Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fint om du begrunner svaret ditt.

Det produseres så mye strøm som trengs for å dekke behovet. For å ta et litt enkelt eksempel, dynamoen på en bil. Hvis du skrur av alle lys, varmeseter, vifter osv... så bruker bilen mindre bensin når den går på tomgang fordi dynamoen er lettere å dra rundt via dynamoreima. Med en gang du skrur på alt det så vil turtallet dette litt og så vil det stige igjen når tomgangsregulatoren har regulert inn tomgangen igjen fordi belastningen på motoren plutselig økte og den vil bruke mer bensin.

 

Samme gjelder vannkraftverk. Jo mer strømenergi vi bruker, jo mer vann skal til for å drive dynamoen rundt i de 50 omdreiningene per sekund. Derfor sitter det sluser som regulerer dette etter hvor mye folk bruker (hvor mye vann som trengs for at generatoren skal fortsette å gå 50 runder per sekund og ikke miste fart eller øke fart). Grunnen til at det er 50 runder per sekund er fordi på strømnettet vårt så skal vekselspenningen ha 50 hz, noe som vil si at generatoren som produserer den må gå 50 runder per sekund.

 

Akkurat når det gjelder vannkraftverk og det er nok vann så er det minimale forurensninger å spare på å spare på strømmen. Om vannet slippes direkte ut i elva etter vannkraftverket eller om det slippes via turbinene har lite/ingenting å si. Det er mest vannkraftverk i Norge.

 

Men om det hadde vært et kull eller gasskraftverk for eksempel så hadde vi direkte spart naturen for utslipp jo mer vi sparer på strømmen. Jo mer strøm vi da bruker, jo mer må kull/gasskraftverket fyre for å omgjøre nok energi til strøm og jo mer forurenser det. Usikker på hva strømmen vi til tider kjøper fra utlandet blir produsert av.

Lenke til kommentar
Fint om du begrunner svaret ditt.

Det produseres så mye strøm som trengs for å dekke behovet. For å ta et litt enkelt eksempel, dynamoen på en bil. Hvis du skrur av alle lys, varmeseter, vifter osv... så bruker bilen mindre bensin når den går på tomgang fordi dynamoen er lettere å dra rundt via dynamoreima. Med en gang du skrur på alt det så vil turtallet dette litt og så vil det stige igjen når tomgangsregulatoren har regulert inn tomgangen igjen fordi belastningen på motoren plutselig økte og den vil bruke mer bensin.

 

Samme gjelder vannkraftverk. Jo mer strømenergi vi bruker, jo mer vann skal til for å drive dynamoen rundt i de 50 omdreiningene per sekund. Derfor sitter det sluser som regulerer dette etter hvor mye folk bruker (hvor mye vann som trengs for at generatoren skal fortsette å gå 50 runder per sekund og ikke miste fart eller øke fart). Grunnen til at det er 50 runder per sekund er fordi på strømnettet vårt så skal vekselspenningen ha 50 hz, noe som vil si at generatoren som produserer den må gå 50 runder per sekund.

 

Akkurat når det gjelder vannkraftverk og det er nok vann så er det minimale forurensninger å spare på å spare på strømmen. Om vannet slippes direkte ut i elva etter vannkraftverket eller om det slippes via turbinene har lite/ingenting å si. Det er mest vannkraftverk i Norge.

 

Men om det hadde vært et kull eller gasskraftverk for eksempel så hadde vi direkte spart naturen for utslipp jo mer vi sparer på strømmen. Jo mer strøm vi da bruker, jo mer må kull/gasskraftverket fyre for å omgjøre nok energi til strøm og jo mer forurenser det. Usikker på hva strømmen vi til tider kjøper fra utlandet blir produsert av.

 

At man slipper vannet rett ut i elva er jo sjeldentheter, som mest blir brukt til flom osv. Man magasinerer jo vnanet når man ikke produserer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Yep, men poenget er at det er somregel nok vann. Oppi Tunhovd så sparer de om våren til vannet når maks, så renner overskuddet over kanten. Der er det sjelden lite vann litt utpå sommeren. På vinteren bruker de vannet de har spart opp på sommeren.

Lenke til kommentar
Yep, men poenget er at det er somregel nok vann. Oppi Tunhovd så sparer de om våren til vannet når maks, så renner overskuddet over kanten. Der er det sjelden lite vann litt utpå sommeren. På vinteren bruker de vannet de har spart opp på sommeren.

 

Virker ikke særlig fornuftig på meg, man får da alltids solgt strømmen man produserer til utlandet, eller til en så lav pris at andre velger å magasinere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis et fly flyr mot jordens bane, vil det komme raskere frem enn hvis det flyr med jordens bane?

 

Nei, det du vil komme senere frem.

 

 

Hvis du sjekker rutetabellene til f.eks Lufthansa, mellom Frankfurth og JFK, så ser du at du sparer en time å fly østover fremfor å fly vestover.

Dette har med at luftstrømmene over havene går østover, grunnet jordrotasjonen.

Så ja, jordrotasjon påvirker flytiden, men det er ikke slik at jorden roterer under deg.

 

Det vil si at hvis du flyr med jordens rotasjon, vil du fly i motvind.

Men flyr du mot jordens rotasjon, vil du få medvind, og dermed fly fortere.

Edit:

Rette litt på meg selv.

 

Det vil si at hvis du flyr med jordens rotasjon, vil du fly i medvind.

Men flyr du mot jordens rotasjon, vil du få motvind, og dermed fly saktere.

 

Og etter litt nærmere lesning, så skyldes ikke østgående vinder jordrotasjon.

Kilde

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Om man ser bort fra faktorer som vind så vil det ta like lang tid.

 

Se for deg at jorden roterer 1000 km/t (noe den neppe gjør), så vil et stillestående fly allerede bevege seg 1000km/t, og når flyet begynner å kjøre mot jordrotasjonen, går det saktere enn rotasjonen, noe som fører til at det beveger seg mot jordrotasjonen. Når det letter og (eksempelvis) flyr i 1000 km/t motsatt jordrotasjonen, beveger det seg egentlig 0km/t, men holder seg i lufta fordi resten av jorda beveger seg i 1000 km/t.

 

Oversiktlig? I dunno...

Lenke til kommentar

Har prøvd å google det frem, men uten resultat. Beklager om jeg er blind.

 

Hva slags sensorer er Remote/local temp (ADM1032) og Temp1 (ACPI)?

Dette er hentet fra speedfan. :)

 

Mod: Om det ikke er snedig nok for dere så kan dere slippe å lage en ny tråd for meg.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Er det egentlig et regelbrudd å finne oppgavene til tentamen på nett dagen før tentamen tar sted?

 

Om det er en ny tentamen så vil du ikke finne oppgavene på nett. Jeg pleide å finne fasitene på tentamenene vi brukte som var fra ifjor, noen ble tatt og strøk. :wee:

Lenke til kommentar
Er det egentlig et regelbrudd å finne oppgavene til tentamen på nett dagen før tentamen tar sted?

 

Om det er en ny tentamen så vil du ikke finne oppgavene på nett. Jeg pleide å finne fasitene på tentamenene vi brukte som var fra ifjor, noen ble tatt og strøk. :wee:

 

Joda! Vårt tema er "Å ta valg", og det er noen som fant passordet til oppgavedokumentene hos UDir!

Lenke til kommentar
Er det egentlig et regelbrudd å finne oppgavene til tentamen på nett dagen før tentamen tar sted?

 

Om det er en ny tentamen så vil du ikke finne oppgavene på nett. Jeg pleide å finne fasitene på tentamenene vi brukte som var fra ifjor, noen ble tatt og strøk. :wee:

Hmm, noen i min klasse spurte læreren om det samme og han sa at det var helt greit om du kunne finne noe :hmm:

Lenke til kommentar
Om man ser bort fra faktorer som vind så vil det ta like lang tid.

 

Se for deg at jorden roterer 1000 km/t (noe den neppe gjør), så vil et stillestående fly allerede bevege seg 1000km/t, og når flyet begynner å kjøre mot jordrotasjonen, går det saktere enn rotasjonen, noe som fører til at det beveger seg mot jordrotasjonen. Når det letter og (eksempelvis) flyr i 1000 km/t motsatt jordrotasjonen, beveger det seg egentlig 0km/t, men holder seg i lufta fordi resten av jorda beveger seg i 1000 km/t.

 

Oversiktlig? I dunno...

 

Les denne du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...