøet spares ved at vi bruker mindre strøm? Det gjør ikke det. For det første så får vi all (nesten?) energi fra fornybare kilder, og ved å slå av lyset bruker vi mer strøm på oppvarming. Hele greia er bare en gimmick. Nå er vel earth hour et globalt påfunn, og globalt sett kommer svært lite av vår energi fra fornybare energikilder. Hva besparelsen i energi på verdensbasis er denne timen aner jeg ikke, men hadde vært morsomt å vite. Og angående elektrisiteten i Norge, så er den stort sett fornybar. Men på denne tiden av året er det lavt nivå i vannmagasinene før snøsmeltingen begynner, og vi bruker fortsatt mye elektrisitet til oppvarming. Så min gjetning er at vi importere en del strøm om dagen. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Lysfarten er litt under 300 000 km/s. Fysikerne mener av en grunn jeg ikke vet, at masse ikke kan ha høyere fart enn den. Nå begynner det å bli noen år siden jeg hadde fysikk - men dette har med relativitetsteorien å gjøre. Så vidt jeg husker er massen til et objekt avhengig av hvor raskt det er; når objektet beveger seg med hastigheten til lys så blir massen uendelig. Derfor, skal en aksellerere et objekt nær lyshastigheten, så trenger en uendelig mye kraft (kraft=masse * aksellerasjon) - noe som igjen medfører at en rett og slett ikke greier å gå forbi lyshastigheten. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Men hvorfor 300000 km/s? Hvorfor ikke 350000 km/s for eks? Lenke til kommentar
eflas Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Du spør altså om hvorfor lyset har en hastighet på 300 000 km/s i tomt rom? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Men hvorfor 300000 km/s? Hvorfor ikke 350000 km/s for eks? 299 792 458 m / s faktisk Det henger sammen med hvordan vi har definert en meter og ett sekund. Lyset går i sin hastighet, og det blir ikke et rundt tall med mindre vi lager en ny lengde-enhet. Det er kansje et mer drømmende spørsmål - men tror en at det finnes et lengde-system som gjør at en del kostanter får rundere benevnelse ? Pi vil vel alltids være pi - men lyshastighet og Planck konstant er vel to latterlige tall jeg kommer på i farten Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 299 792 458 m / s faktisk Det henger sammen med hvordan vi har definert en meter og ett sekund. Lyset går i sin hastighet, og det blir ikke et rundt tall med mindre vi lager en ny lengde-enhet. Det er kansje et mer drømmende spørsmål - men tror en at det finnes et lengde-system som gjør at en del kostanter får rundere benevnelse ? Pi vil vel alltids være pi - men lyshastighet og Planck konstant er vel to latterlige tall jeg kommer på i farten Jeg tror du svarer på noe annet enn han spør om. Vi kan definere lengde- og tidsenheter slik at lysets hastighet er lik hvilket som helst tall vi vil den skal være, men det tallet vil alltid svare til samme hastighet. Han lurer på hvorfor lyset ikke beveger seg raskere eller tregere enn det gjør. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Han lurer på hvorfor lyset ikke beveger seg raskere eller tregere enn det gjør. Ah, right right - dette er vel en av de tingene vi enda ikke vet? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Lyshastigheten er bare målt empirisk, den er ikke regnet ut på noen måte. Så om du vil finne ut hvorfor lyset beveger seg i akkurat denne hastigheten i vakuum, får du spørre fotonene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hvis du har to reiseradioer, og slår dem på samtidig, vil de fungere som en theremin. Søk på youtube. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hvordan kan jeg finne ut eieren av et telefonnummer når ikke 1881, gulesider eller lignende sider kan fortelle meg det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ringje nummeret og spørje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå