Palme Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvorfor blir jeg renere på hendene når jeg vasker meg med varmt vann kontra kaldt vann? Varmt vann løser skitt bedre fra hendene. Men det beste for huden er å vaske på lunkent vann (om man bryr seg om sånt). Joda, jeg er helt enig med deg der! Men jeg lurte på hvorfor dette skjer? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Både vann og såpe er dipoler, dvs. at de har en ende med positiv ladning og en ende med negativ ladning. At vannet er varmere, er det det samme som at molekylene beveger seg hurtigere. Når molekylene beveger hurtigere, vil de binde til seg et økt antall skittpartikler pr. tidsenhet, siden de treffer hverandre oftere. Vannmolekylets ladninger Endret 27. mars 2009 av kjaks Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Er det juridisk sett ulovlig å forsyne seg i hotellrommets minibar seint om natta? Er det lov å være full på offentlig sted, bare man ikke vises fram ølboksen eller drikker at den? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kom over denne artikkelen på VG.. Selv om den kanskje er ekstremt overdrevet, så sier dem at stormen kan slå ut ting som f. eks transformatorer osv.. Åssen vil det gå med datamaskinen min og harddisker osv? Vil innholdet bli borte eller er det ikke noe å bekymre seg over? Alle datamaskiner som er direkte tilkoblet strømnettet og/eller internett vil ta kvelden for godt under en slik voldsom solstorm. Går datamaskinen derimot på batteri og du har trådløsnett i det solstormen slår til, så er dataene dine bedre beskyttet. Men etterpå vil både strømnettet og internettet være dødt, så det vil ta lang tid, kanskje flere år, før du får ladet opp maskinen igjen og får koblet deg på et datanett. Likeledes vil de fleste mobiltelefonene overleve, men mobilnettet vil være dødt, så mobiltelefonene er totalt ubrukelige etterpå. Det er planer om at sonden SOHO, som er plassert i et likevektspunkt mellom sola og Jorda, i det minste rekker å sende radiosignaler som slår av diverse kommunikasjonssatelitter før en slik solstorm slår innover Jorda, hvis ikke så vil mange satelitter også bli ødelagt av stormen. Imidlertid er det foreløpig ingen mulighet for å slå av og stykke opp strømnettet på forhånd, slik at store deler av den moderne elektriske og elektroniske infrastrukturen antagelig må bygges opp igjen kanskje helt fra grunnen av etterpå. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvis en datamaskin kan lære å regne ut avanserte mattestykker så regner jeg med at man kan få idioter til å lære det også? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvis en datamaskin kan lære å regne ut avanserte mattestykker så regner jeg med at man kan få idioter til å lære det også? En datamaskin kjører berre igjennom reknestykket og utfører det på den måten den har blitt programmert til å gjøre det på. Dumme menneske må lære seg ("bli programmerte til") å rekne dei først. Trur det er der feilen ligg Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg kom til å tenke på en ting ang. Passiv røyking. Hvis en som røyker hasj sitter med noen andre og røyker, vil de rundt da bli høy av passiv røyking? Altså kan man bli høy igjennom passiv røyking? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg kom til å tenke på en ting ang. Passiv røyking. Hvis en som røyker hasj sitter med noen andre og røyker, vil de rundt da bli høy av passiv røyking? Altså kan man bli høy igjennom passiv røyking? Ja Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvis en datamaskin kan lære å regne ut avanserte mattestykker så regner jeg med at man kan få idioter til å lære det også? En datamaskin kjører berre igjennom reknestykket og utfører det på den måten den har blitt programmert til å gjøre det på. Dumme menneske må lære seg ("bli programmerte til") å rekne dei først. Trur det er der feilen ligg Også kallt reverse polish notation. http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_Polish_notation (Veldig interessant lesing). Lenke til kommentar
xersess Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, teoretisk mulig er det, men det vil ikkje vere nok til at ein skal kunne spore det opp på ein urintest eingong. Så effekten du vil få er nok ubemerkelig Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, teoretisk mulig er det, men det vil ikkje vere nok til at ein skal kunne spore det opp på ein urintest eingong. Så effekten du vil få er nok ubemerkelig Ikke i en trang folkevogn der alle sitter med hver sin palme engang? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvem produserer WeSC sine headset? En kompis mener det er samme elementer i WeSC Oboe som det er i Koss PortaPro, men har vanskelig med å tro det. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Tenk deg en slags ovn/mikrobølgeovn som holder -2 grader. Inne i ovnen ligger det en snøball, Om da oven hadde i ett sekund blitt varmet opp til 1000 grader celsius - så tilbake til -2 grader igjen - Ville snøballen rukket å smelte/fordampe? Endret 28. mars 2009 av Marwon Lenke til kommentar
xersess Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Ja, teoretisk mulig er det, men det vil ikkje vere nok til at ein skal kunne spore det opp på ein urintest eingong. Så effekten du vil få er nok ubemerkelig Ikke i en trang folkevogn der alle sitter med hver sin palme engang? I følge spirit (ungdomsbladet) "spør om rus", virka det som om det var nesten umulig berre av passiv røyking. Men sjølvsagt, ein kan jo tenke seg til at viss det er heilt tett nok med folk og mykje røyk i lufta, så ... ja, det seier seg jo sjølv, men ikkje i vanlege tilfeller av passiv hasj-røyking Endret 27. mars 2009 av xersess Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 hvordan får de chillilaget på utsiden av chillinøtter? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Deiglag som stekes etterpå..antar jeg. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hvorfor kommer Christer Falck med så ekstremt ugjennomtenkte setninger som f.eks: "Alle som bruker narkotika er søppel"..? Hadde han bare skrevet "misbruker" så hadde jeg forstått det.. edit:Leif Endret 28. mars 2009 av Xander^ Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hvorfor kommer Christer Falck med så ekstremt ugjennomtenkte setninger som f.eks: "Alle som bruker narkotika er søppel"..?Hadde han bare skrevet "misbruker" så hadde jeg forstått det.. edit:Leif Fordi mannen er søppel og ser ut som en narkoman selv. Regner med han har nok selvinnsikt til å legge sammen de 2 tingene og trekker en konklusjon basert på det. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Tenk deg en slags ovn/mikrobølgeovn som holder -2 grader. Inne i ovnen ligger det en snøball, Om da oven hadde i ett sekund blitt varmet opp til 1000 grader celsius - så tilbake til -2 grader igjen - Ville snøballen rukket å smelte/fordampe? Ovnen hadde nok eksplodert idet den ble varmet opp så fort og så varmt. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Stemmer denne effekten? http://www.glabladet.no/2009/03/sommerfugl...t-og-kaosteori/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå