Bytex Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Lettere å kjøpe en helflaske 60% på polet enn å gamble med synet og livet, mener nå jeg. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvor unormalt er det å ha en kroppstemperatur på 36 grader celcius?Tatt stikk målinger og funnet gjennomsnitt på 35,156. Ikke akkurat et svar på spørsmålet, men: har du prøvd med forskjellige termometer eller har termometeret vært benyttet på flere personer? Jeg er det eneste som bruker termometeret, jeg har prøvd flere andre opp igjennom årene og de viste nesten likt resultat, noen lavere og noen høyere. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Man risikerer vel også å fremstille metanol i stede for etanol om man brenner satsen på for høy varme? Nei, det du risikerer er å sprenge hele huset til helvette. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Dere vet at etanol er motgift til metanol? Joda, men problemet med metanol er at kroppen bruker myyyye lengre tid med å bli kvitt dette stoffet. Resultatet er at når kroppen/levra er ferdig med å bli kvitt etanolen, så er man fortsatt forgiftet av metanolen, og da slå effekten ut i fullt monn. Den eneste måten å unngå metanolforgiftning er altså å være konstant beruset på etanol inntil all metanolen er ute av kroppen. Det er dette som gjøres på sykehuset. Det må stadig tas blodprøver for å være sikre på at all metanolen er ute av kroppen før man slutter å tilføre etanol. Og: Har man allerede mistet synet på grunn av metanolforgiftning, så får man det ikke tilbake ved å pøse på med etanol, men man kan redde livet. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvorfor blir jeg renere på hendene når jeg vasker meg med varmt vann kontra kaldt vann? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvorfor blir jeg renere på hendene når jeg vasker meg med varmt vann kontra kaldt vann? Varmt vann løser skitt bedre fra hendene. Men det beste for huden er å vaske på lunkent vann (om man bryr seg om sånt). Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Når eggprodusentene faktisk klarer å stemple eggene uten at de knuser, hvorfor kan de ikke stemple eggene med noe nyttig info som f.eks best-før dato? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Når eggprodusentene faktisk klarer å stemple eggene uten at de knuser, hvorfor kan de ikke stemple eggene med noe nyttig info som f.eks best-før dato? Det står jo på pakken... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Best før dato på egg er uansett latterlig, da de kan holde seg i flere mnd i kjøleskapet uten å bli dårlige. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Best før dato på egg er uansett latterlig, da de kan holde seg i flere mnd i kjøleskapet uten å bli dårlige. Best-før-dato er ikke en holdbarhetsdato, man kan godt bruke en best-før-vare leeenge etter denne datoen helt uten fare, kanskje opptil flere år. Produsenten vil bare ikke garantere at smaken holder seg etter denne datoen. Typiske best-før-produkter er hermetikk og pulverprodukter som posesupper, te, pulverkaffe og lignende. Holdbar-til-dato derimot er mer definitiv. Produsenten garanterer ikke at slike produkter er trygge etter holdbar-til-datoen. Men spesielt syrnet melk og diverse ost kan godt brukes både dagesvis og ukesvis etter denne datoen uten fare. Typiske holdbar-til-produkter er ferskvarer som usyrnet melk, smør, margarin, fersk fisk og kjøtt og lignende. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Best før dato på egg er uansett latterlig, da de kan holde seg i flere mnd i kjøleskapet uten å bli dårlige. Egg er ferskvare så lurt å ikke vente for lenge med å spise. Men man kan legge på ihvertfall et par uker på holdbarhetsdatoen som er stemplet på egget, da de er satt etter EU-krav med tanke på salmonella og slikt, som egentlig er irrelevante for norske forhold. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Best før dato på egg er uansett latterlig, da de kan holde seg i flere mnd i kjøleskapet uten å bli dårlige. Best-før-dato er ikke en holdbarhetsdato, man kan godt bruke en best-før-vare leeenge etter denne datoen helt uten fare, kanskje opptil flere år. Produsenten vil bare ikke garantere at smaken holder seg etter denne datoen. Typiske best-før-produkter er hermetikk og pulverprodukter som posesupper, te, pulverkaffe og lignende. Enkelte produkter har jo heller ingen smaksmessig degradering lenge etter datoen, og datien er satt pga regler eller liknende, typisk hermetikk, og egg i kjøleskap. Man har vle feks ikke lov å stemple mer enn 5å rå på hermetikk(?) men det holder mye lengre enn dette uten at smaken degraderes. AtW Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Når eggprodusentene faktisk klarer å stemple eggene uten at de knuser, hvorfor kan de ikke stemple eggene med noe nyttig info som f.eks best-før dato? Det står jo på pakken... Pakken kaster jeg i søpla så fort eggene er stablet inn i kjøleskapet. Men jeg skulle gjerne visst best-før-datoen da spising av egg går litt rykkvis hjemme hos meg og noen egg kan ligge faretruende lenge i kjøleskapet. Og alle eggene har jo et fint rosa stempel, men altså med en ubegripelig kode som ikke sier meg noenting. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kan jo skrive på med tusj? Evt. klippe ut datostemplingen. Lenke til kommentar
trudel Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvordan oppstår baby-gulerøtter? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kan jo skrive på med tusj? Evt. klippe ut datostemplingen. Yeah right. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kom over denne artikkelen på VG.. Selv om den kanskje er ekstremt overdrevet, så sier dem at stormen kan slå ut ting som f. eks transformatorer osv.. Åssen vil det gå med datamaskinen min og harddisker osv? Vil innholdet bli borte eller er det ikke noe å bekymre seg over? Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Når jeg kjøper er egg på butikken! Er det en kylling som har dødd? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Når jeg kjøper er egg på butikken! Er det en kylling som har dødd? Nei. Det er ubefruktede egg. Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Nei, det er egg som ikke har blitt brukt, altså hønens menstruasjon. Akkurat samme ting som hos kvinner, bortsett fra at hønens egg nok smaker litt bedre. Red: Sekunder for sen der gitt! Endret 27. mars 2009 av rollersnaeks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå